Toyota Celica 2.0i GT (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Celica 2.0i GT |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 208.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Al sinds de introductie in 1972 is de Toyota Celica een geliefde auto geweest. Er zijn sinds de introductie 7 generaties gebouwd, mijn auto is er een van de 6de generatie. Deze is gemaakt tussen maart 1994 en eind 1999. Er zijn drie smaken geleverd: de ST met een 1.8 liter motor, de GT met een 2.0 liter motor en tot slot de mooiste van allemaal: de GT-Four met een 2.0 liter Turbo-motor. Deze review gaat over mijn Celica: de 2.0 liter GT.
De auto heeft standaard 175 pk en dat is duidelijk te merken: hij trekt lekker vlot op, van 0 naar 100 in minder dan 8 seconden en de topsnelheid ligt op de 230 km/h. De auto weegt wel veel, 1212 kg, en lust daarom ook een aardige slok: het verbruik ligt tussen de 1:8 en 1:11. De wegligging is goed, hij ligt stabiel op weg. Als je te ver gaat in een bocht geeft de auto dat netjes aan met onderstuur.
Mijn Celica is geleverd met het Sportpakket: als extra opties heeft mijn auto Superstrut Suspension, remklauwen met twee zuigers, ABS en een LSD (limited slip differential, oftewel sperdifferentieel). Bij Superstrut Suspension heb je dubbele draagarmen ipv een, hierdoor ligt de auto nog strakker op de weg dan standaard en in combinatie met het sperdifferentieel zijn er adembenemende snelheden in bochten te bereiken. Nadeel van de Superstrut Suspension is wel dat de draagarmen (en/of draagarm koppelstuk) na 100.000 kilometer versleten zijn en vervangen moeten worden. Reken op een kostenplaatje van 1000+ Euro.
Naast dit sport-onderstel is mijn auto geleverd met airconditioning en een spoilerpakket wat bestaat uit een voor- en achteronderspoiler, sideskirts en een (GT-Four) achterspoiler. De airco is bij levering in Nederland ingebouwd en doet zijn werk nog altijd prima.
Tot slot heb ik nog het een en ander aan mijn Celica getuned: hij heeft heldere knipperlichten en heldere zijknipperlichten, Japanse Celica achterlichten, een K&N sportluchtfilter en een oliedruk- en olietemp-meter.
PROBLEMEN
Er zijn tot nog toe geen rare problemen geweest met mijn Celica GT, de distributieriem is vervangen bij 100.000 en 160.000 kilometer, de voorremmen zijn een keer gangbaar gemaakt en opnieuw ingevet en de gasveren van de achterklep zijn een keer vervangen. Enige wat dus duur is om te vervangen zijn de onderste draagarmen (maar dat is alleen voor de GT’s met Superstrut). Daarnaast moet de aandrijfaslager vervangen worden omdat die versleten is, maar dat kost ongeveer 60 Euro als je het zelf doet.
Daarnaast is er nog het periodieke onderhoud wat deze auto altijd netjes op tijd heeft gehad. Grote / kleine beurt, remschijven/blokken vervangen, nieuwe banden, enz.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.