Toyota Corolla 1.4 D4-D Anniversary (2006)

autoreview

Toyota Corolla
Toyota CorollaToyota CorollaToyota CorollaToyota CorollaToyota CorollaToyota CorollaToyota CorollaToyota CorollaToyota Corolla - interieurToyota Corolla - interieurToyota Corolla - interieur

Signalement

UitvoeringCorolla 1.4 D4-D Anniversary
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf153.000 km
KM-stand laatst418.000 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Betrouwbare partner

  • 418.000 km

Sinds 2011 is deze Corolla een zeer betrouwbare partner gebleken. Na hiervoor een 2003 Avensis 2.0 D4D station tot 350.000 km gereden te hebben, was er behoefte aan een Toyota met lagere vaste laten en een wat kleiner formaat kofferbak.

De keus voor de Corolla is vooral een rationele en kostenbewuste geweest. Ik heb bewust voor de 1.4 D4D met handbak gekozen. De handbak omdat de MMT bak gegarandeerd voor problemen zou gaan zorgen en de 1.4 D4D omdat deze (bijna) net zo sterk is als de 2.0 D4D, maar wel over een distributieketting beschikt die niet elke 100K vervangen hoeft te te worden. Bovendien is de 2.0 D4D zwaarder in de MRB en minder zuinig dan de 1,4 D4D.
Snel, dynamisch en uiterlijk interesseert me helemaal niets, maar degelijkheid, comfort en lage gebruikskosten des te meer. Ik ben een rustige rijder en reed ook al voor dat we allemaal terug naar 100 moesten, meestal deze snelheid al als maximum.

Inmiddels staat de Corolla op 418K. Heeft deze aan mijn verwachtingen voldaan? Het antwoord is absoluut Ja!

De kosten over deze periode:
Een set banden gaat bij mij 100K mee;
Remblokken voor: elke 80K
Remblokken achter: gemiddeld 250K
Brandstofverbruik: 1:22 gemiddeld

Verdere kosten:
160k Installeren CC John Gold € 670,-
244K Accu € 150,-
315K Koppeling (dank aan 1e eigenaar) € 800,-
323K Nieuwe koplampen i.v.m. APK € 285,-
366K Nieuwe dynamo € 370,-
390K Remdragers voor € 600,-
390K Kachelverstelmotor € 150,-
410K Wiellagers voor € 640,-

Onderhoud gebeurt gewoon bij de plaatselijke Toyota dealer.

Blijven rijden of inruilen?
De totale km kosten voor reparaties, accessoires en onderhoud zijn tot op heden € 0,043 per km. De auto heeft nog een dagwaarde van € 600,- dus afschrijven doen we niet meer. De MRB (met Euro 4 boete) en dieselprijs maken dat ik rendabel rijdt zolang ik meer dan 18K per jaar maak, wat ik ondank de Corona nog steeds makkelijk haal. Het motortje draait nog steeds als een zonnetje en verbruikt ook nauwelijks olie tussen de beurten.
Als ik tijdens de beurten/reparaties van de garage een leen Yaris of Auris meekrijg dan rijdt mijn 14 jaar oude Corolla zeker niet slechter. Sterker nog; het geluids/veercomfort van de Corolla is zelfs beter.

Moraal van het verhaal: Vervangen is veel duurder dan wat ik nu heb en zolang de millieumaffia uit Den Haag me er niet uitrookt blijf ik voorlopig nog doorrijden met de Corolla. Dat ik niet de enige ben die de Corolla waardeert, blijkt wel uit dat ik nog zeer regelmatig geplastificeerde (export) briefjes onder mijn ruitenwissers vind voor als ik hem zou willen verkopen.

Update 22-04-2021 427000 km exit Corolla:
Geconstateerd dat de kachel niet meer goed op temperatuur kwam en dus de garage een diagnose laten stellen.
Conclusie: radiator lek (3,5 liter koelvloeistof bijgevuld...) Door de lekke radiator konden ze het systeem niet afpersen om ook te controleren of de koppakking misschien ook niet lekte. Vervangen van alleen de radiator kwam op minimaal € 650,- en als daar de koppakking nog bij zou komen dan ging het reparatiebedrag al snel boven de € 1500,-
Deze kosten bij een dagwaarde van € 600,- betekent gewoon een financieel Total-loss. Ook de remschijven en schokdempers waren nog origineel en zouden er op termijn ook aan gaan komen.

Dus een mooie deal met de Toyota garage gesloten en inmiddels ben ik de nieuwe eigenaar van een 2015 Auris TS 1.8 hybrid lease Pro met 160k op de teller en twee jaar Toyota garantie.
Iemand ergens op deze wereldbol zal de Corolla wel weer gaan oplappen en er nog een paar ton bij gaan zetten.

10,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota Corolla

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.