Toyota Carina E 2.0 GLi (1993)

autoreview

Toyota Carina E

Signalement

UitvoeringCarina E 2.0 GLi
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar1993
Jaar van aanschaf2001
KM-stand bij aanschaf101.000 km
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Een perfecte auto voor mensen die een ruime en probleemloze occasion zoeken. Ook na bijna 12 jaar en 2 ton rammelt er nog niets en zit er alleen een beetje roest bij de parkeerschade die ik zelf heb veroorzaakt.

Grootste pluspunt van de auto is de fijne tweeliter motor. Hij levert veel betere prestaties dan vergelijkbare tweeliters van deze leeftijd (top 205 km/
h, 0-100 in 9 sec). Altijd leuk om metd eze ‘oudelullenbak’ mensen bij het stoplicht verbaasd te doen staan. De motor start altijd in één keer en loopt
nog steeds zijdezacht. Daarbij valt het benzineverbruik mee: afhankelijk van de omstandigheden tussen de 1:12 tot 1:14. Het olieverbruik beperkt zich tot een halve liter op 10.000 km.

De wegligging en besturing van een auto zijn altijd een kwestie van smaak. Ik denk dat de meeste liefhebbers van een Franse auto de Carina veel te stug zullen vinden en de besturing te direct. Ik vind dat directe contact met de weg juist wel lekker. Het schakelen gaat heel precies en (naar mijn smaak) ook net niet té licht.

Het interieur van de Carina is natuurlijk van het saaiste soort, maar daar tegenover staat dat ook hier degelijkheid troef is: alle knopjes doen het,
er breekt niets af en de bekleding ziet er nog uit als nieuw.

Over de dealer kan ik eigenlijk weinig zeggen: onze Carina krijgt elke 10.000 tot 15.000 km een beurt bij een vakgarage. De twee keer dat ik bij een
dealer was (eerste onderhoudsbeurt na aankoop en vervangen van relais) lieten een redelijk klantvriendelijke indruk achter.

Het valt op dat onderdelen als remmen en banden zeer lang meegaan, en dat terwijl wij niet van die hele voorzichtige rijders zijn.

In de laatste maanden beginnen de kosten zich wel op te stapelen (radiateur, raammechaniek, problemen met de lagers en koppeling). De kilometerstand en leeftijd gaan hun tol (en kosten) eisen. Daarom ga ik binnenkort op zoek naar een koper voor de Carina. Waarschijnlijk gaat de Carina plaatsmaken voor een Celica van het nieuwe type. Het wordt in ieder geval een Toyota of een Lexus.


Plus:

kwaliteit / duurzaamheid
ruimte
prestaties
schakelen / sturen

Min:

design
kosten onderdelen

PROBLEMEN

Naast het vervangen van slijtagegevoelige onderdelen zijn de
onderhoudskosten beperkt gebleven. Tot nu toe heeft de Carina ons één
keer laten staan: het probleem bleek een lekke radiateur. Gelukkig had ik
door het brandende olielampje op tijd in de gaten dat de motor warm liep en
kon verdere schade worden voorkomen.
Een overzicht van de ‘bijzondere’ kosten en defecten.

• relais (knipperlicht sloeg op hol)
110.000 km / 150 Euro
• Accu
140.000 km / 70 Euro
• Radiateur
180.000 km / 320 Euro
• bijstellen wiellagers
190.000 km / 30 Euro
• revisie koppelingscilinders
190.000 km / 200 Euro
• nieuw raammechaniek rechtsvoor
195.000 km / 240 Euro

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.