Toyota Carina E 2.0 GTi (1995)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Carina E 2.0 GTi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1995 |
Jaar van aanschaf | 2002 |
KM-stand bij aanschaf | 101.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
** update 233.000 km **
Na bijna 6,5 jaar heb ik afscheid van de Carina genomen en heb ik een RAV4 2.0 Sol 5deurs gekocht uit 2001.
terugkijkend op de 6 jaar in de carina heb ik er een hele fijne auto aan gehad! veel vermogen/rijplezier en relatief weinig kosten/afschrijving. De reden dat ik em weg heb gedaan is dat de rode lak wel erg begon te verweren en ik wat nieuwers wilde met minder kilometers op de klok!
ik zal em nog gaan missen....
** update 212.000 km **
Vorige maand heeft m’n Carinaatje een kleine beurt + Apk gehad voor nog geen 200 euro. Een paar nieuwe achterbandjes wordt het na 110.000(!) km toch wel eens tijd voor dus dat gaan we eerdaags maar eens regelen
**
Was op zoek naar een vervanger voor m´n Corolla uit ´89 en gezien de goede ervaringen met Toyota´s, ben ik wederom voor een Toyota gaan kijken.
Ik was eigenlijk op zoek naar een nieuwe auto omdat ik de leasevorm die mijn toenmalige werkgever mij aanbood te duur vond na enig rekenwerk (had bijtelling, een maandelijke bijdrage en de brandstofkosten waren voor mijn rekening), toen ik deze rode Gti zag staan bij een dealer. Dit was de 175 Pk uitvoering, en leek me wel wat. Proefrit gemaakt en ik was verkocht.
Heb de auto nu sinds maart 2002 en rijdt er nog steeds met veel plezier!
PROBLEMEN
Er was vocht gekomen in het relais van mn ABS remsysteem, deze werkte nog wel normaal, maar bij temperaturen onder nul niet meer. Kwam door vocht in een relais. Is vervangen en was onderdeel van een paar tientjes.
Wat is er sinds 101.000km aan de auto vervangen?
eigenlijk alleen maar slijtagedelen.
- Bij 140.000 km kwam er een gonzend geluid onder de auto vandaan, wat op den duur de motor bijna begon te overstemmen (en is al geen stille, de Gti).
Bij de grote beurt bleek dat beide voorwiellagers versleten waren. Mijns inziens wel erg vroeg, maar ja, als dat al het onderhoud (op de beurtjes na) op 50.000 km voor een tweedehandsie is, kan ik er mee leven.
- bij 150.000 km de fabrieksradiateur laten reviseren (nieuw binnenwerk erin).
- Bij 160.000 km waren de voorste remschijven versleten en heb ik laten vervangen.
- Bij 190.000 km begon de koppeling te slippen, die is samen met de drukgroep vervangen
- bij 201.000 Distributieriem laten vervangen
- bij 212.000 voorbanden naar achter laten plaatsen en voor 2 nieuwe voorbanden (achterbanden waren na 110.000(!) km aan vervanging toe
- bij 214.000 Auto uit laten lijnen, rijdt nu weer als op rails!
- bij 216.000 De accu laten vervangen, Auto wilde niet meer starten (accu was 7 jaar oud, dus versleten.
Al met al eigenlijk enkel slijtageonderdelen vervangen. De auto bevalt nog perfect en ik rij zelf nog met de fabrieks uitlaten (GTI heeft er standaard 2). Olieverbruik is ook nog ruim binnen de norm (een litertje op 10.000km, ’s winters iets meer als ’s zomers). Benzineverbruik valt ook mee, woon-werkverkeer (66km per dag) gemidd
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.