Toyota Corolla 1.6 16v VVT-i Linea Sol (2003)

autoreview

Toyota Corolla
Toyota CorollaToyota CorollaToyota CorollaToyota CorollaToyota Corolla - interieurToyota Corolla - interieur

Signalement

UitvoeringCorolla 1.6 16v VVT-i Linea Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2003
Jaar van aanschaf2018
KM-stand bij aanschaf212.750 km
KM-stand laatst220.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ca 3000 km

  • 214.663 km

Na (vooral in het het begin) een beetje pech te hebben gehad met mijn Alfa 147 nu besloten om toch maar weer voor Japans te gaan. We waren aan het kijken naar een Honda Civic Sport, een Corolla en ook een Yaris T-Sport. Uiteindelijk is het een 5-deurs Corolla 1.6 VVT-i Sol geworden. We wilden wel persé de 1.6 omdat deze toch net wat meer over heeft dan de 1.4.

De eerste ervaringen zijn vooral positief. De motor is een stuk pittiger dan verwacht, absoluut sneller dan de Alfa, best wel stil en ook behoorlijk zuinig. Tot nog toe zitten we op ongeveer 1:15 en dat is inclusief één keer een topsnelheidrit (ca. 200 op de teller) en wat testritjes.

De wegligging is op zich ook vrij goed, maar op lage snelheden moet je wel erg veel sturen voordat er enige beweging in de koets komt. Dat was in het begin wel erg wennen, zeker in vergelijking met de Alfa, maar ook zeker in vergelijking met mijn andere Toyota's. Op hogere snelheden past de elektrische stuurbekrachtiging zich denk ik aan want dan is het stuurgedrag een stukje directer.
De auto helt wel wat over in de bochten, maar volgt zijn koers goed. Hij is absoluut meer op comfort gericht dan op dynamiek.

Qua kosten valt het tot nog toe mee. Ik was erg bang voor olieverbruik gezien de reputatie van de VVT-i motoren, maar tot nog zit ik op een geschat olieverbruik van 1:8000. Heb in ieder geval na ca 3.000 km niets bij hoeven vullen en er is ca 1/3 verdwenen tussen min en max.
Toen ik hem kocht hoorde ik wel het lager van de spanner van de multiriem, dus ik heb zowel de spanner, de meelooprol als de multiriem vervangen.
Verder dacht ik dat de krukaskeerring lekte, deze had ik vervangen maar loste de lekkage niet op. Uiteindelijk bleek de lekkage te zitten in de o-ring vd kettingspanner. Na vervangen vd ring is het blok mooi droog.
Verder ga ik nog een gebruikte climate control bediening kopen, want het knopje van de vooruitontwaseming is defect. Dit is een bekend probleem helaas.

Verder zit alles degelijk in elkaar, zoals je van Toyota mag verwachten, maar niet zo oerdegelijk als bijvoorbeeld bij de E10 en E11. Je hoort echt toch iets meer rammeltjes en dat doet wel wat afbreuk.

Tot zover ben ik echter dik tevreden. Ik ga alleen kijken of ik de kleine deukjes (waarschijnlijk veroorzaakt door hagel of eikels) eruit kan (laten) halen. Ook heeft ie verder wel wat gebruikerssporen rondom die ik misschien bij wil werken. Met aanschaf zat er helaas een klein laagje stof op, maar dat was voldoende om het meeste niet op te merken helaas. Maar ach de kilometerstand is al best aardig dus hij mag ook wel een en ander hebben.
Van binnen is de auto zeer maar dan ook zeer netjes.

De auto is tot op heden ook dealer onderhouden, want natuurlijk wel wat zegt over de vorige gebruiker.

Nog steeds zeer tevreden!

  • 220.000 km

Update:

Inmiddels hebben we bijna 10kb gereden met de Corolla, dus tijd voor een update.

Wat heb ik allemaal noodzakelijk moeten vervangen aan de Corolla, nou daar kan ik kort over zijn... Helemaal niets! Alhoewel... Nee dat lieg ik. Één knopje van de climate control unit deed het niet goed meer, dus ik heb een tweedehands paneel gekocht en het rubbertje omgezet. Verder merk ik dat van de climate control de optie voor de voorruitontwaseming niet goed werkt, dus dit moeten we handmatig doen. Ik denk dat dit een van de meest voorkomende problemen is bij de E12 naast in sommige gevallen olieverbruik. Wij verbruiken nu nog geen 1l op 9000-10000 km dus dat is erg netjes met zo'n kilometerstand.

Net nieuwe APK erop gezet en helemaal geen één aantekening. Wel merk ik dat rechtsvoor de reactiestang rammelt dus die vervang ik allebei. Ook wordt het tijd voor een beurtje dus die krijgt hij binnenkort van me.
Ik had ook verwacht dat de remschijven een afkeurpunt zouden zijn omdat er rondom een redelijke rand opzit maar het was niet eens een aantekening op het keuringsbewijs. Hij remt verder nog goed dus ik vervang dit voorlopig nog niet. Wellicht dat ik in ieder geval de voorzijde wel vervang als we naar Italië rijden.

Verder heb ik het inlaat spruitstuk, gasklephuis en injectoren van een 1.8 MR2 erop gezet. Dit zou zo'n 15-20 pk schelen en het verschil is zeker merkbaar maar geen idee of dit 15 pk zal zijn. Hij loopt qua top nu wel 5-10 km/h harder dus er zal toch echt wel wat bijgekomen zijn. Qua verbruik verandert er niets overigens.

Af en toe ging het motormanagement lampje aan met een p0420 melding. Dit zou betekenen dat de katalysator niet goed genoeg meer is. Deze blijkt echter een imitatie katalysator te hebben en dan wil zo'n code nog wel eens voorkomen. Sinds montage van de andere inlaat delen, zo'n 1500 km geleden, is het lampje uitgebleven. Dus wellicht dat de verbranding nu nog iets optimaler verloopt. Deze code komt echt ontzettend veel voor, ook op andere merken/modellen.

Wat ik nog steeds het zwakste punt vindt aan de auto is wegligging en het stuurgevoel (of juist het ontbreken daarvan) op lage snelheid. Je moet op lage snelheid zoveel sturen dat is niet fijn en hij helt wel veel over. Nu hebben de schokdempers ook al 220k ervaring en de rest vd ophanging ook dus dat zal ook wel iets weker dan standaard zijn inmiddels.

Verder echt een super auto, comfortabel, degelijk, goed uitgerust en ook nog eens behoorlijk zuinig voor een gewone 1.6. We zitten op net geen 1:15 gemiddeld en dat vind ik zeker niet slecht.

Van de zomer mag ie mee naar Italië, dus extra kilometers komen er nog wel bij! Ik kan sowieso geen redenen bedenken om hem weg te doen. De gebruikerskosten zijn laag en veel meer schrijft deze auto toch niet meer af.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.