Toyota Corolla 1.6 16v VVT-i Linea Sol (2000)

autoreview

Toyota Corolla

Signalement

UitvoeringCorolla 1.6 16v VVT-i Linea Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf55.000 km
KM-stand laatst120.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 120.000 km

Omdat mijn vrouw vanwege een andere baan langere afstanden moest gaan rijden, vonden we het verstandig om haar Ford Ka te vervangen door een wat grotere auto. Omdat we destijds goede ervaringen hadden met Toyota (onze andere auto was een Camry) lag het voor de hand om te zoeken naar een Corolla. Liefst een beetje luxe versie, mét airco dus, en ook (voor- en liefst ook zij-)airbags. Metaalkleur was ook wenselijk, dat scheelt een boel poetswerk! Motorisering: mijn vrouw houdt wel van opschieten, dus de 1.3 moesten we maar laten staan. Prijsklasse: maximaal EUR 10.000 (prijspeil 2005). Vijf deuren, want da\'s gemakkelijk als de kinderen naar school moeten. En tenslotte ook een behoorlijke kofferruimte voor de zaterdagse boodschappen.

Met dat lijstje zijn we een aantal dealers langsgeweest. Het aanbod aan passende wagens viel bij de dealers niet mee; wel veel driedeurs (kleine kofferbak, kale uitvoeringen), maar niet de vijfdeursliftback die voor ons het meest passend zou zijn. Tenslotte stuitten we bij een VETOS-lid (\"gespecialiseerd in Toyota\") een op het oog goed exemplaar; vijf deuren, fatsoenlijke kofferruimte, de linea sol-uitvoering, dus mét ABS, airco, voor- en zij-airbags, velours bekleding, goede en grote stoelen (althans voorin), weinig kilometers, van net na de facelift van 2000 (dus met de VVT-I motor). De onderhandelingen verliepen soepel en vierduizend Euro later was-ie van ons.

Inmiddels hebben we er 70.000 kilometer mee gereden. Het weggedrag is prettig zonder ooit uitdagend te worden; de zit achter het stuur is uitstekend; de luxe bevalt eveneens; gemiddeld (woon-werkverkeer; veel 80 km-wegen, andere helft stadsverkeer) rijdt de Corolla 1:15 (winter) tot 1:17 (zomer); let wel, dit is de 1.6 benzine-editie. Nadelen van de wagen zijn het vrij slechte zicht naar achteren vanwege de dikke C-stijl; en de motor verbruikt bij intensievere belasting vrij veel olie (1 liter per 1000 km). Dat laatste heb ik nooit eerder gehad bij een Toyota maar schijnt een bekend probleem te zijn van de eerste generatie VVT-I motoren. Daarnaast is de Corolla natuurlijk niet een echt aparte auto ... in onze straat alleen al staan er vier, waarvan drie in dezelfde kleur als die van ons. Reden om onderhand op zoek te gaan naar een auto waarin niet iedereen rijdt ...

PROBLEMEN

  • 120.000 km

In tegenstelling tot wat we op basis van onze ervaring met Toyota verwachtten hebben we wel wat problemen gehad.
- Het olieverbruik is hierboven al genoemd; dat kan echter niet of nauwelijks worden verholpen.
- In de uitlaat zit een hitteschildje los; dat kan geen kwaad en laten we maar zitten. Klinkt ook wel sportief.
- De accu is inmiddels twee maal vervangen.
- Starten gaat op dit moment ook steeds moeilijker (startmotor versleten en moet vervangen worden).
- Opvallend; ook de deurrubbers zijn vervangen, vermoedelijk omdat de instap in de auto uitnodigt de middenzuil als steuntje in de rug te gebruiken.

We zijn inmiddels wat dealers afgeweest om te zien wat deze auto nog opbrengt, en dat viel wel mee; gemiddeld geeft men globaal EUR 5000 inruil (bij aanschaf van een auto van pakweg EUR 12000). Dat betekent een afschrijving van zo\'n EUR 2000,-/jaar (EUR 170/maand).

Al met al vooral een verstandige auto die vermoedelijk nog wel een aantal jaar zonder grote kosten of grote problemen mee kan; startmotor vervangen en dan kan-ie er weer tegenaan. Jammer dat het zo\\\'n saaie bak is; je bent er snel op uitgekeken. Als imago en \"karakter\" je niets kunnen schelen is dit een prima auto voor woon-werkverkeer; voor een gezin is hij aan de kleine kant, met name op de achterbank.


*** Update september 2008: Inmiddels is de Corolla ingeruild voor een Subaru Legacy stationwagon. Komt tzt een review van.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.