Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Toyota
  • Camry

Toyota Camry 3.0i V6 GX (2000)

Kwestie van smaak

Toyota Camry 3.0i V6 GX (2000)
  • Autotest
20 februari 2002 om 00:00
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
De Toyota-stilisten hebben het uiterlijk van de Camry V6 verfraaid. De Japanners hebben trouwens de mogelijkheid aangegrepen om ook de motor licht aan te passen. Een vernieuwde motor en een kleine facelift. Genoeg redenen om de auto mee op reis te nemen.

De charme en de kracht van de hoofdrolspeler van deze test zit "m in zijn 3-litermotor. De Camry-krachtbron is licht gewijzigd, levert nu 184 pk bij 5200 tpm en heeft een maximum koppel van 272 Nm bij 4400 tpm. Ons totale testverbruik kwam uit op 1:9,5, ruim onder fabrieksopgave van 1:8,6.
Op zichzelf is een dergelijk verbruik niet slecht voor een snelle V6 mét automaat. Want dat je van de sprintkwaliteiten van zo"n krachtbron gretig gebruik maakt, staat onomstotelijk vast. Even snel invoegen, het gevaar of "t geneuzel voorbij en dan weer op kruissnelheid verdergaan, is ronduit een zaligheid. De Toyota reageert alert op een zachte druk op het gaspedaal. De 4-traps automaat schakelt nauwelijks merkbaar. Hij sprint van 0-100 km/h in 8,1 s. De inhaalsprint 50-80 kost 3,8 tellen, 80-120 doet-ie in 5,3 s. Daarbij moeten we eerlijkheidshalve ook nog vermelden dat de Camry uitgerust is met een tractiecontrolesysteem waardoor de acceleratietest ook altijd een paar tienden van een seconde langzamer uitvalt. In ieder geval is de motor geraffineerd, snel en opvallend stil bovendien.
Dan het rijgedrag. De besturing is een fractie ongevoelig en niet zo exact. Maar dat betekent niet dat het met de Camry lastig manoeuvreren is. Integendeel. Heb je hem eenmaal de bocht ingestuurd, dan blijft hij onverstoorbaar op de ingezette koers.
De onderstelafstemming vinden we wat (te) zacht: hij duikt bijvoorbeeld bij het nemen van verkeersdrempels en in bochten helt hij vooral aan de voorkant wat over. De door ABS geassisteerde remmen zijn goed in staat het gewicht van 1450 kg veilig tot stilstand te brengen.

Luxueus

De Camry wordt misschien wat (te) vaak gezien als een wat onopvallende zakenauto. Maar daar ligt meteen ook zijn kracht. Wie niet wil blitsen maar wel een ruime, vlotte reisgenoot wenst, voelt zich waarschijnlijk juist thuis in de snelste versie van de Camry.
Het is beslist geen doorsnee auto, want afgezien van de motorisering heeft de Toyota Camry 3.0i V6 GX automaat nog luxe accessoires, zoals automatische airco, cruise control, lichtmetalen velgen en mistlampen vóór. En daarmee zijn we er nog niet, want de al eerder genoemde elektronisch geregelde "intelligente" automatische 4-trapstransmissie is standaard, evenals leren bekleding, stoelverwarming en een tractiecontrolesysteem.
In de middenconsole heeft de Camry een vak waarvan het deksel nog nét zou kunnen functioneren als middenarmsteun. Bekerhouders lijken niet spontaan geïnstalleerd: iets te ver naar achteren in de middenconsole en te ondiep. Je kunt er in ieder geval je mobieltje in kwijt. Maar of dat nuttig is... Wie zo"n V6-versie rijdt, moet wel een kilometervreter zijn en zal dus ook wel ook een goed geïnstalleerde handsfree telefoon aan boord hebben.
Uiteraard zijn ook uitgebreide veiligheidsvoorzieningen aan boord, zoals driepuntsgordels en verstelbare hoofdsteunen voor drie achterpassagiers. De bestuurder en de voorpassagier genieten ieder bescherming van een airbag en een zij-airbag.
Qua binnenhuisarchitectuur kun je de Camry zonder overdrijven het stempel "saai en zakelijk grijs" geven. De stoelzittingen zijn te plat en je mist vooral de zijdelingse steun, al zijn we na de lange ritten toch steeds fit uitgestapt. Je vindt overigens gemakkelijk de juiste hoogte en afstand tot het stuur en ook de passagier voorin kan zijn stoel helemaal naar wens afstellen. Achter hebben de passagiers voldoende ruimte. En ook de bagageruimte is royaal. De achterbankleuning kan in twee ongelijke delen worden neergeklapt.
De "looks" van de Camry zijn eind "99 onder het mes gegaan. Zijn neus heeft nu nieuwe multi-reflector koplampen en een modernere grille. Aan de zijkant valt hij op door een verchroomde lijst in de stootstrips en aan de achterzijde is het 2000-model te herkennen aan de nieuwe lampunits. "t Is niet veel, maar met deze kleine wijzigingen ziet de Camry er toch eigentijdser en een stuk eleganter uit. Jammer dat Toyota niet van de gelegenheid gebruik heeft gemaakt om het interieur op te waarderen. Een gemiste kans!
De Camry V6 automaat met standaard leren bekleding kost zo"n f 80.000. Het is een grote, stille auto met een voor dit soort auto keurig verbruik. De kwaliteit en de afwerking zijn van bewezen hoog niveau. Maar het interieur is suf en de stoelen zijn te plat. Dus: goede keus, als dit uw smaak is.

Signalement

Merk Toyota
Model Camry 3.0i V6 GX
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 36.650

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 2.995 cc
Maximaal vermogen 135 kW / 184 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 272 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 70 l
Lengte / breedte / hoogte 4.765 mm / 1.785 mm / 1.430 mm
Wielbasis 2.670 mm
Massa leeg 1.450 kg
Laadvermogen 465 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 500 kg
Banden205/65R15Prijzen
Topsnelheid 220 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,1 s (fabrieksopgave: 9,0 s)
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,3s
Brandstofverbruik 11,1 l/100km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Toyota Camry
Toyota Toyota Camry

PRIVATE LEASE Toyota Camry

INFO
Toyota
Toyota
Toyota Camry 2.5 Hybrid Active (4D/CVT)
€ 725
Bekijk nu ⟩
Toyota Camry in de Private Lease Vergelijker

Gerelateerde forumtopics

  • Toyota Camry / Daihatsu Altis (JP) | Nieuw: update 2021

    119
    • 3 december 2021
Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Toyota Camry specificaties
  • Toyota Camry occasions
  • Toyota Camry video's
Advies en informatie
  • Toyota Camry tests
  • Toyota Camry gebruikersreviews
  • Toyota Camry index
PREMIUM
Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

Je zou denken dat in dit tijdperk van bezuinigen en consuminderen er volop belangstelling moet...

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Toyota Camry 2.5 Hybrid Executive (2022)

    Toyota Camry 2.5 Hybrid Executive (2022)

    21
    • 19 april 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Camry 2.4 16v VVT-i Linea Sol (2003)

    Toyota Camry 2.4 16v VVT-i Linea Sol (2003)

    24
    • 21 november 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota Camry Customwagon 2.2 GLi (1996)

    Toyota Camry Customwagon 2.2 GLi (1996)

    7
    • 1 september 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota Camry (2008)

    Toyota Camry (2008)

    3
    • 7 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota Camry 2.5 Hybrid Executive (2020)

    Toyota Camry 2.5 Hybrid Executive (2020)

    15
    • 6 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota Camry 3.0i 24v Linea Luna (2003)

    Toyota Camry 3.0i 24v Linea Luna (2003)

    15
    • 28 maart 2016
  • Gebruikersreview
    Toyota Camry 2.2i Executive (2001)

    Toyota Camry 2.2i Executive (2001)

    14
    • 14 februari 2016
meer reviews
Test: Toyota GR Supra iMT

Test: Toyota GR Supra iMT

53

Niet zo lang geleden maakte we kennis met de nieuwe Toyota GR86, maar tijdens dat event hebben...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Achtergrond
    Audi 100 versus Toyota Camry - Dubbeltest - Uit de Oude Doos

    Audi 100 versus Toyota Camry - Dubbeltest...

    59
    • 8 december 2021
  • Nieuws
    Specificaties Lexus NX ook voor andere modellen

    Specificaties Lexus NX ook voor andere...

    7
    • 1 oktober 2021
  • PREMIUM
    Opel Insignia vs. Toyota Camry - Dubbeltest

    Opel Insignia vs. Toyota Camry - Dubbeltest

    • 4 mei 2021
  • Nieuws
    Prijzen gefacelifte Toyota Camry bekend

    Prijzen gefacelifte Toyota Camry bekend

    41
    • 3 maart 2021
  • Nieuws
    Toyota Camry sportief aangekleed

    Toyota Camry sportief aangekleed

    32
    • 9 februari 2021
  • Nieuws
    Facelift voor Toyota Camry

    Facelift voor Toyota Camry

    84
    • 23 november 2020
  • Nieuws
    Facelift voor Toyota Camry

    Facelift voor Toyota Camry

    84
    • 15 juli 2020
Merk
Merk
  • Nieuws
    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    Deze auto's hadden in de jaren 80 al vierwielbesturing

    47
    • 25 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota RAV4 populairste auto ter wereld, Tesla Model 3 in top 10

    Toyota RAV4 populairste auto ter wereld,...

    193
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota bZ4X en Subaru Solterra nu al teruggeroepen

    Toyota bZ4X en Subaru Solterra nu al teruggeroepen

    130
    • 24 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota RAV4 subtiel verbeterd

    Toyota RAV4 subtiel verbeterd

    62
    • 22 juni 2022
  • PREMIUM
    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki Ignis - Triotest

    Toyota Aygo X vs. Hyundai i10 vs. Suzuki...

    • 21 juni 2022
  • Nieuws
    Toyota bZ4X - Back to Basics

    Toyota bZ4X - Back to Basics

    195
    • 18 juni 2022
  • Achtergrond
    Toyota Corolla (E100) gepresenteerd - Uit de Oude Doos

    Toyota Corolla (E100) gepresenteerd - Uit...

    50
    • 15 juni 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden