Toyota Corolla 1.6 16v VVT-i Linea Luna (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla 1.6 16v VVT-i Linea Luna |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 29.255 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Eigenlijk is deze auto een Linea Terra, tenminste... dat staat achter op de auto, maar aangezien de specificaties qua uitrusting meer lijken op die van het toenmalige actiemodel Linea Luna, heb ik deze toch maar ’aangevinkt’.
Het Luna pakket waar deze auto mee is uitgerust heeft de volgende extra uitrusting t.o.v. de Linea Terra:
- Airconditioning
- volledig meegespoten carosseriedelen (bumpers,handgrepen,spiegels,stootlijsten, strip boven kenteken achter)
- Electrische en verwarmde spiegels
- electrische ramen voor
- Afstandsbediening op de Centrale vergrendeling
Ik wilde bij de aankoop van een wat nieuwere Corolla persé een auto met een lage kilometerstand. Zoals onderaan te zien is, is dat ook gelukt. Deze auto is van binnen en van buiten gewoon een nieuwe auto. Natuurlijk zitten er aan de buitenkant wat oppervlakkige krasjes, maar die zijn weg te poetsen. Verder heb ik de lichtmetalen velgen over laten zetten van de ’oude’ naar deze auto.
De rijeigenschappen zijn veilig te noemen. Een neutraal weggedrag zonder springerig te zijn. Hier helpen natuurlijk ook de wat bredere banden (195/50 15 82H) aan mee. De wielbasis is gelijk aan de 3 deurs, dus weinig verrassingen als het gaat over het totale rijgedrag.
Wat bevalt aan deze auto? (t.o.v. de vorige Corolla)
+ Deze 5 deurs is ruimer, vooral de kofferbak, scheelt ongeveer 100 liter
+ De wielen zitten wat ruim in de wielkasten, dit resulteert wel in een
comfortabeler rij- en veergedrag, helt wel flink over..
+ De VVT-i motor is stiller en zuiniger(1:14 tot ruim 1:16),
maar is tammer t.o.v. de oude 4A-FE 1.6 16v
+ De ABS heeft nu electronische remkracht verdeling erbij gekregen, en schijfremmen
achter
+ Goede stoelen, wel wat kort, mis een lendesteun. 3e hoofdsteun achter extra
+ Volledig in het dashboard geintergreerde radio/cd speler
+ Net iets hoogwaardig aandoende materialen (chromen deurgrepen binnenkant, betere
stof stoelbekleding)
+ Gewoon geinig: de boordcomputer met gem. en huidig verbruik,gem. snelheid
+ Bovendien smoelt deze auto wat beter, vooral aan de voorkant zijn er mooiere
koplampen gemonteerd vergeleken met de ’Kermit’ koplampen van voor de facelift.
+ Veel opbergruimte in de gehele auto
+ Beter overzicht schuin naar achteren, kleinere dode hoek door groter glasoppervlak
+ Leeggewicht 1075 kg, gunstig voor de wegenbelasting
Wat bevalt minder aan deze auto? (t.o.v. de vorige Corolla)
- Het dashboard is nagenoeg gelijk aan mijn vorige Corolla, dus blijf ik
concluderen: hoogwaardige materialen en niet heel spannend. Wel heel
erg overzichtelijk en geen verrassingen bij bediening! Vooral grijs !
- Minder makkelijke in en uitstap door kortere portieren bij 5 deurs.
- Het lage leeggewicht resulteert ook in licht aanvoelende voorporieren bij het
dichtgooien. Het lage gewicht moet ergens in zitten !
- Geen H4 of H7 lampen, maar aparte (lees duurdere) HB4 lampen.
- Gelukkig geen dagelijkse taak: het vervangen van koplampen. Deze zijn moeilijk
bereikbaar.
- Kleine rammeltjes/resonanties in het dashboard..maarja, zelfs nieuwe auto’s
hebben dit.
Verder vertrouwt Toyota haar producten, gezien het volle jaar garantie die bij de auto zit.
Zoals gezegd heb ik deze auto nog niet lang, maar ik verwacht geen grote problemen. Het blijf natuurlijk een telg uit de Toyota stal!
Update 16-08-2006:
Goed en wel 2 weken terug uit Toscane! Ruim 3000 km gereden in 2 weken tijd en zonder problemen! Het verbruik steeg natuurlijk wel door de vele bergen en heuvels gedurende vakantie, maar met dakbox en airco aan op de snelweg haalde ik toch een hele acceptabele 1:13,3 !
Alleen op de terugreis in zuid Duitsland problemen gehad met de afstandsbediening van de deuren die niet meer werkte..(bij een tankstation) Waarschijnlijk is de hevige hoosbui in Zwitserland daar debet aan geweest, waardoor er misschien iets vochtig is geweest?! Ruim 500 km verder bij een tankstation is het probleem verdwenen als sneeuw voor de zon! Als dat alles is....genoeg rokende koppelingen gezien bij de Gottardt tunnel, en dan te bedenken dat er auto’s bij waren van hooguit een jaar oud...tja...
update 09-10-06
Gratis ruitenwissers gekregen van de dealer omdat de huidige streepten, bleek ook te komen door een ’vette’ ruit van de wasstraat. pluim voor de dealer!
Update 13-03-07
Nog steeds keep on going..geen problemen!
Update 31-05-07
Auto heeft 45000 km beurt gehad
-olie
-ruitenwisservloeistof (....)
-Carterplugpakking
- oliefilter
-Ruitenwisser achter
Verder heeft ie een Airco reiniging gehad, en daarvoor ook een nieuw filter erin gehad.
Ook is ie natuurlijk glansrijk door de APK heen gekomen!
Voor de rest geen problemen, het is tenslotte een Toyota.. Totale prijs €271,81
Verder nog een jaar Eurocare bij gekocht (€ 35,-), de garantie was immers verlopen en daarbij ook de Europese hulpdienst van Toyota.
Update:25-07-07
13 juni teruggekomen uit Italie (Gardameer) en de auto heeft zich uitstekend gedragen. Wel een keer een knipperend aircolampje gehad, maar dit was na het weer uit- en aanzetten verdwenen. Terug in Nederland uit laten lezen (in het boekje stond immers dat ik contact moest zoeken met de dealer), maar niks uit gekomen..
Verder vliegen de kilometers er nu wat meer op, met een woon/werk verkeer van 80 km per dag. Verbruik is supergoed, ruim 1:16 is goed haalbaar zonder moeite!
Update: 10-12-07
Still going strong, geen noemenswaardige dingen die het rijplezier vergallen!
Hij rijdt probleemloos, en heeft in November winterbanden eronder gekregen (Goodyear UltraGrip 7 175/65/14). Verder heeft ie op 10-12-07 een 60.000 km beurt gekregen, dit is een grote beurt.
-Onderhoudsbeurt 60.000km
-Coolantplus koelvloeistof 6 liter
-Motorolie 10w40 BP Visco 3000 3,7 liter
-Remolie dot4 75
-Carterplugpakking
-Oliefilter
-4 nieuwe bougie’s
Door de ielige klipjes van de motorafdekplaat die afgebroken zijn, mag ik ook betalen, bedankt Toyota, voor het degelijke ontwerp!
Verder mocht ik (bijna) betalen voor de ruitenwisservloeistof, die ik daags vantevoren zelf tot de nok bijgevuld had, was de monteur ’vergeten’ af te vinken...Kost hooguit €2,50, maar als ze dit bij 10 klanten doen op een dag en alle 10 de klanten zien het niet ...juist... Totale prijs € 253,55
Het verbruik ligt nu ruim 1:15, ondanks de smallere banden iets schadelijker. Is ook niet gek met de heel wat lagere buitentemperaturen.Verder rijdt de auto nu iets comfortabeler door minder afrolgeluiden, en de hogere banden dragen ook bij aan een iets ’waggeligere’ weggedrag. de 195/50/15 zijn wat ’sportiever’ te berijden!
update 3-3-’08
Winterbanden weer eraf, en de lichtmetalen velgen er weer op, tevens vers rubber erop, te weten: Bridgestone Turanza ER300 195/50/15 82 H. We kunnen voorlopig dus weer vooruit als het over banden gaat!
Verder geen problemen!
PROBLEMEN
- Lampje kachelbediening vervangen (garantie)
- Kunststof bekleding rechter achterportier vastgezet
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.