Toyota C-HR 2.0 Hybrid Dynamic (2021)

autoreview

Toyota C-HR 2.0 Hybrid Dynamic (2021)

Signalement

UitvoeringC-HR 2.0 Hybrid Dynamic
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2021
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst24.900 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kan verkeren

  • 600 km

Bezit van de zaak is ‘t eind van ‘t vermaak wordt weleens gezegd. Bij ons helaas niet de spreekwoordelijke- maar de echte waarheid. Na anderhalf jaar ergernis met de Renault Captur weer terug bij Toyota met als resultaat de C-HR 2.0 Hybrid.

In het verleden meerdere merken gereden zoals Hillman, NSU, Datsun (2x), Mazda, Volkswagen (2x) en Opel (5x). M.u.v. een Opel Olympia en NSU sport (jaren 60) altijd nieuw gereden. Vanaf 2005 4 Toyota Verso’s gereden. In 2018 stopte Toyota met de Verso.
Omdat ik nieuw wilde blijven rijden en tevens gebruik wilde maken van nieuwe opties (o.a. Botspreventie en ACC), in de C-HR en Corolla, een proefrit gemaakt. Deze konden mij toen niet overtuigen. Het meer dynamische karakter had niet mijn voorkeur. Ook het geluidscomfort was minder dan ik hoopte.

Begin 2020 een zoektocht begonnen naar een opvolger voor de Verso. Mijn vrouw vond de Renault Captur erg mooi en een kleinere auto was geen probleem.
Omdat de nieuwe Captur inmiddels was voorzien van de nieuwste veiligheidssystemen, hier een proefrit in gemaakt. De 1.3 met automaat reed prima, comfortabel en behoorlijk stil. Captur gekocht en mijn probleemloze Verso ingeleverd.

Helaas, vanaf het begin was de soft- en hardware van de Captur een rommeltje. De systemen resetten zichzelf regelmatig, waardoor instellingen weg of veranderd waren. Dit was geen incident maar regelmaat. Gewist of veranderd werden in de menu’s en/ of het instrumentenpaneel o.a.: “Automatisch uitklappen spiegels, sensoren, dagteller, gemiddelde snelheid, verbruik, rijstijl, geluid richtingaanwijzer en radio, verlichting instrumentenpaneel etc. ”. Met name het wissen in het menu van de bots-preventie vond ik een kwalijke zaak. Dit werd niet, zoals bij bewust uitschakelen, weergegeven in het instrumentenpaneel. Dan vele valse meldingen van het bandendruk systeem en het ongewild inschakelen van het airco systeem na gebruik ontwaseming. Tussendoor nog een defecte airco die de dealer in eerste instantie niet in behandeling wilde nemen.

Zaken die zo nu en dan voorkwamen waren: “Bots-preventie-systeem die in het rood aangeeft dat je moet remmen terwijl er niets aan de hand is, het zwart worden van het multimedia scherm, het zichzelf uitschakelen van het A.c.c. en stembesturing van navigatie die soms totaal wat anders toont dan ingesproken. Van Line-assist (regelmatig niet werkend, bij goed zicht, duidelijke markering en schone auto), maakte ik geen gebruik. Hield niet het midden, maar zwalkte tussen middenlijn en zijlijn. Een van de vervelendste problemen was echter het niet lossen van de Holdfunctie. Als je wilde wegrijden kon het gebeuren dat de rem werd vastgehouden, met als gevolg een bokkende auto met rokende banden. Door meerdere keren de auto uit te zetten en weer te starten lukte het dan uiteindelijk weer weg te rijden. Reden om direct na het starten de start/stop functie uit te schakelen.

De vele problemen met de Captur leidde er toe dat mijn vrouw niet meer in de auto durfde rijden. Na bijna 5 maanden de dealer in gebreke gesteld en daarna nog ruim 3 maanden de tijd gegeven de problemen op te lossen. Slechts enkele problemen werden opgelost.
Omdat de dealer (maar vermoedelijk ook de fabrikant en/of importeur) weigerde mee te werken aan een m.i. redelijke oplossing, de zaak voorgelegd aan de Geschillencommissie Voertuigen. Op 6 juli 2021, tijdens een mooie fietsvakantie in Drenthe, de uitspraak van de Commissie ontvangen. De dealer moest de Captur terug nemen tegen een vergoeding boven de koopwaarde. Saillant detail, deze vergoeding kwam overeen met mijn aanbod die ik bijna 9 maanden daarvoor, de dealer had gedaan.

Enkele maanden nadat de zaak was voorgelegd aan de commissie heeft de dealer nog de nodige soft- en hardware vervangen. De meeste problemen werden opgelost, maar o.a. het probleem met de holdfunctie bleef bestaan. Daarvoor had men nog geen oplossing. Het zou vermoedelijk nog maanden kunnen duren voordat er een oplossing kwam. Mogelijk dat Renault de soft- en hardware nu beter voor elkaar heeft, maar voor ons natuurlijk veel te laat.

De Captur ingeleverd en op zoek gegaan naar een nieuwe auto. Meerdere dealers bezocht, waaronder die van Skoda ,voor een rijk van opties voorziene Kamiq 1.5 met DSG. Ondanks een korting van € 200,- (zonder inruil) hier niet op ingegaan. Mijn vrouw stelde voor om nog eens bij de Toyota dealer langs te gaan. Ik zag dat eigenlijk niet zo zitten. In de modellen die in aanmerking kwamen (Corolla en C-HR) had ik immers eerder een proefrit gemaakt. Deze waren toen afgevallen.

Je wilt je vrouw niet teleurstellen, dus op naar de Toyota dealer. Die stuurde ons op pad met de nieuwe Yaris hybrid met de mededeling dat er binnenkort een cross versie van werd uitgebracht. De Yaris rijdt prima en zal voor veel mensen ruim voldoende zijn, maar mijn wensen op gebied van comfort en trekkracht liggen wat hoger. Mijn vrouw vond het een erg fijne auto en had deze, of de cross versie, al bijna gekocht. Voorzichtig geprobeerd mijn gevoelens en gedachten kenbaar te maken en dit, teruggekomen bij de dealer, voortgezet. Die stelde voor nog eens een proefrit te maken in de nieuwe C-HR, die naast de 1.8 er nu ook met een 2 lt. motor was. Tevens waren er verbeteringen aangebracht op gebied van geluid- veercomfort en weggedrag.

Na een paar honderd meter met de C-HR 2.0 hybrid wist ik het al. Hier kon ik prima mee leven. Een zeer goed weggedrag, comfortabel en erg stil. Met name dwars richels worden erg goed verwerkt. Het geluid bij intrappen van het gaspedaal is nu nagenoeg gelijk aan het versnellen van de C-HR en is op geen enkel moment storend. Een groot verschil met de oude C-HR hybrid met 1.8 motor. Ik was erg verrast door het sublieme rijden van de C-HR. Uiterlijk weinig verschil met de vorige C-HR, maar qua rijden best een groot verschil en nu absoluut top. In mijn beleving één van de fijnst rijdende en comfortabelste auto”s in zijn klasse. Althans mijn ervaring tijdens de zoektocht. Ook bij een tussenacceleratie wordt je blij van het extra vermogen van deze 2.0 hybrid. Stil, snel, soepel en krachtig. Ook mijn vrouw vond het een fijn rijdende en mooie auto, dus de interesse was er.

Toyota had een voordeelactie van € 3.500,- en daarbovenop nog eens € 1.000,- extra voor de NL uitvoering. Deze is gelijk aan de dynamic.. Offerte mee naar huis genomen en thuis de beslissing genomen de C-HR te kopen. Tevens bood de dealer aan dat we een auto konden lenen wanneer we daar behoefte aan hadden. Om niet helemaal afhankelijk te zijn, tijdelijk een 20 jaar oude Suzuki Wagon R. gekocht. Wel enkele weekenden gebruik gemaakt van het aanbod van de dealer bij lange ritten. Wel zo comfortabel. We kregen de nieuwe 1.8 C-HR hybrid mee. Deze rijdt ook stil en soepel, maar als het even kan, kies dan de 2.0. Al wel de nodige ervaring met het rijgedrag van de nieuwe C-HR op kunnen doen.

Ruim 4 maanden na de koop werd de C-HR op 19 nov. afgeleverd. Nog niet zo veel gereden, maar ruim voldoende om mijn positieve ervaringen van de proefrit nog eens dik te onderstrepen. Door de extra kortingen de C-HR voor een nette prijs in bezit gekregen.

Het uiterlijk van de C-HR is voor mij o.k. Ik zie hem alleen als ik instap of met de hand was. De rijeigenschappen zijn voor mij veel belangrijker. Daar heb ik iedere rit wat aan. Het interieur is netjes, de stoelen zitten erg fijn en geven voldoende zijdelingse steun. Android auto werkt goed en eenmaal ingesteld kom ik tijdens het rijden hier nauwelijks meer aan. Ik hoef niet zo nodig te swipen, vegen en scrollen. De meest gebruikte functies zitten keurig onder fysieke knoppen. Dit geldt ook voor de bediening van airco en rij-hulp systemen. Het werkt intuïtief en goed. De adaptief cruise control en de rijbaanassistentie werken smooth en duidelijk beter dan in de Captur. Toch schakel ik de rijbaanassistentie vaak uit. Dit gaat eenvoudig door een knop op het stuur. In tegenstelling tot wat enkele autojournalisten beweren, is er op de tweede rij voldoende hoofd en beenruimte voor twee volwassenen Overigens voor ons niet belangrijk evenals de in deze klasse wat kleinere kofferruimte. De brede C-stijl is kenmerkend voor de C-HR. Via de binnenspiegel is er voldoende zicht naar achteren. Voor achteruitrijden is er de camera en voor inhalen en afslaan de buitenspiegels. De duurdere uitvoeringen van de C-HR hebben sensoren in de buitenspiegels als hulpmiddel. Naast de vele airbags is iedere nieuwe Toyota standaard voorzien van het safety sense II veiligheidssysteem. Trekhaak erop voor de fietsen en soms een aanhanger voor wegbrengen van groen afval.

Voor ons is de Toyota C-HR een prima auto die ruim voldoet aan onze eisen. Het rijden is zelfs boven verwachting. Benzine verbruik ligt tussen 1-18 en 1-20. Van de zomer en ingereden, vermoedelijk nog iets beter. Voor betrouwbaarheid geef ik vooralsnog vijf sterren. Dit is gebaseerd op ervaringen uit het verleden met Toyota. Ik update wanneer er aanleiding toe is.

Niet probleemloos

  • 6.025 km

In het verleden is er regelmatig geschreven over problemen met de “Startaccu” van de Toyota hybride auto’s. Bij aanschaf van de C-HR ervan uitgegaan dat Toyota na al die jaren dit probleem wel had opgelost. Helaas niet. Inmiddels twee keer de Toyota-pechhulp moeten bellen n.a.v. een lege accu. Als een auto lange tijd stil heeft gestaan begrijp ik dat, maar dit was bij ons niet het geval. Vrijdag 30 km rijden en maandagmorgen niet meer starten hoort niet. Na nog geen half jaar was volgens de dealer de capaciteit van de accu 75 % en voldeed nog aan de norm van Toyota. Binnen enkele weken was het, ondanks het warme weer, weer mis en heeft men de accu vervangen door een iets zwaarder exemplaar. Het gebruik van de airco was hierop niet van invloed. Deze gebruikt geen stroom van de startaccu. Betrouwbaarheid beperk ik tot een ster minder, omdat de dealer vrij snel heeft besloten de accu te vervangen. Overigens, het telkens eropuit sturen van de pechhulp zal al snel de kosten van een nieuwe accu overstijgen.
Het Verbruik aan de pomp rond de 1-20 bij een rustige rijstijl, maar wel een variërend gebruik, waarbij ook behoorlijk wat snelweg. De rust, de souplesse en het comfort verbaast ons telkens weer. Om te rijden een heerlijke en erg zuinig auto, zeker gezien het vermogen van de 2.0. Bij het wegrijden niet spectaculair, maar een geweldige tussensprint die tot ver boven de 100 doorgaat. Erg handig bij het inhalen en invoegen. Hier merk je duidelijk het grote verschil met de 1.8.
M.u.v. ...toch heel tevreden

Einde Toyota C-HR

  • 24.900 km

Na drie jaar en 24900 km komt er een eind aan mijn huidige Toyota C-HR. Het accu probleem is na het eerste jaar volledig opgelost. Volgens de dealer werd de (start) accu onvoldoende opgeladen, Dit is na de derde keer uitvallen zowel hardware- als softwarematig volledig opgelost. Nu op zoek gegaan naar een (elektrische) opvolger. De rust in een elektrische auto vind ik verslavend. Als eerste kandidaat gereden in de Volvo EX 30. De motor is krachtig en de auto rijdt goed, maar de zitpositie (Ik ben 173) is echt behelpen. Achterin hebben volwassenen en pubers helemaal niets te zoeken. Je zit daar bijzonder ongemakkelijk, zelfs voor een korte afstand. Vervolgens gereden in een Hyundai Kona en Kia EV3. Dit zijn duidelijk fijnere (gebruiksvriendelijker) auto's. Met het naderende MRB beleid, mijn aandacht verlegd naar een plug-in. In het bezit van zonnepanelen en een eigen oprit een logische keuze. Gezien de beperkte kilometers die we rijden niet echt van invloed, maar toch. Van het voorjaar al eens gekeken naar een Toyota C-HR plug-in, maar de inruil was toen belabberd. Inmiddels een acceptabel bod gehad en onder voorbehoud van de proefrit de nieuwe plug-in C-HR gekocht. De proefrit beviel erg goed. In de praktijk blijkt een gemiddeld elektrisch bereik van 55 km haalbaar (Wltp 66 km). Dit zal voor de meeste ritten ruim voldoende zijn. De overige km werkt het als een hybride met een verbruik van gemiddeld 1-19. In meerdere reacties de opmerking gezien dat hybride het slechtste van twee systemen is. Die hebben duidelijk geen idee van het Toyota hybride systeem. Dit is al ruim 25 jaar een zeer efficiënt en betrouwbaar systeem gebleken. De plug-in is niets anders dan dit systeem met een grotere accu en een sterkere elektro motor. Overigens Toyota heeft al jaren ervaring met plug-in. Auto wordt in januari geleverd.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota C-HR

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.