Toyota Celica 1.6 STi (1992)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Celica 1.6 STi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1992 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 161.000 km |
KM-stand laatst | 171.000 km |
Vakantieauto
- 171.000 km
Het was weer eens zo ver: we hebben een auto nodig voor op vakantie. Na eigenlijk niet heel lang zoeken een Celica gevonden waarvan de lak op zijn zachtst gezegd niet is om over naar huis te schrijven.
Gaan kijken en eigenlijk meteen besloten te kopen. Ik had altijd al een keer een Celica willen hebben en dit viel binnen het budget van €500 en leek goed genoeg te zijn voor een vakantie.
Vervolgens zijn we ermee dwars door Zweden heen naar de Noordkaap gereden, om terug te rijden via de fjorden in Noorwegen. Onderweg hebben we zoals het hoort de nodige gravel wegen mee gepakt, dankzij het feit dat de auto niet heel hoog lag ook nog een keer met de buik op de grond gelegen (waar we door een aardige Zweed met 4x4 uit zijn geholpen) en zo nu en dan behoorlijk wat van de auto gevraagd.
Het rare: er is bijna niks kapot gegaan. De knopjes van de verwarming zijn afgebroken. Dat was het.
Nu zo na de vakantie is het tijdelijk mijn dagelijkse auto doordat mijn andere auto een kusje heeft gekregen van een BMW. Tot de tijd dat ik wat anders heb blijf ik dus in de Celica door rijden.
Echter heb ik wel een beetje een haat-liefde verhouding met de Celica. Aan de ene kant is het namelijk een auto waarmee leuk rijden mogelijk is, en bovenal is het een auto die maar door blijft gaan. Alleen is het niet mijn model. Ik vind het aan de buitenkant prachtig om te zien (stel dat de lak goed zou zijn) alleen aan de binnenkant past het mij niet. Ik zit met mijn niet extreme lengte (net boven de 1.80) al bijna tegen het dak aan. De binnenspiegel zit constant in de weg voor straatjes van rechts, de zonneklep kan ik wel uit doen, maar dan zie ik niks meer op de weg en daar komt ook nog bij dat het zicht rondom ronduit belabberd is. Bij een beetje regen 's nachts kies ik er vaak maar voor om de auto wat verder weg te zetten omdat fileparkeren niet mogelijk is.
Het laatste beetje dat tenslotte nog dwars zat aan deze auto is het vermogen: ja, het is genoeg om mee door het verkeer te komen, maar het echte vermogen komt pas na zo'n 5000 rondjes van de krukas per minuut en dan nog valt het eigenlijk best wel tegen. Helemaal als je het vergelijkt met wat de looks doen verwachten.
En dan pak ik altijd nog even de sterren erbij:
Comfort:
Vind ik goed. Jammer dat bij dit exemplaar de bestuurdersstoel niet meer is wat het ooit geweest was, maar ondanks dat heb ik nergens last van gehad. Ook het onderstel filtert genoeg vervelende hobbeltjes weg.
Prestaties:
Geef ik 2 sterren; voornamelijk omdat de looks meer doen verwachten en dat de auto bij normaal rijden vaak toch wel erg langzaam aan voelt.
Betrouwbaarheid:
5 sterren. Na zoveel jaar en zo weinig onderhoud en slecht gebruik verbruikt de olie zo weinig olie dat ik nog niks heb moeten bijvullen in de laatste 10.000km.
Gebruikskosten:
Net als de betrouwbaarheid 5 sterren. Buiten dat de auto goed door blijft tuffen is hij redelijk zuinig voor het bouwjaar en gewicht: 1 op 15 is goed te doen.
Zou ik vaker Toyota kopen? Ja. Als ik een betrouwbaar autootje nodig heb zou ik dat zeker doen. Alleen denk ik niet gauw meer een Celica.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.