Toyota Celica 1.6 STi (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Celica 1.6 STi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2003 |
KM-stand bij aanschaf | 135.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Begin 2003 reed ik in mijn Corollaatje langs het kanaal in IJmuiden, toen ineens een vrachtwagen een auto voor zich ging inhalen. Ik zat in zijn dode hoek, hij raakte mijn voorscherm plus andere delen. Kortom: meer schade dan dat de auto waard was. Bij garage van Dongen wezen kijken voor een andere auto en hier viel mijn oog op een blauwe celica uit 1993 (1.6). Proefritje gemaakt en zodra ik bij de dealer wegreed wist ik meteen dat dit een fijne auto was. Mijn corolla ingeruild en de Celica aangeschaft.
Wat mij bevalt aan deze auto is zijn sportieve uitstraling, zijn prestaties en vooral zijn betrouwbaarheid. Ik ben enkele keren naar Duitsland geweest, heb Hongarije aangedaan en een paar keer de Ardennen en deze auto heeft daar nog nooit moete mee gehad. In Hongarije, 37 graden na een tocht van 950 km, had hij 1x wat meer moeite met starten. Maar sneeuw, heet weer, 1 maand niet rijden, starten en lopen.
Voor dit soort tochten is deze auto wat betreft laadruimte erg praktisch. Achterbankje naar voren en er kan heel wat rommel in gestouwd worden.
Dit achterbankje is ook meteen het nadeel van dit model. De ruimte achterin is met vrienden van 1.80 meter+ waardeloos. Er moet schuin gezeten worden, beenruimte is er niet echt en met lange stukken ben je dan ook wat brak.
Nog een minpuntje is het vervangen van de koplampen. Het zijn complete units (klaplampen) welke er helemaal uitgehaald moeten worden, dus ’even snel’ een lampje vervangen zit er niet bij... Maar goed, ik heb tot nu toe maar 2x een defecte koplamp gehad, dus dat valt dan ook wel weer mee.
PROBLEMEN
De problemen die ik tot nu toe gehad heb zijn ouderdom gerelateerd en begonnen te lopen bij 175000-180000 km:
Schokbrekers begonnen te lekken, laten vervangen.
Koppelingsplaat versleten, laten vervangen.
Aandrijfas eveneens laten vervangen.
1x de banden wegens slijtage laten vervangen
Nu komen binnenkort de gehele uitlaat en de distrubitiesnaar (elke ton) eraan. Een aardig kostenplaatje, maar ik laat het maar vervangen, want dan heb je weer een auto zo goed als nieuw, welke weer jaren meegaat. Het blok loopt nog steeds erg mooi en kan, mits redelijk normaal rijden, 3,5-4 ton aan.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.