Toyota C-HR 2.0 Hybrid Business Plus (2020)

autoreview

Toyota C-HR 2.0 Hybrid Business Plus (2020)

Signalement

UitvoeringC-HR 2.0 Hybrid Business Plus
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2020
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf19.300 km
KM-stand laatst31.719 km
Lezerswaardering: 57%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Hybride caravantrekker

  • 31.719 km

Een Toyota hybride als caravantrekker: hier hoor of lees je nauwelijks iets over. Toch hangen wij al een paar jaar tot volle tevredenheid ons Kippetje aan de haak. Toen de lease-Corolla vanwege een baanwissel het veld moest ruimen, gingen we privé op zoek naar een jonggebruikte hybride. Het vorige (2016) model Toyota RAV4 en de Kia Niro vielen af vanwege hun gedateerdheid en rij-eigenschappen, waardoor we toch weer bij een Corolla uitkwamen. Maar het voelde gek om een flink bedrag stuk te slaan voor 'hetzelfde'. De Toyota-specialist in Ammerstol waar we tijdens onze autozoektocht waren beland, deed een suggestie: ga eens proefrijden met een C-HR 2.0 High Power Hybrid. We waren direct verkocht. Wát een kracht en souplesse, wat een heerlijke rijdersauto. Daarvoor leverden we met liefde wat kofferbakruimte in. Uit de voorraad kozen we blauw-zwarte uit Duitsland, nog geen jaar oud en 19.000 km op de klok: als nieuw!

Inmiddels hebben we 13.000 km met de C-HR gereden, met veel plezier! Ondanks het sportieve weggedrag is de auto toch ook heel comfortabel en is de aandrijflijn bij normaal gebruik erg rustig. Hij klimt veel minder snel in toeren als de 1.8. En als het even nodig is (of je er zin in hebt) dan knal je er met 184 pk als een malle vandoor. Mede door de kleurcombinatie hebben we er veel bekijks mee. De uitrusting is zeer compleet en de stoelen zitten zelfs met mijn lengte (1,95) erg goed. De stuurverwarming (standaard op Duitse versies) went zo snel dat we nooit meer zonder willen.

In het voorjaar en in de zomer hebben we zo'n 6.000 km gereden met de caravan erachter en dat ging fantastisch. Er was altijd vermogen te over, tijdens het optrekken en rangeren is het direct beschikbare elektrokoppel ideaal en de caravan voel je nauwelijks tijdens het rijden. We belaadden te caravan tot het maximaal toegestane trekgewicht van 725 kg, maar voor ons gevoel kan de auto wel het dubbele aan mits je de lading goed verdeelt. Het is ons een raadsel waarom het trekgewicht zo laag is; misschien dat Toyota bang is voor slijtage of garantieclaims? De (verticaal afneembare) trekhaak is wel erg laag gemonteerd, waardoor we het neuswiel van de caravan moesten demonteren om niet de drempels te raken. Als we tijdens een rondreis 's morgens vroeg elektrisch de caravan afzoefden, keken de andere campinggasten ons verbaasd na. Onder kampeerders is hybride of elektrisch namelijk nog geen gemeengoed.

Het verbruik met de caravan erachter viel mee: gemiddeld 1:11 (waar we op snelwegen 110 km/h rijden op de teller), zelfs nog zuiniger dan de Corolla 1.8. Solo verbruikten we op zomerbanden trouwens 1:19, en op winterbanden (slik) 1:15,5. Hoewel de Falken winterbanden erg fijne rij-eigenschappen hebben, zouden we ze om die reden absoluut afraden. Uit ervaring weten we dat het verschil in verbruik bij bijvoorbeeld Michelins veel minder is. Olie daarentegen verbruikt de C-HR niet, geen druppel. De peilstok wijst steevast dezelfde waarde aan. Zoals het een Toyota betaamt zijn er verder ook geen mankementen opgetreden en voelt alles aan alsof het voor de eeuwigheid gebouwd is.

Zijn er dan geen minpunten? Jawel, met stip op nummer 1: het navigatiesysteem. Sorry Toyota, maar dat werkt gewoon voor geen meter, zeker niet in het buitenland. Gelukkig is Apple CarPlay aanwezig, waarmee we Flitsmeister, Google Maps en TomTom op het scherm kunnen toveren. Ook vallen de kofferbak (de 2.0 heeft de accu onder de laadvloer, waardoor die 20cm minder hoog is dan bij de andere C-HR versies) en ruimte achterin (met mijn lengte schuif ik de voorstoel ver naar achteren) in de praktijk meer tegen dan gedacht. Het uitzicht (schuin) naar achteren is beroerd, maar daarvoor zijn gelukkig een camera, parkeersensoren en dodehoekwaarschuwing present. Safed by technology! Vooral in de bergen missen we de Brake-stand van de automaat, die de 1.8 Hybrid wel heeft. In de 2.0 heeft Toyota in plaats daarvan 'verzetten' geprogrammeerd waarmee je zelf kunt schakelen om op de motor af te remmen, maar het gevolg is dat je heen en weer blijft schakelen (we hebben niet voor niets een automaat). Tot slot nog een piepklein irritatiepuntje: de knipperlichten achterin hebben een separaat tikkend relais, dat niet gelijkloopt met de tik voorin en zelfs buiten de auto te horen is. Maar ach, als dat alles is? Overall is dit echt de fijnste auto die we ooit gehad hebben.

Mijn partner wil al een tijdje een elektrische auto, vanwege de rij-eigenschappen en ook om de milieubelasting te verminderen, maar vanwege onze caravan en het vele opladen dat er dan mee gepaard gaat (om over het af- en aankoppelen van de sleurhut bij de snelladers nog maar te zwijgen) is volelektrisch nog geen realistische optie. Hybride voelde als het beste compromis. Maar toen we een afspraak maakten voor een onderhoudsbeurt zagen we bij onze garage een prachtige RAV4 Plug-in staan. Een andere prijsklasse, maar we hebben de afgelopen tijd goed kunnen sparen en alle oude sokken omgedraaid die we konden vinden. De RAV4 kan namelijk wel aan de stekker, waardoor we vrijwel alle caravanloze kilometers in Nederland volelektrisch moeten kunnen rijden. Een nieuw avontuur... Als we er genoeg ervaring mee hebben opgedaan, volgt ongetwijfeld een nieuwe review!

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

PRIVATE LEASE Toyota C-HR

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (2)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens