Toyota Corolla 2.0 D4-D Linea Sol (2001)

autoreview

Toyota Corolla

Signalement

UitvoeringCorolla 2.0 D4-D Linea Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2001
Jaar van aanschaf2006
KM-stand bij aanschaf117.777 km
KM-stand laatst240.637 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 240.637 km

Geschiedenis
Deze Vernal green metallic (6R8) Corolla (E11u) is 28-05-2001 door de Goese dealer nieuw geleverd aan de eerste eigenaar. Deze heeft hem ingeruild wederom bij hetzelfde bedrijf, waar de tweede eigenaar hem gekocht heeft. De tweede eigenaar heeft hem uiteindelijk weer ingeruild voor het nieuwere model (D4d 116 pk) alweer bij de dealer in Goes (dit zegt al genoeg over de dealer). Dus alle onderhoudsgegevens waren bekend, de boekjes netjes afgestempeld, alle sleutels aanwezig en een betrouwbare NAP:
28-05-2001: 1 km
10-04-2002: 26.776
10-04-2003: 72.878
13-05-2004: 93.842
26-05-2005: 108.583
23-05-2006: 117.463

Algemene indruk
Als je de wagen ziet denk je niet meteen: die wil ik hebben. Zeker niet deze liftback. Maar ik heb hem niet voor de looks gekocht maar voor het rijden (de D4d) en de reputatie van de kwaliteit. Als ik een mooie auto zou willen was het wel een Italiaan of Fransoos geworden. De afwerking is dik in orde. De onderdelen zijn niet overdreven dik en degelijk als in een Duitser maar voelen toch goed aan. Als je de deur dicht gooit hoor je dat ook.
Wat wel missers zijn, is bijvoorbeeld wanneer het voorportier open staat je de richtingaangever in het voor scherm zit zitten en de binnenkant van de achterklep, motorkap en motorcompartiment niet mee gevernist is met de rest. Om dan nog maar te zwijgen over het hardboard bodempje van de achterbak, het is wel functioneel maar had ook anders gekund. Om dan toch nog maar even door te zeuren: in de wielkasten achter zie je de groene lak door het tectyl heen komen. Dit is gelukkig zelf makkelijk op te lossen.
Hoe de wagen aan zin 1205 kilo komt is voor mij een raadsel. Ik neem aan dat de motor de boos doener is. Ten opzichte van het wagengewicht mag er niet veel aan de gemonteerde trekhaak gepikt worden. Maximaal maar 1000 kg.

Prestaties, verbruik en kosten
De motor is stil. Heel stil. Bij een koude start is nog steeds goed te horen dat er diesel door de aderen stroomt, maar na een paar kilometer is het al heel wat minder. Al zijn er tegenwoordig veel stillere (Franse en Italiaanse) diesels. Het verbruik, over 122860 km, is volgens de boordcomputer gemiddeld 4,84/100 km (1:20,67), alleen kom ik volgens mijn berekening met de kassabonnen op 1:19,55 (5,11l/100 km) bij een gemiddelde snelheid van 64km/h.
Het gemiddelde verbruik is bij:
80 km/h is /- 3,4l/100km @ 2000 toeren;
100km/h /- 4,4l/100km @ 2500 toeren;
120km/h /- 5,4l/100km @ 3000 toeren;
150km/h /- 7,9l/100km@ 3500 toeren.
Volgens Carbase ligt het verbruik op:
verbruik binnen beb. kom: 7,6 l/100km
verbruik buiten beb. kom: 4,8 l/100km
verbruik gecombineerd: 5,8 l/100km
De RDW laat op de site zien dat de Corolla in zuinigheidlabel E valt.

De motor doet het op zn best vanaf zo'n 1500 toeren. Vanaf de 2000 gaat het als de brandweer en dit gaat door tot ongeveer 4500 krukas omwentelingen. Schakelen kan je het best bij vanaf 2250 doen (maximum koppel 215Nm), want dan pak de motor mooi op vanaf de 1500. Sinds een keer of tien VPower getankt te hebben pak de motor onder de 1500 toeren beter op dan voorheen. Het verbruik is ongewijzigd dus niet lager dan normaal.
Na alle kosten opgeteld te hebben kom ik uit op een kilometerprijs van rond de 9 cent voor onderhoud en vaste lasten 6 cent voor de brandstof.

Het rijden
Het onderstel weet grotere oneffenheden goed te verwerken, maar heeft wat moeite met die kleinere hobbels en bobbels.
De stoelen passen voor mij ( /- 1.80m) bijna perfect, alleen is de zitting iets te kort. Verder zit het prima maar ze bieden absoluut geen zijdelingse steun. De wat wollige bekleding blijft tegen alle verwachtingen in, redelijk koel, ik was bang dat het wat broeierig zou worden. Dus al met al krijgen het zit- en veercomfort in de Corolla punten: heel comfortabel.
Verder is de auto behoorlijk overzichtelijk. Dit komt omdat er redelijk wat glas is en niet te gek dikke deurstijlen. Met de spiegels kan je de achterkant van de auto niet helemaal goed in zicht krijgen, dit komt omdat de spiegels (van perfecte grote) te dicht op de carrosserie geplakt zijn.
Het schakelen gaat over het algemeen als een mes door de boter. Meestal heel soepel en trefzeker, al gaat het terug schakelen van 5 naar 4 en van 2 naar 1 soms zeer stroef, dit zelfde geld ook voor de achteruit versnelling. Zelfs nadat de dealer het schakelmechanisme heeft gesmeerd is het er helaas niet veel beter op geworden.

Uitrusting
Natuurlijk zijn er de standaard set klokjes, in het groenverlicht en met honingraatmotief achtergrond: toerenteller en snelheidsmeter in combinatie met meters voor de temperatuur van de koelvloeistof en de brandstofvoorraad (deze laatst genoemde is niet echt van Zwitserse makelij. D.w.z. dat na een tankbeurt het redelijk lang duurt voordat word aangegeven dat de tank vol zit, en tijdens het rijden wil het nog al eens schommelen zodat het lijkt dat de tank leger of voller is dan in werkelijkheid en vanaf een 3/4 lege tank af en toe in bochten het lampje begint te branden.) Iets wat ik wel tegen vind vallen is de analoge dag en kilometerteller, bij een auto van 2001 moet dat toch niet meer mogen.
De Linea Sol heeft een eenvoudige, maar met felle zon slecht afleesbare boordcomputer met het verbruik op dat moment, gemiddeld verbruik en gemiddelde snelheid.
Mijn Corolla is voorzien van een navigatiesysteem (wat toen f 2495 (€ 1132) meerprijs was), dat ook in hetzelfde schermpje word afgebeeld als de boordcomputer. Voor de werking van het systeem moet je wel een beetje handigheid hebben. Wat wel een nadeel is is dat je tijdens het rijden de navigatie niet kan inschakelen. Alleen bij stapvoets rollen kan de route nog worden ingesteld. De cd speler is opgeborgen onder de bestuurders stoel. Het ding is net zo groot als het gewone huis tuin en keuken cd speler. Hij is wel trendy zilver (al zie je daar weinig van). Soms is de route niet (helemaal) logisch en moet je er niet altijd naar luisteren maar goed naar de verkeersborden blijven kijken. Midden op een bepaalde brug moet ik altijd linksaf slaan!.
Via het dashboard komen we dan als vanzelf terecht bij de uitrusting van de auto. En die mag er zijn. Zo heeft de Corolla standaard ABS, airco, front- en zijairbags en elektrische verwennerij. Ook is er voor de bestuurder een middenarmsteun. Helaas staan deze te ver naar achter (of mijn arm is te kort) om met de arm rustend op de armsteun te schakelen.
Om achteraan te besluiten met de bagageruimte. Als je de klep met de sleutel of met het hendeltje naast de bestuurdersstoel opent, zie je een groot gapend gat. 372 liter. Wanneer je koffers voor de vakantie gaat laden lijkt het groter dan dat het is. Want er gaan twee koffer en een aantal rugzakken achterin en dat wel zonder hoedenplank. En als het echt nodig is kan altijd nog de achterbankleuning (zonder armsteun en skiluik) 40/60 plat. Een nadeel is wel dat de zitting alleen in zijn geheel om te klappen is en niet ook in de twee delen.

Beoordeling

Betrouwbaarheid;
Uitrusting;
Stoelen;
Comfortabel;
Ruimte.

-
--- Dashboard spiegelt in de voorruit;
-- Slecht afleesbare boordcomputer/navigatie schermpje.
-- Steenslaggevoelig (lak en voorruit);
- Geen lichtmetalen velgen (en dat op de meest luxe uitvoering);
- Bediening van de navigatie;
- Stroef schakelende versnellingsbak;
- Rammelende kunststofdelen.


Conclusie
Het is meer een snelweg cruiser dan een bochten ridder. Heerlijke stoelen en een beschaafde motor. Qua uitrusting is het natuurlijk pure verwennerij met alle elektrische speeltjes. Na alle goede verhalen over de kwaliteit was ik bang dat dit misschien overdreven was. Nu na 109000 km werkt alles nog gewoon perfect, dus het lijkt toch echt te kloppen.
Dit laatste word jaarlijks door TUV bevestigd. In het rapport van 2005 eindigt deze Corolla op plaats 11 en laat hiermee alle concurrenten achter zich (Almera 12, Golf 17, Civic 29 en Astra 54). Als zwakste punten word genoemd de cilinderkoppakking en de koppeling. Bij hogere kilometerstanden is olieverbruik mogelijk. Ook is de stoelbekleding niet zo slijtvast. In het 2006 onderzoek van TUV is deze Corolla terug te vinden op de eervolle plaats 3.
Qua veiligheid is en blijft het een auto uit eind jaren '90. In 1998 is de wagen door Euroncap getest met 64km/h en kwam er met 3 sterren vanaf (23 punten). Dit was zonder zijairbags.

PROBLEMEN? ;-)

  • 240.637 km

Kilometerstand: 117777:
Auto afgeleverd
Datum: 06-07-2006
Kosten: nvt
Geleverd door: Autobedrijf de Jonge, Goes
Leenauto: n.v.t.
Beoordeling: Super service. Hier kunnen nog veel garages iets van leren. Het is niet echt een groot bedrijf en er zijn dus maar een paar verkopers. Heel vriendelijke mensen zonder 9 tot 5 mentaliteit. Op donderdag avond rond 20:00 uur liep er zelfs nog een monteur rond! Alles wordt netjes uitgelegd zelfs bij een tweedehandje. Ze regelen zelfs de verzekering en wegenbelasting en je krijgt een TUV rapport met de Toyota scores. En afspraak is afspraak. Iets wat ik nooit nodig hoop te hebben ontbrak (pas na twee weken ontdekt): de gereedschapset, altijd handig om een wiel te verwisselen. En de auto staat na ruim 3 weken na aflevering aan mij nog steeds te koop op internet (niet de Toyota site). Dit is buiten de schuld om van de dealer (er waren al meer klachten binnen gekomen).
Ik hoop er niet veel te komen maar als de service bij onderhoudsbeurten net zo goed is, is dit bedrijf echt een aanrader.

Kilometerstand: 134585:
Bij km 121800 (06-07-2006) Dashboard verlichting kapot (de rechtse knop van de verwarming brand, de midddelste half en de linkse is op) kleine onderhoudsbeurt.
Datum: 07-11-2006
Kosten: EUR 179,14
Uitgevoerd door: Autobedrijf de Jonge, Goes
Leenauto: Toyota Aygo (EUR 0,00)
Beoordeling: Eerst voor het lampje gebeld naar de werkplaats en er werd niet moeilijk gedaan: alles valt onder de garantie, ook de leenauto m.u.v. de brandstof. Door tijdgebrek toch maar gewacht tot de eerst volgende service beurt. Toen ik de auto bracht werd ik perfect geholpen, netjes de leenauto voorgereden en in het kort alles uitgelegd. De volgende dag bij het ophalen idem. Versnellingsmechanisme gesmeerd, alle(!) lampjes van het dashbord vernieuwd en de spanrol piepte maar dit kon geen kwaad. Verder echt heel netjes geholpen. De dag er na viel de rekening al op de mat. Het enige minpuntje: de ruitensproeiervloeistof van EUR 1,80. Maar dat weten we dan voor de volgende keer!

Kilometerstand: 137220:
Dimlicht links kapot. Nieuw lampje (met gele rubber ring) bij de Toyota (Bergen op Zoom) gekocht en zelf in 5 minuten vervangen (het vervangen werd ook nog aangeboden).
Datum: 29-11-2006
Kosten: EUR 11,02

Kilometerstand: 149869:
Grote onderhoudsbeurt.
Datum: 16-03-2007
Kosten: EUR 381,18
Uitgevoerd door: Autobedrijf de Jonge, Goes
Leenauto: n.v.t.
Beoordeling: Ruim van te voren een afspraak gemaakt. Service net als de vorige keer. In een woord: super. Alle vloeistoffen vervangen, ruitenwisserbladen vernieuwd en interieurfilter. Kapot stadslicht rechtsvoor en kentekenplaatverlichting vervangen en sterretje in de voorruit gerepareerd.

Kilometerstand: 150100:
Stadslicht links kapot. Na een paar weken uit zich zelf weer gaan branden zonder te vernieuwen!
Datum: 20-03-2007

Kilometerstand: 155231:
A.P.K.
Datum: 02-05-2007
Kosten: EUR 49,50
Uitgevoerd door: Autobedrijf de Jonge, Goes
Leenauto: n.v.t.
Beoordeling: Na ruim een half uur was de auto al goedgekeurd! De service was weer als van ouds.

Kilometerstand: 156075:
Lampje van de snelheidsmeter en brandstofmeter is er mee opgehouden. Na een week uit zich zelf weer gaan branden, nu ook weer zonder te vernieuwen!
Datum: 09-03-2007

Kilometerstand: 165166:
Kleine onderhoudsbeurt.
Datum: 26-07-2007
Kosten: EUR 178,00
Uitgevoerd door: Autobedrijf de Jonge, Goes
Leenauto: n.v.t.
Beoordeling: Net als anders ruim van te voren een afspraak gemaakt. Service net als altijd. Advies om de remschijven en blokken volgende keer te vervangen net als de voorbanden.

Kilometerstand: 180803:
Grote onderhoudsbeurt.
Datum: 23-11-2007
Kosten: EUR 785,40
Uitgevoerd door: Autobedrijf de Jonge, Goes
Leenauto: Toyota Yaris TS (EUR 0,00)
Beoordeling: Net als anders ruim van te voren een afspraak gemaakt. Service net als altijd. Ook dat is bij de Jonge een constante Toyota kwaliteit. Alle vloeistoffen en filters vervangen. Twee sterretjes in de voorruit gerepareerd, nieuwe remschijven en blokken en twee nieuwe (voor)banden (gratis gemonteerd). Boekje verkeerd afgestempeld, na opmerking gewijzigd.

Kilometerstand: 195771:
Kleine onderhoudsbeurt en APK
Datum: 14-04-2008
Kosten: EUR 270,93
Uitgevoerd door: Autobedrijf de Jonge, Goes
Leenauto: n.v.t.
Beoordeling: Deze keer binnen 2 weken een afspraak. Bijzonder snel! Service blijft net als altijd op een bijzonder hoog niveau. Alleen achterruitruitenwisser vervangen. Boekje alweer verkeerd afgestempeld, na opmerking gewijzigd.

Kilometerstand: 208000:
Dashboard verlichting (tellerunit) kapot. Nieuw lampje (3 stuks met groen rubbertje) bij de Toyota (Oud Beijerland) gekocht en zelf in een klein half uurtje vervangen. De lampjes kosten EUR 1 per stuk, de rubbertje de rest.
Datum: 24-07-2008
Kosten: EUR 25,10

Kilometerstand: 210823:
Grote onderhoudsbeurt en distributieriem.
Datum: 11-08-2008
Kosten: EUR 598,18
Uitgevoerd door: Autobedrijf de Jonge, Goes
Leenauto: Toyota Aygo (EUR 0,-)
Beoordeling: 4 weken vooraf afspraak gemaakt en prijs opgave gekregen. Service blijft net als altijd op een bijzonder hoog niveau. deze keer tandwielspanner, kettingspanner, distributieriem en v-riem van de airco vervangen. Boekje alweer verkeerd afgestempeld, na opmerking gewijzigd.

Kilometerstand: 226771:
Kleine onderhoudsbeurt.
Datum: 12-12-2008
Kosten: EUR 196,27
Uitgevoerd door: Autobedrijf de Jonge, Goes
Leenauto: n.v.t.
Beoordeling: 4 weken vooraf afspraak gemaakt. Stond binnen een uur weer buiten. Weer 15.000km zonder mankementen gereden!

Kilometerstand: 227963:
Dimlicht rechts kapot. Nieuw lampje (met gele rubber ring) bij de Toyota (Bergen op Zoom) gekocht en zelf in 15 minuten vervangen.
Datum: 05-01-2009
Kosten: EUR 11,02

Kilometerstand: 236400:
Grote problemen met het koelsysteem. De auto verliest koelvloeistof.
Datum: 12-12-2008
Kosten: EUR 42,25
Uitgevoerd door: Autobedrijf van Dorst, Breda
Leenauto: n.v.t.
Beoordeling: Eerst gebeld, toen werd vertel dat ik dagen later de eerste was. Toen maar op goed geluk langs gegaan en super geholpen. Monteurs ruim een uur aan het zoeken geweest naar het lek. Dit was onvindbaar en baalden dat ze het niet konden vinden. vandaar dat ik niet het volle bedrag moest betalen. Advies was om het complete koelsysteem te vervangen.

Totaal na 122860 km 0 liter olie en 0,5 liter koelvloeistof bijgevuld. Na het laatste "mankement" en komende grote beurt + apk de afweging gemaakt om de wagen na veel plezier in te ruilen.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (14)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.