Toyota Celica 1.8 VVTL-i T Sport (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Celica 1.8 VVTL-i T Sport |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand bij aanschaf | 46.500 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ik rijd sinds augustus 2006 naar volle tevredenheid in deze auto. Hiervoor heb ik bijna vier jaar in een derdehands Celica uit 1997 (=vorige model met dubbele ronde koplampen) mogen rijden en die auto heeft mij overtuigd om bij Celica te blijven (zie mijn review). Intussen had ik mij verdiept in de voor en nadelen van de zevende en voorlopig laatste generatie Celica.
Wat mij wel bevalt aan deze auto:
Deze generatie Celica voelt veel moderner aan dan de vorige. Dat wil zeggen meer rijgemak door lichtere besturing, lichtere pedaaldruk en betere remmen. Daarnaast laat de 6-bak zich ook goed bedienen en is de auto lichtvoetig door de korte overbrengingen. De auto is niet te hard afgeveerd, zodat het geen zogenaamde stuiterbak is en bij sneller bochterwerk voelt de auto goed aan. In het begin moest ik toch even wennen aan de bredere banden (spoorvorming), maar een juiste bandenspanning lost veel op. Voor de winter heb ik eind 2006 winterbanden aangekocht op stalen velgen met wieldoppen ten behoeve van de veiligheid, het comfort en om de LM-velgen te sparen (dat de auto er een paar maanden minder uitziet neem ik dan maar voor lief).
De motor bevalt mij ook goed en heeft een leuk extraatje. Dit is een Toyota Sport uitvoering (T-Sport) en daarbij hoort de krachtigere 1.8 liter motor (VVTL-i), die ten opzichte van de standaard uitvoering vanaf 6.200 rpm nog een extra boost geeft tot ongeveer 8.200 rpm en dat zonder hulp van een turbo. Op zijn piek zou er dan 192 pk vrijkomen, terwijl het normale VVT-i blok maximaal 143 pk levert. Het verbruik is redelijk beperkt gebleven, dat wil zeggen in mijn geval ongeveer 1 op 11,5. Dit verbruik had ik ook ongeveer met mijn vorige Celica (1.8, nog geen VVT-techniek en ’slechts’ 116 pk), zodat sportief rijden financieel ’leuk blijft’.
Verder is de auto door de vorige eigenaar bij aflevering voorzien van diverse TTE (Toyota Team Europa) onderdelen, waardoor de auto nog wat exclusiever oogt. Dat wil zeggen 18’ LM-velgen, voor- en achterspoiler, sideskirts en een dubbel sportuitlaat (midden achter). Die sportuitlaat geeft een sportieve sound, maar is gelukkig niet te nadrukkelijk aanwezig. Vanaf 5.000 rpm produceert deze wel aanzienlijk meer decibellen om daarna helemaal los te gaan en de meeste bumperklevers af te schudden.
Wat mij minder bevalt aan deze auto:
- spoorvorming brede banden: is te beperken door juiste bandenspanning.
- evenals mijn vorige Celica: afrolgeluid achterbanden in cabine hinderlijk op snelwegen (100+). Toyota had hier meer aandacht aan moeten besteden vind ik.
- de zesde vernelling had meer een ’overdrive’ moeten zijn. Nu is deze bijna gelijk aan de 5de en draait de motor ongeveer 3.800 rpm in 6 bij 120 km/u en daardoor is de auto rumoeriger (maar nog wel acceptabel).
- gebrek aan koppel, waardoor veel toeren nodig zijn om aanzienlijk te versnellen
- eigenlijk niet geschikt voor Nederland (i.v.m. wettelijke maximale snelheid)
PROBLEMEN
Er zijn het afgelopen jaar gelukkig alleen maar kleine probleempjes geweest.
- rechter dimlicht vervangen in de vochtige novembermaand 2006;
- ruitenwisserbladen vervangen;
- kleine schade (door derde veroorzaakt: middels verzekeringswerk opgelost;
Update augustus 2007 (60.000 km):
Inmiddels grote beurt achter de rug. Geen problemen of versleten onderdelen geconstateerd. Alleen de banden worden minder en zijn ’gecamd’ of iets dergelijks. M.a.w. niet meer mooi rond en maken daardoor meer afrolgeluid.
Update april 2008 (67.000 km):
Alles functioneert naar behoren. Geen problemen geconstateerd. Auto bevalt nog steeds goed. Onlangs winterbanden gestald en LM-velgen met nieuwe zomerbanden gemonteerd (Michelin Pilot PS2). We zullen zien of deze gaan bevallen. Ik hoop van wel. Twijfel alleen nog of uitlijnen noodzakelijk is; de winterbanden waren gelijkmatig afgesleten dus ik neem aan dat de sporing goed is.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.