Toyota Camry 2.2i Executive (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Camry 2.2i Executive |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand bij aanschaf | 284.870 km |
KM-stand laatst | 368.500 km |
Aankoop
- 284.870 km
Ivm het aankomende inleveren van de Honda Insight en niet weten wat er voor terug komt, besloten om van een dienstauto af te stappen en zelf weer een auto te kopen.
Na het nodige zoekwerk op diverse sites voor het maken van een goede keuze, betrouwbaar en niet al te duur, wederom besloten om voor Toyota te gaan.
Mijn nieuwe tweedehands moest dus weer een Toyota worden.
Aangezien ik minimaal 22 á 25k per jaar ga rijden, getwijfeld of het een diesel of lpg auto zou worden.
Na enig rekenwerk besloten om de gok te wagen ( ik zeg altijd: op gas moet je koken! ) en toch een auto op lpg te zoeken. Wel met een G3 installatie ivm de wegenbelasting.
Veel Toyota's op lpg zijn er niet, een paar Corolla's, priussen, een enkele Avensis én HET vergeten model: De Camry!
Zo'n Camry op lpg, kost net zoveel als een eerste model Yaris op diesel...Dus ja waarom niet?
Met een budget van rond de €3500,- heb je genoeg keuzes zou je denken, nou dat valt tegen. Na het vergelijken van een aantal Camry's, km's-stand / bouwjaar/opties etc, gaan kijken naar deze Camry uit 2001 met (volgens de advertentie) 267k op de teller.
Uiteindelijk bleek er al 284k op te staan.
De accu was kapot van het lange stil staan, dus daar werd gelijk een splinternieuwe ingezet.
De motor stotterde, abs lampje brand...ojee dacht ik!
Dit is toch een Toyota? Even doorheen kijken en gewoon gaan rijden? De gastank bleek helemaal leeg en er zat ook bar weinig benzine in.
Op de snelweg rijdt de auto als een vorst, de motor hoor je niet, wind hoor je bijna niet. Tja, hij rijdt toch wel erg lekker.
De gok genomen en de auto meegenomen!
Na laten kijken door onze vaste auto monteur en daar kwam het volgende uit:
*Abs sensor rechts achter stuk
*achter remblokken versleten
*enkele rubbers achter uitgedroogd
*lpg lekte bij de vul aansluiting...gelijk opgelost!
*als er een ton minder op de teller had gestaan dan had ik het ook geloofd!
Al met al toch een paar dingetjes die komende week vervangen worden, de auto krijgt een beurt, nieuwe lpg bougies en dan hoop ik er nog lang plezier van te hebben!
Na aanschaf dus gelijk naar de pomp gereden en er €40,- benzine ingegooid, een kleine 30 liter. De auto start altijd op benzine en gaat dan automatisch over op lpg dus daar zal ik wel een tijdje mee doen.
Ook de eerste keer lpg getankt, 53 liter, voor €27,79 !!
Na de beurt en de nodige km's zal ik de review weer updaten.
Het rijden
- 285.000 km
We zijn inmiddels bijna twee weken verder en heb al enige km's met de auto gereden.
Ondertussen heeft de auto een grote beurt gehad; nieuwe olie, filter, lucht filter want daar zat een gat in!, interieur filter, nieuwe gas bougies, nieuwe remblokken achter + remvloeistof, nieuwe abs sensor rechts achter, het geklapper in de achter ophanging opgelost én nieuwe ruitenwissers van Bosch want de oude sloegen de halve ruit over... Al met al €595,- Uiteraard een hoop geld, aan de andere kant, bij de dealer was ik vast en zeker meer geld kwijt voor alleen een grote beurt.
29-2-2016 ga ik mijn dienst auto inleveren en gaat de Camry veel km's maken. Hopelijk gaat het verbruik dan iets omlaag, veel snelweg...
Ik heb de zomer velgen van de Verso onder de Camry gezet. Staat veel mooier dan de wieldoppen! Voor de Verso andere zomer velgen gekocht met bredere banden, ivm het trekken van de caravan.
Na de nodige km's zal ik de review weer updaten.
Het verbruik hou ik elke week bij.
Verse Apk
- 290.000 km
De afgelopen twee maanden al aardig wat km's gereden met de Camry.
Ik kreeg van onze auto monteur de tip om af en toe even op benzine te rijden ivm de kleppen en om het systeem goed te houden, anders slibt alles dicht...Binnenkort dus weer even een beetje benzine tanken ;-)
Ondertussen zijn de achter remmen gereviseerd ivm gescheurde rubbers, nu zijn ze weer als nieuw. Ook zijn de voorste stabilisator stangen vervangen ivm herrie in de voortrein. Daar heb ik een hekel aan, een auto moet stil zijn!
Gisteren heeft de auto een verse apk gekregen en is weer goedgekeurd tot 1 juni 2017. Al met al ben ik best tevreden met mijn aankoop. Uiteraard is het een (redelijk) oude auto en moeten er af en toe wat dingen vervangen worden. Gelukkig kost het niet de hoofdprijs en lpg tanken maakt een hoop goed!
Nieuwe koppeling / drukgroep
- 294.000 km
Tja, dan begint de koppeling te slippen.
Volgens het boekje is de koppeling vervangen bij 100d km dus dan kan/mag het wel denk ik...
Met een nieuwe koppeling en drukgroep rijdt de auto weer heerlijk. Verder niks te klagen. Alles werkt nog en gas kost nu €0.489 bij Total. Als ik thuis weg rij, even op benzine rijden. Pas op de snelweg zet ik hem op gas. Dan blijft alles het doen en is de motor goed warm.
Hopelijk kan de Camry er nu weer even tegen ;-)
3 ton!
- 300.000 km
De teller staat nu op 3 ton! Het verbruik is rond de 1 op 10 op lpg, Ik rij dan veelal 110 km/u op de snelweg vooral woon-werk verkeer.
Het is geen stuurmans auto met een strakke wegligging. Hij neigt naar het Amerikaanse comfort met een Europees tintje. Hangt op 1 oor in de bocht maar kan er toch hard doorheen! Duidelijker kan ik het niet uitleggen. Persoonlijk vind ik het comfort erg fijn mbt de snelweg km's.
Met de 2.2 liter en 131 pk (toen ze de fabriek verliet..) kom je niks tekort maar het is zeker geen strepentrekker. Je kunt goed met het verkeer meekomen, niets meer dan dat.
Zeker op LPG merk je dat je minder pit hebt. Op benzine loopt de motor ook mooier, warmer en gevoelsmatig zachter.
Mocht deze auto vervangen moeten worden, dan komt er toch weer een automaat. De bak schakelt prima maar ik mis het automaat rijden toch wel. Onze Avensis Verso met automaat berijd ik weinig maar als ik erin rij dan vind ik het toch wel erg relaxed!
Voor mijn gevoel ga ik nog lang met deze auto doen.
Alles werkt zoals het hoort, alleen de leren bekleding is niet mooi meer. Er lijken scheuren in te komen van ouderdom. Wellicht heeft iemand een adres om dit voor een aantrekkelijke prijs te vernieuwen?
Ook de vooruit heeft zijn langste tijd gehad. Er zitten butsen in en wil deze graag laten vervangen. Er zit wel een mooie groene band aan de bovenkant van de ruit. Hebben ze dat ook bij de bekende ruit vervangers?!
Stotteren op lpg
- 325.000 km
Update bij km-stad 325000!
De auto rijdt nog steeds super.
Helaas is de motor wel een beetje aan het stotteren, vooral op lpg. De bougie kabels en 2 bobines zijn recent vervangen.
Op benzine komt een stottering een enkele keer voor dus het lijkt niet volledig aan het lpg systeem te liggen. Moeilijk!
Wellicht binnenkort iets van injectoren reinigen...
In de afgelopen periode heeft de auto een nieuwe apk gekregen, hulpveren voor de achteras en een trekhaak.
Behoorlijke investering maar ik vind het het zeker waard, nu de auto ook de caravan kan trekken. Zeer stabiele combinatie! Ook is het ideaal dat de fietsendrager op de trekhaak kan ipv op de Avensis met hoog verbruik.
Al met al moet de Camry nu weer even meegaan, om de kosten per km naar beneden te krijgen ;-)
Op dit moment met alle investeringen zitten we op 0,21 cent per km. Dit is inclusief alle kosten!
Grote beurt
- 336.651 km
We zijn weer de nodige km's verder en de Camry heeft een grote beurt gekregen bij Car service Krimpenerwaard te Lekkerkerk.
Afgelopen oktober zijn er 4 nieuwe bougies in gegaan, tezamen met een nieuwe bougie kabel set.
Tot nu toe 1 keer een stottering gehad.
Wel blijf je merken dat je op benzine iets meer pit hebt.
Op lpg rijden doe ik vooral bij snelweg gebruik. Bij file of koude start / binnendoor draait de motor op benzine.
Vorige week heeft de garage het volgende gedaan:
Distributie set / mulitriemen (2!) / airco onderhoud / alle remmen uit elkaar en gesmeerd / alle vloeistoffen vervangen (remvloeistof, koelvloeistof, koppeling olie).
Uiteraard zijn ook alle filters vervangen en de olie van de motor zelf. 2 banden gebalanceerd ivm trilling in het stuur.
Al met al een hoop geld maar de Camry rijd weer super.
Als advies kreeg ik dat de Camry in de toekomst nieuwe schokdempers nodig heeft en het verder een prima auto is.
De Camry verbruikt nog steeds rond de 1 op 10.
Dit vind ik prima op lpg ;-)
Op naar de 4 ton!
Remklauw en schokdempers
- 340.500 km
Het stuur begon toch alweer snel te trillen.
Linker remklauw bleek de boosdoener te zijn.
In de klauw zitten twee zuigers en 1 daarvan liep stroef.
De garage heeft deze klauw volledig gereviseerd en is nu weer als nieuw.
Ook zijn de twee schokdempers achter vervangen.
Wat een verschil!
De winterbanden liggen weer in de opslag, zomer-set er weer onder, rijd gelijk weer iets lekkerder. Michelin rijdt toch fijner dan Continental banden is mijn mening.
Wat trouwens opvalt, zeker in de afgelopen koude periode, is dat de motor/koelwater snel warm wordt. Dus het interieur warmt snel op! Moet ik wel zeggen dat ik dan wat langer op benzine rij.
Verder niets te vermelden.
Voor schokdempers
- 345.000 km
Wederom een verse apk en investering gedaan in deze fijne auto.
De Camry heeft nu voor ook 2 nieuwe schokdempers.
Nieuwe remschijven en blokken en ook 2 nieuwe spoorstokken.
Er begon iets voorin te kraken en dat irriteerde mij enorm.
Nu is de auto weer heerlijk stil.
Rondom nieuwe schokdempers is wel een dingetje, de auto is best stug nu!
Wel kun je weer normaal een bocht nemen en deint de auto niet meer zoals voorheen.
Nu weer flink km's maken om de kosten te verspreiden ;-)
Verder geen opmerkingen bij de APK, negatieve dan.
Wel een positieve: bij de gasmeting werd een zeer goede waarde gemeten: 'het lijk wel een nieuwe!'.
Fijne auto's, die Toyota's.
Verse apk bij 368duizend km
- 368.500 km
We zijn alweer een jaar verder en de Camry heeft wederom een verse apk gekregen: Geen enkel advies punt!
De auto heeft ook een kleine beurt gekregen zodat ze er weer tegenaan kan.
Afgelopen januari zei de climate controle unit dat ik alles zelf mocht gaan doen...Hij was dus stuk. Via onderdelenlijn een 'nieuwe' besteld, uit een Camry met slechts 96d km ervaring en de unit dus vervangen. Gelukkig plug and play en alles werkt weer. Nu moet hij dus weer een kleine 3 ton mee gaan ;-)
Verder blijft het gelukkig saai!
- Betrouwbaarheid5
- Prestaties3
- Comfort5
- Kosten4
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota Camry
Lees ook

Toyota Camry 3.0i V6 GX (2000) - Test

Mitsubishi Colt is terug: goed voorbeeld doet goed volgen

Voor €10.000 geniet je van open rijden met deze klassieke cabriolets

Jeep Wagoneer (1978) - In het Wild

Dit kost je reis naar Barcelona aan tol
