Toyota Corolla Liftback 1.6 XLi (1992)

autoreview

Toyota Corolla Liftback 1.6 XLi (1992)

Signalement

UitvoeringCorolla Liftback 1.6 XLi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1992
Jaar van aanschaf2004
KM-stand bij aanschaf169.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Vanwege het veranderen van baan moest ik mijn lease-auto inleveren en sinds jaren weer op zoek gaan naar een occasion. Voorheen heb ik altijd, voornamelijk vanwege het design en comfort gekozen voor Franse auto’s. Deze hebben mij nooit laten staan, maar ik kreeg steeds te maken met vreemde, niet op te lossen klachten, zoals storende bijgeluiden, motorstoringen, olielekkages etc. Vandaar dat ik dit keer specifiek op zoek ging naar een Japanse auto, omdat die bekend staan als nagenoeg probleemloos. Vanwege een zeer beperkt budget op dat moment mocht het niet te duur worden. Ik heb de Corolla, die ik bij een merkdealer heb gevonden, nu 2 maanden in bezit en heb tot nu toe geen spijt van de koop. De motor blijkt nog in zeer gezonde conditie en lekt geen olie. De wagen accelereert vlot en de motor blijft qua geluidsproductie bij constante snelheden op de achtergrond, ook bij hogere snelheden. Bij 120 km/u draait de motor 3500 toeren p.m. Wel zijn bij rijden op de snelweg de geluiden van buitenaf en ook windgeruis vrij sterk hoorbaar. De wegligging vind ik verbazend goed, over de remkracht ben ik minder te spreken, het pedaal moet namelijk flink worden ingedrukt. Ook is er wel eens een rammel hoorbaar, maar gelet op de leeftijd vind ik dat niet zo’n probleem. Er is verder geen roest te bekennen en het brandstofverbruik schat ik bij deze uitvoering (1.6 16V, 105 pk) op 1 liter op 13 kilometer gemiddeld. Samenvattend is deze oude Toyota een plezierige auto om in te rijden en lijkt hij zeer betrouwbaar en probleemloos te zijn.

Zolang de auto er een beetje representatief blijft uitzien, motorisch betrouwbaar blijft, en ik de indruk houd dat hij na al het gepleegde onderhoud zonder al te veel extra kosten nog een minimaal een ton mee kan, blijf ik doorrijden met deze fijne auto.

PROBLEMEN

Het stuurwiel stond niet helemaal in de juiste positie bij rechtuit rijden. Dit is door de dealer opgelost door het uitlijnen van de auto.

Update 214.000 km, 3 mei 2006.
Ik heb deze Toyota Corolla nog steeds in bezit, en mijn oordeel over de auto is in die zin onveranderd, dat ik er nog met veel plezier in rijd. Opvallend in positieve zin blijven de motorische betrouwbaarheid, het comfort, en de bouwkwaliteit. Behoudens één klein oppervlakte roestplekje, en roestige veren ziet de auto er nog perfect uit.
Hij heeft mij tot op heden nog niet in de steek gelaten. Starten en lopen, hoe koud het ook is. Ik rijd sinds de aanschaf zeker 500km per week. De komende paar jaar hoop ik nog met deze Toyota. De motor geeft tot op heden geen krimp.
Toch bleek de auto enkele maanden na aanschaf voor wat betreft de slijtagegevoelige onderdelen in een vrij matige staat van onderhoud te verkeren. Ik heb een hoop onderdelen moeten laten vervangen, en zal daar bij het kopen van een volgende auto beter op letten.

Het volgende onderhoud heb ik laten uitvoeren, na een garage te hebben gevonden die tegen relatief schappelijke prijzen mijn auto in conditie houdt.

februari 2005: Olie verversen
Radiateur (lek) vervangen door gebruikt exemplaar.
april 2005: 2 voorbanden vervangen.
juli 2005: Olie verversen en versnellingsbakolie ververst (eerste versnelling
ging niet meer feilloos, vervangen bakolie blijkt tot op de dag van
vandaag afdoende geweest).
2 achterbanden vervangen.
november 2005: Groot onderhoud.
Distributie- en v-riemen vervangen (200.000 km)
Remschijven en blokken voor vervangen (remt nu top)
januari 2006: Uitlaatdemper lek, vervangen.
april 2006: Olie verversen.
Koppelingsplaten aan vervanging toe, koppeling daarom geheel
vervangen (prijs ca. € 350,- ex BTW).
Schokdempers achter aan vervanging toe, vervangen.

juni 2006: Hoofdcylinder koppeling lek, onderdeel vervangen.

244.000 km, 7 juni 2007.
Voorruit vervangen (gescheurd door veel steenslag). Kosten vielen gelukkig mee.

245.000 km, 27 juni 2007.
Groot onderhoud 4 nieuwe banden.

247.000 km, augustus 2007.
Vervanging delen uitlaat: Spruitstuk en middendemper.

259.700 km, januari 2008.
Olie filter vervangen. Verder geen mankementen.

265.700 km, juni 2008.
Lekke leiding oliekoeling vervangen.

270.000 km, december 2008.
Ik heb de auto heden ingeruild voor een Honda Civic 5d. v-tec van bouwjaar 2000, en hoop dat deze net zo goed zal bevallen als de Corolla.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.