Toyota Camry 2.0 GLi Super (1985)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Camry 2.0 GLi |
---|---|
Versnellingen | 4, Automaat |
Bouwjaar | 1985 |
Jaar van aanschaf | 2011 |
KM-stand bij aanschaf | 81.000 km |
KM-stand laatst | 95.000 km |
Japperikaan
- 82.000 km
Voor velen zal dit verslag wellicht pijn gaan doen, maar de BMW 528 heeft het veld moeten ruimen voor onderhavige Toyota Camry uit 1985. De BMW had simpelweg teveel vermogen om mijn dochter (die net haar rijbewijs heeft) mee rond te laten rijden. Bijna 200 peekaas op de achterwielen is toch wel een hele handvol.
Omdat ik een tweetal jaren geleden al eens een oude Starlet uit Oostenrijk heb opgehaald en omdat ik vroeger (onterecht, naar ik nu weet) een pesthekel had aan alles wat uit Japan kwam, moest er toch nodig een produkt uit het land van de rijzende zon komen om de Beamer te vervangen. Een bevriende autohandelaar zonder Mercedes oogkleppen had zojuist een tweetal Camry Liftback modellen aan zijn voorraad toegevoegd. De 1800 met handschakeling was hij vlot genoeg kwijt, maar de automatisch schakelende 2.0 leek het lot van muurbloem beschoren te zijn. Ik had nog niet de moeite genomen zijn aankoop in het wild te bekijken, maar toen ik de zachtblauwe Toyo onder het kille TL licht mocht aanschouwen wist ik dat mijn naam aan alle kanten op de auto geschreven stond. Wat een heerlijke foute auto. Bijna Amerikaans van uiterlijk met zijn strakke eighties look en gepolijst lichtmetalen wielen.
Qua interieur is de wagen zo mogelijk nog amerikaanser met blauw velours (in nieuwstaat) zover het oog reikt, een digitaal dashboard met naar keuze een aflezing in mijlen of kilometers. En een lange blauwe hendel van de viertraps !!!! automaat met electrische overdrive.
De Camry is nieuw geleverd door een Zwitserse Toyota dealer en is in zijn leven tot nu toe 1 keer van eigenaar gewisseld. De Camry is voorzien van alle papieren en heeft zijn onderhoud ook immer bij diezelfde Toyotadealer in Zwitserland genoten. Onder de mat in de kofferbak glimt een in nieuwstaat verkerend gepolijst reservewiel je tegemoet. Alle gereedschap is nieuw en ongebruikt evenals de wagenkrik. Wees eerlijk, van zo'n auto kun je alleen maar gaan houden.
Het rijden met de Camry is een feest, niet superstrak maar een beetje deinend gaat de grote Jap met grote souplesse en schijnbaar moeiteloos door het hedendaagse verkeer. Bij 80 kilometer per uur moet de bak even handmatig uit zijn overdrive functie worden verlost omdat het toerental m.i. dan iets te laag wordt voor het mooie. Bij 100 km/u gaat de overdrive er vervolgens weer makkelijk op, en voor je met je ogen kunt knipperen zoeft de Camry stijlvol naar de 160 km/u. Het digitale dashboard geeft alle benodigde info op een rustige wijze. De zetels met hoogteverstelling, kantelstand en verstelbare lendesteun zitten uitmuntend en het ruimteaanbod in de Camry is bijzonder groot, hoewel de kruin soms wel het plafond toucheert als je wat te uitbundig met haargel in de weer bent geweest.
De entertainment in de auto is redelijk goed voor elkaar met een apart cassetedeck en een radio in een soort dubbel DIN opstelling (een moderne navigatie gaat er moeiteloos in, maar zou de sfeer grondig verpesten) De radio is er 1 van het amerikaanse soort en is heel moeilijk af te stemmen op europese FM frequenties. Maar ik laat hem zeker zitten want hij is helemaal 1985.
Kosten heb ik nog niet aan de auto gehad behoudens een APK (met steekproef). Hij slikt het liefst RON 98 benzine en laat daarvan 1 liter per 10 kilometer door het injectiesysteem vloeien. LPG komt er uiteraard niet op.
Deze wagen blijft 100% origineel.
Wat verwacht ik aan kosten binnen afzienbare tijd? Wel, er zit een barst in de gelaagde voorruit (weliswaar niet in het zicht, maar toch....) Ik ben benieuwd wat de kosten voor een nieuwe ruit zullen zijn. En verder zoek ik nog een originele blauwe mattenset om het interieur net zo smetteloos te houden als het al vele jaren is. Roest is bijna niet aanwezig en aangezien de auto binnen mag slapen zal het ook niet zo'n vaart lopen met het roestduiveltje. De auto is geleverd met een set origineel staal met winterbanden, maar om het roestduiveltje nu met pekel te gaan tarten lijkt mij niet zo'n slimme zet.
Ter afsluiting maak ik graag gebruik van de franstalige pay-off van Toyota uit 1985 "Ma Toyota est Fantastique"
Video
- 82.000 km
Weing te melden, want weinig gereden in de winter. Volgens mij houdt de Camry niet echt van pekel. Van de eerste lentedagen gebruik gemaakt om een video van de Camry te maken. onderstaand de Youtube link
http://www.youtube.com/watch?v=VjAWMqA05dQ
Nee maar...... een nieuwe ruit
- 85.000 km
Yes, ik ben een gelukkig mensch!
Dankzij een buitengewoon meewerkende Toyota medewerker heb ik een nieuwe voorruit voor de Camry kunnen bemachtigen. Uniek vanwege de blauwe tint en met de heerlijke eighties blauwe baan aan de bovenzijde.
Het hele grapje heeft mij inclusief de perfecte montage nog geen 300 euro gekost.
De ruit is verlijmd dus montage zal niet makkelijk zijn geweest. Gelukkig zijn alle oude klemmen en chroom strips heel gebleven.
Eerlijk gezegd had ik niet gedacht zo snel aan een nieuwe ruit te zullen komen.
Verder heeft de Camry zijn APK keuring dit jaar mogen completeren met een uitgebreide onderhoudsbeurt. Alle vloeistoffen zijn vernieuwd, de achterremcylinders zijn beide vervangen wegens lekkage en er is een stuurkogel verruild voor een nieuw exemplaar. Vanwege de kilometerstand ook maar direct de distributieriem vervangen.
Ik moet zeggen, met de verse bougies loopt het motorblokje nog fijner en waarschijnlijk zal deze hele escapade ook nog voor een gunstiger brandstofverbruik zorgen. Het gebruik op lange afstanden is overigens vrij gunstig. Ik meet op lange ritten toch vrij eenvoudig 1 op 13.
De Camry is klaar voor een lange warme Italiaanse vakantierit. Het blijft een top youngtimer.
Hete taferelen in Italie
- 88.000 km
Ja ja, je denkt met een uitgebreide grote beurt bij een gerenomeerde garage alles onder controle te hebben, maar niets is minder waar. Ik had al niet veel vertrouwen in de nog immer aanwezige Michelins uit het jaar kruik, maar de monteur wist mij te melden dat het profiel nog bijzonder goed was. Ja het profiel wel, maar ik was niet gerust op de vele droogtescheurtjes in de wangen van de uit 1992 stammende 13 inchjes.
Uit voorzorg bij de plaatselijke Profile Tyrecenter een paar Kumho Solus banden laten monteren. Prima banden voor een schappelijke prijs.
Profile wees mij nog even op een zorgelijke plek in het uitlaatsysteem en heeft nog geprobeerd een nieuwe pijp te bestellen. Helaas niet meer leverbaar. (Tijdens de vakantie heeft een Oostenrijkse Toyota dealer vakkundig een nieuw stuk pijp onder de Camry gelast uit voorzorg, want je stuurt je dochter niet met een ondeugdelijk voertuig op pad)
Helaas bleek tijdens de lange vakantierit dat duidelijke afspraken maken betreffende uit te voeren werkzaamheden een must is. Hoewel de opdracht alle vloeistoffen te vervangen m.i. ook de koelvloeistof omhelst, was dit niet gebeurd. Het gevolg was dat dochterlief regelmatig langs de Autobahn vertoefde met de bek van de Camry wijd open. Overleg met het thuisfront resulteerde in een bloedhete auto, want de kachel moet dan maar even vol aan om het koelsysteem iets te ontlasten. Volgens mij kon het niet aan de koelvloeistof liggen, want die was immers vervangen? Inspectie van de rekening leerde echter dat er geen nieuwe koelvloeistof was toegepast. Een Italiaanse servizio bracht uitkomst en de Camry heeft op de terugweg geen krimp gegeven.
Weer wat geleerd, altijd de rekening controleren op uitgevoerde werkzaamheden.
Comfort met een hoofdletter
- 95.000 km
Op een nieuwe accu en een APK na heb ik afgelopen jaar geen kosten aan de Camry gehad. In principe durfde ik het zelf wel aan met de oude accu maar aangezien de auto ook nog incidenteel door de kinderen gebruikt wordt leek een nieuwe Bosch geen overbodige luxe. Grappig genoeg heeft de startmotor amper een een paar omwentelingen nodig om de 2 liter injectiemotor , ook na lange tijd stilstand, direct mooi "rond" te laten lopen.
Ook dit jaar is de auto naar Italie geweest, volledig probleemloos en uiterst comfortabel. Ik heb een paar oude Thule dakdragers kunnen bemachtigen en de auto wordt nu tevens gebruikt om de surfplanken te vervoeren naar het Veluwemeer. Heerlijk ruim comfortabel betrouwbaar vervoer.
Natuurlijk lust hij best een slokje benzine, maar daar is het dan ook een ruime snelle Toyota voor met een fijne automaat.
Blijkt maar weer dat zo'n oude Toyota ook nog heel betrouwbaar kan zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.