Toyota Corolla 2.0 D4-D 116 Linea Sol (2003)

autoreview

Toyota Corolla 2.0 D4-D 116 Linea Sol (2003)

Signalement

UitvoeringCorolla 2.0 D4-D 116 Linea Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf179.800 km
KM-stand laatst217.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 206.500 km

Deze Corolla in 2007 gekocht. Hiervoor had ik een Nissan Almera 1,4 LPG-G3. Omdat ik geen auto kon vinden op LPG die aan mijn wensen voldeed, bij de diesels gaan kijken.

Eisen : redelijk wat luxe, redelijk pittige motor, zuinig, middenklasse qua afmetingen. En niet te duur natuurlijk.

Bij een handelaar stond deze Corolla, wel met redelijk wat kilometers op de teller maar in zeer goede staat, zag er van binnen ook zeer netjes uit, onderhoudsboekje helemaal afgestempeld enz. En voor een mooie prijs.

De auto is voorzien van 2 aibags voor, zij-airbags, ABS, climate control, radio bediening vanaf het stuur, sportstoelen (bestuurders-stoel in hoogte verstelbaar), originele toyota dvd-navigatie, leren stuurwiel + pook, alle ramen elektrisch.
Zelf heb ik de wagen (laten) voorzien van een trekhaak, lm-velgen (originele velgen voor de winterbanden). De originele carkit ( waar mijn telefoon niet inpast) heb ik vervangen door een bluetooth-carkit (met geluid over de speakers).

Dit model is nog van voor de face-lift, maar wel al met het nieuwe 2e generatie D4-D dieselblok (116 pk , 1e generatie is 110 pk).

Ik vind de auto in deze kleur met lichtmetalen velgen mooi om te zien, helaas zitten er standaard lelijke wieldoppen op.

In deze Sol-uitvoering blijft er qua luxe weinig te wensen over, alhoewel cruise-control een nuttig accessoire was geweest.

Het dieselblok in deze corolla is een van de sterkste punten. Vanaf ca 1800 toeren tot aan de rode streep trekt hij er flink aan (maar ver doortrekken is niet nodig). Geluidsproduktie valt erg mee, koud nagelt hij nog wel flink maar eenmaal op temperatuur is hij redelijk stil.

Wegligging en sturen is weinig op aan te merken, wel merk je dat bij nat weer de voorkant een beetje schuift bij (zeer) stevig bochtenwerk. Ook stevig optrekken op een nat wegdek levert wel eens een slippend voorwiel op.

De beige kleur van het interieur oogt erg mooi, ik was in het begin wel bang dat het snel smoezelig zou worden. Dit is echter niet het geval.
Rammeltjes heb ik nog geen in het interieur, dus de kwaliteit van afwerking is ok.
Stoelen en stuur zijn goed verstelbaar, stuur alleen in hoogte. Voor mij (1,80 mtr) had het stuur iets dichterbij gemogen als de stoel in de goede positie staat.

Geluid van de originele radio-cd is voldoende, misschien dat ik nog een keer betere speakers erin zet. Zelfgebrande cd\'s lust ie ook.

De toyota navigatie werkt erg fijn. Hoewel het (radio)schermpje niet zo groot is , zijn de aanwijzingen zeer duidelijk. Als er een gesproken aanwijzing komt, word de muziek op de luidspreker linksvoor uitgeschakeld en op de rest blijf je muziek horen.
Helaas zijn de upgrade-dvd\'s voor het systeem nogal duur (159 euro).
Voordeel is dat het dievengilde nergens kan zien dat er een navi-systeem in de auto zit.


Enkele minpunten van de auto :
# stuur is niet in de lengte verstelbaar (ook niet leverbaar)
# geen cruise control (wel leverbaar maar zit er niet op)
# stoelen geven goede steun maar ik vind ze aan de zachte kant
# kofferbak mocht wat groter zijn
# je moet de koppeling ver intrappen om te ontkoppelen
# radio speelt geen mp3, geen cd-rw (wel cd-r) en heeft ook geen aux of line-in
# verbruik volgens boordcomputer (1:20) verschilt flink met werkelijkheid (1:17)

Pluspunten :
# motorblok, redelijk stil, veel koppel.
# betrouwbaar
# ruim voldoende binnenruimte
# soepele en trefzekere versnellingsbak
# veel opbergruimte, o.a. onder de middenarmsteun zit een flink opbergvak
# interieurbekleding word ondanks lichte kleur niet snel vies
# eenvoudige 2D-navigatie, maar wel nauwkeurig met duidelijke aanwijzingen


Nog enkele getallen :

Brandstof verbruik : 1 op 16,5 - 1 op 17,5. Dit is circa 40% N-wegen en 60% snelweg. Hierbij moet ik opmerken dat ik me redelijk aan de maximumsnelheid hou, maar meestal wel tamelijk vlot optrek.
Olie verbruik : Nivo zakt op de peilstok van max tot circa 25% tussen 2 beurten (15000 km) maar bijvullen is niet nodig.
Acceleratie is snel genoeg, hoewel het natuurlijk geen race-auto is. Topsnelheid die ik gereden heb is net geen 200 km/u op de teller (in Duitsland).
Tussen acceleratie : inhalen op de provinciale weg kan soms in 5, maar onder de 75 km/u komt het blok onder de 1800 toeren, dus dan moet je even terug naar de 4.

#################################################################################

PROBLEMEN

  • 206.500 km

Eigenlijk geen, tenzij je kapotte lampjes van stadslicht , asbak en aansteker tot echte problemen wil rekenen.

Tussen 130 en 150 km/u hoor je (heel) soms een licht tikkend geluid. Wat het is weet ik niet. Dit heeft de auto al sinds ik hem heb. Je moet overigens goed luisteren om het te horen maar omdat ik beroepsmatig veel met techniek te maken heb valt mij dit gewoon op. Het treed alleen op in de 5, als ik in andere versnellingen met dezelfde toerentallen rij hoor ik het niet. Zou best een resonantie kunnen zijn.
Ik heb de garage er overigens niet naar laten zoeken. De auto rijd er al ruim 25000 km mee, en het word niet meer of minder dus ik laat het lekker zo. Ik denk dat een minder kritisch of a-technisch persoon het niet eens hoort.

Verder alleen beurten en APK.

Update

  • 212.000 km

Beurt laten doen (210.000 km-beurt).

Met de kou van de afgelopen weken startte hij vaak met grote tegenzin. Er bleek een gloeispiraal kapot.
Verder bromde er wat bij ca 1400 toeren. Dit was een slang van de luchtinlaat die uit zijn bevestiging geschoten was, is vastgezet en geluid is weg.

Verder distributie-riem vervangen, klepspeling gecontroleerd (was ok) en olie/oliefilter vervangen.

Verder niks bijzonders.

update

  • 217.000 km

Naar Oostenrijk geweest (wintersport). Verbruik duikt wel onder de 1:15 met skibox en gemiddeld 150 km/u op de Duitse autobaan.
Flink wat sneeuw onderweg maar geen problemen gehad.

Zomerbanden weer erop.

2 weken geleden is de modderkuip in het rechtervoorspatbord losgegaan. Nieuwe moeten monteren, 120€.

Verder niks bijzonders.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.