Toyota Carina E 2.0 GLi (1993)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Carina E 2.0 GLi |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1993 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 101.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Een perfecte auto voor mensen die een ruime en probleemloze occasion zoeken. Ook na bijna 12 jaar en 2 ton rammelt er nog niets en zit er alleen een beetje roest bij de parkeerschade die ik zelf heb veroorzaakt.
Grootste pluspunt van de auto is de fijne tweeliter motor. Hij levert veel betere prestaties dan vergelijkbare tweeliters van deze leeftijd (top 205 km/
h, 0-100 in 9 sec). Altijd leuk om metd eze ‘oudelullenbak’ mensen bij het stoplicht verbaasd te doen staan. De motor start altijd in één keer en loopt
nog steeds zijdezacht. Daarbij valt het benzineverbruik mee: afhankelijk van de omstandigheden tussen de 1:12 tot 1:14. Het olieverbruik beperkt zich tot een halve liter op 10.000 km.
De wegligging en besturing van een auto zijn altijd een kwestie van smaak. Ik denk dat de meeste liefhebbers van een Franse auto de Carina veel te stug zullen vinden en de besturing te direct. Ik vind dat directe contact met de weg juist wel lekker. Het schakelen gaat heel precies en (naar mijn smaak) ook net niet té licht.
Het interieur van de Carina is natuurlijk van het saaiste soort, maar daar tegenover staat dat ook hier degelijkheid troef is: alle knopjes doen het,
er breekt niets af en de bekleding ziet er nog uit als nieuw.
Over de dealer kan ik eigenlijk weinig zeggen: onze Carina krijgt elke 10.000 tot 15.000 km een beurt bij een vakgarage. De twee keer dat ik bij een
dealer was (eerste onderhoudsbeurt na aankoop en vervangen van relais) lieten een redelijk klantvriendelijke indruk achter.
Het valt op dat onderdelen als remmen en banden zeer lang meegaan, en dat terwijl wij niet van die hele voorzichtige rijders zijn.
In de laatste maanden beginnen de kosten zich wel op te stapelen (radiateur, raammechaniek, problemen met de lagers en koppeling). De kilometerstand en leeftijd gaan hun tol (en kosten) eisen. Daarom ga ik binnenkort op zoek naar een koper voor de Carina. Waarschijnlijk gaat de Carina plaatsmaken voor een Celica van het nieuwe type. Het wordt in ieder geval een Toyota of een Lexus.
Plus:
kwaliteit / duurzaamheid
ruimte
prestaties
schakelen / sturen
Min:
design
kosten onderdelen
PROBLEMEN
Naast het vervangen van slijtagegevoelige onderdelen zijn de
onderhoudskosten beperkt gebleven. Tot nu toe heeft de Carina ons één
keer laten staan: het probleem bleek een lekke radiateur. Gelukkig had ik
door het brandende olielampje op tijd in de gaten dat de motor warm liep en
kon verdere schade worden voorkomen.
Een overzicht van de ‘bijzondere’ kosten en defecten.
• relais (knipperlicht sloeg op hol)
110.000 km / 150 Euro
• Accu
140.000 km / 70 Euro
• Radiateur
180.000 km / 320 Euro
• bijstellen wiellagers
190.000 km / 30 Euro
• revisie koppelingscilinders
190.000 km / 200 Euro
• nieuw raammechaniek rechtsvoor
195.000 km / 240 Euro
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.