Toyota Corolla 1.6 G6 (2000)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Corolla 1.6 G6 |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2000 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 221.721 km |
KM-stand laatst | 285.026 km |
Tot nu toe
- 278.401 km
Na 2 jaar in mijn vorige Corolla met plezier gereden te hebben en veel meer km's (ong. 26.000) moest maken voor me werk, besloten om weer voor een Corolla te kijken maar dan op LPG. Eéntje gezien omstreeks Middelburg met 221.721km op de teller, incl. onderhoudsboekje etc. voor een schappelijke prijs. Ook kon ik mijn Corolla inruilen waar ik dus ook gelijk van af zou zijn.
Het was een Astral Blue Corolla E11 G6 uit 2000 met de volgende opties/uitrusting;
- Airco
- CV
- Sportinterieur
- Elektrische ramen
- Elektrische spiegels + verwarmd
- 16" LM velgen
- Verlaagd (ik denk 40mm ofzo)
- Vialle LPI installatie
Auto zag er heel netjes en sportief uit. De sterke 110 pk motor was ik al gewend, alleen was deze een VVT-I motor (3ZZ-FE) en de vorige (4A-FE) niet. Van te voren had ik al veel gelezen over olieverbruik van de VVT-I motoren, maar de blok was vervangen bij een terugroepactie dus dat zou wel goed zijn dacht ik. Ook had ik slechte ervaringen gelezen over de VVT-I motor op LPG, maar toch de risico genomen en besloten om deze auto te kopen omdat ik anders toch heel veel zou betalen voor benzine per km.
Onderhoudsboekje was tot 200.833 / 22-01-2010 ingevuld. Auto heb ik zelf in april 2011 gekocht met 221.721km op de teller.
Hieronder zal ik de punten noemen die ik heb meegemaakt. Wat allemaal voor mij is gebeurd en wel/niet in het onderhoudsboekje staat ga ik niet behandelen omdat ik daar ook geen kosten van heb.
222.249 KM
Kort nadat ik de auto heb gekocht heb ik gelijk de olie, oliefilter, bougies en luchtfilter vervangen.
234.531 KM
- Probleemloos door de APK, alleen advies op achter remmen.
- Remblokken achter maar gelijk vervangen omdat deze bijna op waren.
- Olie ververst, oliefilter en bougies vervangen.
249.129 KM
- Achterremklauw bleef vastknijpen, paar keer los gehaald, ingesprayed e.d. maar heeft niet geholpen. Bij Van Deijne een reviseert remklauw gekocht voor paar tientjes. Gevolg was wel dat de remblok op was, gelijk achterremblokken vervangen incl. voorremblokken.
Kosten totaal: € 160,- (zelf vervangen)
Daarnaast natuurlijk standaard onderhoud:
- Olie ververst, oliefilter en bougies vervangen.
266.390 KM
- APK: Rechterwiellager kapot, CO2 uitstoot te hoog, advies op remmen en banden (lagen toen nog winterbanden op stalen velgen, maar mijn zomerbanden op LM velgen zijn nog prima).
Rechterwiellager: Worden per 2 verkocht (rechts en links) en onderdelen voor de Japanse model Corolla zijn iets duurder :)
Kosten: € 240,- incl. montage
CO2 uitstoot: Naar de lokale gasspecialist hier in de buurt geweest en die heeft de LPE computer gereset waarna die door de APK kwam.
Kosten: €20,-
Verder weer normale onderhoud:
- Olie ververst, oliefilter en bougies vervangen.
278.401 KM
Uitlaat lek, zit een klein scheurtje in en moet nog gemaakt worden.
----------------------------
Tot nu toe geen problemen gehad met zowel olieverbruik als de LPI i.c.m. de VVT-I motor. Al moet ik wel zeggen dat ik voornamelijk snelwegkilometers maak en vaak ook stukjes op benzine rijdt voor de smering. Gastank is helaas wel een 25 liter tank, waardoor ik bij gemiddelde verbruik van 1:10 op gas (ja schrik niet!) om de 2 dagen gas moet tanken. Dat is wel balen en je staat inderdaad vaak aan de pomp. Maarja, daar is weinig tegen in te brengen.
Simpel rekensommetje:
Als ik uit ga van 20 werkdagen in een maand is dat 110 km p/dag X 20 = 2200 km p/maand
Auto rijdt 1:10, dus 220 liter gas p/maand.
Als ik dan uit ga van 75 cent per liter gas is dat 220 X 0,75 = € 165 voor 2200 km! Dat vindt ik toch best netjes voor een auto op lpg en mijn rijstijl van 140+ :)
Zoals hierboven aangegeven rijdt ik dagelijks zo'n 110 km heen-terug en het blijft echt een heerlijke wagen. Iedere dag zonder problemen starten, heeft mij nooit in de steek gelaten. Gewoon tanken, je normale onderhoud doen en gaan met die banaan! Heeft ook een lekker vlotte motor en dankzij de 6-bak komt hij sneller op toeren omdat de versnellingen korter zijn dan een 5-bak. Een lager toerental heb je in de 6e versnelling bijna niet, dus of een 6-bak zuiniger is als een 5-bak? I don't know..
Op de Autobahn de 210-215 km/h aangetikt, maar dat doe ik ook alleen op benzine, omdat de motor het op LPG niet zo fijn vindt op 4000+ toeren.
Dit is me eerste review en hoop dat het iets is geworden en anders volgende keer beter :) Ik zal het wel gewoon proberen bij te houden en kijken tot hoever de Corolla blijf rijden.
Update
- 285.026 km
Bij 285.026 km olie, oliefilter, bougies en luchtfilter vervangen. Tevens ook de remblokken voor en linksvoor ashoes laten vervangen.
Totale kosten: € 230,-
Auto rijdt nog steeds goed op zowel lpg als benzine. Op naar de 3 ton.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.