AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Toyota Corolla 1.6 Linea Terra (1998)

autoreview

Toyota Corolla

Signalement

UitvoeringCorolla 1.6 Linea Terra
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1998
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf93.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

--Inmiddels verkocht--

Er zijn vele verhalen over het merk Toyota. Dat dit een zeer betrouwbaar merk zou zijn en waar nooit iets mee is. Nou en ik kan bevestigingen dat het verhaal inderdaad klopt (tot nu toe). Ik heb deze auto nu vanaf augustus 2005 en tot nu toe zeer weinig problemen meegehad (zie problemen).

Dan nu verder over de Corolla zelf. Het is de 1.6 Linea Terra uitvoering 3 deurs. De kleur is zwart metallic, wat ik persoonlijk de mooiste kleur vind. Ik heb de auto helemaal standaard gehouden, dus geen velgen of spoilers. Ik wil dit ook graag zou houden. Het model is wel sportief, alleen over de koplampen zijn de meningen erg verdeeld. Ik ben er inmiddels aan gewend, alleen echt mooi vind ik het ook niet.

Dan van binnen: Er zitten heerlijke stoelen in, het lijken wel sportstoelen met zeer goede zijdelingse steun. De ruimte in het interieur valt mee, ook acherin kan je met 3 man zitten en de kofferruimte is nog redelijk groot. Tenminste voor mijn doen meer dan genoeg.

Het dashboard is eigenlijk een beetje saai, maar goed dat is in de meeste Japanse auto’s zo. De radio zit lekker hoog, zodat je daar goed bij kan en voor de rest is alles logisch te bedienen. Alleen een beetje meer kleur had wel gemogen!

Vervolgens de rij-eigenschappen... Deze vind ik zeer goed! Dankzij de 1,6 motor is de Corolla een flink snelle auto, die meer dan goed mee kan komen in het verkeer. Rond de 10 sec. naar de honderd, en een topsnelheid op de GPS van 195 km/h. (ruim 200 op de teller). Tot de 180 km/h accelereert de auto goed, daarna gaat het iets langzamer. Verder als je hard vanaf stilstand wilt optrekken moet je oppassen dat je niet de banden staat op te roken... ook bij nat weer is de grip niet optimaal.
Het verbruik ligt rond de 1:12,5 (moet je wel je best doen...)

De wegligging is zoals eerder gezegd prima, je kan er hard een bocht meenemen. Eerst wil die rechtdoor in de bocht maar als je meer instuurt en meer gas geeft gaat de auto overstuur. Dit is allemaal gemakkelijk op te vangen. Wat me verder opvalt is dat deze auto als je het stuur loslaat bij bijvoorbeeld 100 km/h niet naar rechts of links trekt. Dit maak ik maar bij weinig auto’s mee. Dus de rechtuitstabiliteit is zeer goed. Alleen bij hevige zijdelingse wind merk je het juist wel weer... Op lange afstanden kan het motorlawaai wat storend zijn, de banden en de wind zijn niet storend aanwezig.

Al met al een goed auto die mij verbaast, vooral vanwege de motor, wat dan ook de grote ’attractie’ is van de auto. Verder niet opvallend, een no-nonens auto. Die goed is voor de portemonnee!!

PROBLEMEN

Nauwelijks problemen meegehad....

- Hitteschild katalysator zat los, maakte rammelend geluid. Is er nu afgehaald.
- Klapperen van de (niet originele) antenne bij > 170 km/h. Dat was wel even schrikken op de Autobahn...
- Vocht onder het afdekzeiltje in de kofferbak, opgelost door een nieuw rubbertje om de achterlamp te monteren.
- Nieuw ruitenwisserblad

En dat was het... moet de auto binnenkort even voor een normale onderhoudsbeurt naar de garage brengen. (100.000 km beurt) Qua onderhoudskosten een aanrader!

Update:

Bij 102.000 km grote beurt.. ook de remschijven vervangen (Duur grapje!)
Voor de rest niks bijzonders.

Bij 104.000 km, ik wil mijn portier openen, breekt het klepje van de handgreep af. Vervolgens krijg je dan bijna de deur niet meer open. Gelijk laten vervangen bij de dealer. Deze had dat nog nooit meegemaakt. Wel weer even 140 euro...

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren
Sub-reacties inklappen
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ik deel je ervaringen met de Corolla. Heb dezelfde, alleen in zilverkleur en Comfortpakket. Ben blij te lezen dat ik niet de enige ben die "klaagt" over het benzine verbruik, je klaagt niet echt maar geeft wel aan dat je je best moet doen om 1:12,5 te halen. Ik heb ook dat verbruik ongeveer.
Verder een probleemloze auto, goed keus!

Veel succes met de Corolla, ik hou je updates in de gaten! (als je tenminste van plan bent om die te geven)
Anoniem
Anoniem
  • 0
Ja dat verbruik is toch wel stevig, vooral als je flink doorrijdt maar goed als dat het enige is?

Ja ik ben wel van plan updates bij te houden, als die nodig mochten zijn!!
Anoniem
Anoniem
  • 0
hallo,

Ik heb inmiddels bijna 3 maanden de facelift versie en dan de liftback, ook met 1.6 motor. Deze is echter wel met de VVT-i techniek, en ik moet zeggen dat dit zuiniger is! Verder rijdt ie praktisch hetzelfde, lees de review! Corolla '01 linea terra

groeten!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Bekend verhaal over de handgrepen van de portieren. Ik ken twee mensen met E11 Corolla's die dit ook hadden. Verder is de 4AFE zo'n beetje de beste 1.6 die je kunt hebben, neem het iets hogere verbruik voor lief. Deze motor zal ook niet beschadigd raken als de distributieriem breekt. Bij de 1.6 vvti is het helemaal simpel, die heeft een ketting. Alleeen doodzonde dat de vvti motoren het zo beroerd op lpg doen!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Even over Over/onderstuur

ik wil de lezers van deze review graag even waarschuwen!
Als de auto in een bocht rechtdoor wil (onderstuur), geef alseblieft GEEN gas en STUUR niet verder in.
Dat is levensgevaarlijk!

De juiste reactie (bij een voorwielaangedreven auto) is:
rustig blijven en koppeling intrappen!

Dat de auto naar overstuur gaat bij gasgeven is een fabeltje.
Anoniem
Anoniem
  • 0
Oke ik moet u ten dele gelijk geven..bij lage snelheden als je het gas er ophoudt in een bocht..dan gaat de onderstuur wel degelijk over in overstuur! (let wel bij droog wegdek, als het natter is op de weg dan blijft de onderstuur sterk aanwezig)

Bij hogere snelheden niet dan blijft het bij steeds erger wordende onderstuur en dat is idd op te lossen door wat u zegt! (ik heb een anti-slipcurcus gedaan..dus heb daar toen veel van geleerd!)

De dealer had er bij mij nog nooit van gehoord over een afgebroken handvat..wel raar dat het bij u wel bekend is!
Anoniem
Anoniem
  • 0
Nou, wat betrouwbaarheid betreft! Ik heb toch een iets ander verhaal. Mijn Corolla 1993 hatchback 1,6 xli heeft voortdurend problemen. Een paar jaar geleden ging mijn radiator zomaar kapot. Toch vervelend langs een b-weggetje! Verder: schokbrekers vervangen, remschijven, corrosie op de remleidingen, oliepomp etc. De laatste 6 jaar vrijwel elk jaar 700-1000- euro reparatie. Twee jaar geleden hoorde ik een raar gefluister, het leek wel astma. Schade: 1100 euro. Men dacht eerst dat ik op gas had gereden??? Iets met kleppen of zo. Nu begint dat gefluister opnieuw. Dus...! Overigens ik ben eerste eigenaar en rijd er buitengewoon voorzichtig mee. Ik doe hem nu maar weg!