Toyota Celica 1.6 STi (1993)

autoreview

Toyota Celica 1.6 STi (1993)

Signalement

UitvoeringCelica 1.6 STi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2003
KM-stand bij aanschaf135.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Begin 2003 reed ik in mijn Corollaatje langs het kanaal in IJmuiden, toen ineens een vrachtwagen een auto voor zich ging inhalen. Ik zat in zijn dode hoek, hij raakte mijn voorscherm plus andere delen. Kortom: meer schade dan dat de auto waard was. Bij garage van Dongen wezen kijken voor een andere auto en hier viel mijn oog op een blauwe celica uit 1993 (1.6). Proefritje gemaakt en zodra ik bij de dealer wegreed wist ik meteen dat dit een fijne auto was. Mijn corolla ingeruild en de Celica aangeschaft.
Wat mij bevalt aan deze auto is zijn sportieve uitstraling, zijn prestaties en vooral zijn betrouwbaarheid. Ik ben enkele keren naar Duitsland geweest, heb Hongarije aangedaan en een paar keer de Ardennen en deze auto heeft daar nog nooit moete mee gehad. In Hongarije, 37 graden na een tocht van 950 km, had hij 1x wat meer moeite met starten. Maar sneeuw, heet weer, 1 maand niet rijden, starten en lopen.
Voor dit soort tochten is deze auto wat betreft laadruimte erg praktisch. Achterbankje naar voren en er kan heel wat rommel in gestouwd worden.
Dit achterbankje is ook meteen het nadeel van dit model. De ruimte achterin is met vrienden van 1.80 meter+ waardeloos. Er moet schuin gezeten worden, beenruimte is er niet echt en met lange stukken ben je dan ook wat brak.
Nog een minpuntje is het vervangen van de koplampen. Het zijn complete units (klaplampen) welke er helemaal uitgehaald moeten worden, dus ’even snel’ een lampje vervangen zit er niet bij... Maar goed, ik heb tot nu toe maar 2x een defecte koplamp gehad, dus dat valt dan ook wel weer mee.

PROBLEMEN

De problemen die ik tot nu toe gehad heb zijn ouderdom gerelateerd en begonnen te lopen bij 175000-180000 km:
Schokbrekers begonnen te lekken, laten vervangen.
Koppelingsplaat versleten, laten vervangen.
Aandrijfas eveneens laten vervangen.
1x de banden wegens slijtage laten vervangen

Nu komen binnenkort de gehele uitlaat en de distrubitiesnaar (elke ton) eraan. Een aardig kostenplaatje, maar ik laat het maar vervangen, want dan heb je weer een auto zo goed als nieuw, welke weer jaren meegaat. Het blok loopt nog steeds erg mooi en kan, mits redelijk normaal rijden, 3,5-4 ton aan.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.