Toyota C-HR 1.8 Hybrid Style Luxury (2021)
autoreview
Signalement
Uitvoering | C-HR 1.8 Hybrid Style Luxury |
---|---|
Versnellingen | 1, Automaat |
Bouwjaar | 2021 |
Jaar van aanschaf | 2022 |
KM-stand bij aanschaf | 15.293 km |
KM-stand laatst | 23.827 km |
Aankoop en eerste ervaring
- 23.827 km
Motivatie tot aankoop
Zelf had ik een V40 (zie review), mijn vrouw een Yaris Hybrid. Begin mei was de prijs per liter diesel wel heel erg die van benzine genaderd. Op dat moment ga je denken, is het nog wel zo verstandig om privé in een diesel te rijden? Ik ben hybride blijven werken, wat betekent drie dagen op en neer naar Utrecht en twee dagen vanuit huis werken. Niet meer ongeveer 25.000 kilometer per jaar, maar aanzienlijk minder.
De tweede vraag was, hebben wij nog twee auto’s nodig? Eigenlijk hebben we er net iets meer nodig dan één. Moet je dan nog wel twee auto’s aanhouden. Twee auto’s die regelmatig ook samen stil staan en waarvan je dan toch de vaste kosten hebt. Kunnen we twee auto’s betalen, het antwoord daarop is ja. Maar, tijdens de lockdown heb ik ook gemerkt dat ik per maand ongeveer 180,-- aan motorrijtuigenbelasting en verzekering betaalde, zonder de auto te gebruiken (af en toe wel rijden om de auto wel te laten draaien maar dat was het dan ook).
Al met al de reden om bij Toyota en Volvo (beide van dezelfde dealerorganisatie) te gaan kijken naar een jonge gebruikte auto, waarbij er een paar belangrijke eisen vanuit mijn vrouw waren: automaat, wat hoger en een bijzonder uiterlijk. Beiden wilden we ook graag een zuinige auto. Uiteindelijk zijn we niet bij de Volvo meer uitgekomen (hadden een proefrit gepland met een V40 CC). Na de proefrit met de Toyota was ineens de reactie links van mij: we doen het.
Wat is het geworden: niet de uitvoering zoals die in de omschrijving staat. Deze komt wel het dichtst in de buurt, maar een door de Toyota organisatie geïmporteerde Toyota C-HR Team Deutschland. Deze versie is een zeer compleet uitgeruste uitvoering waarbij ook zo ongeveer alle moderne veiligheidssystemen mee zijn genomen.
De eerste ruim 8.000 kilometer
Normaal gesproken had er bij een Volvo al geruime tijd een review van mij gestaan, maar hier was het voor mij belangrijk de auto te leren kennen. Niet alleen de CVT maar vooral het aspect automaat, waarin ik nog nooit had gereden (ook tijdens de proefrit niet). Maar nu, ruim 8.000 kilometer verder, kan ik niet anders zeggen dan dat ik tevreden ben met de automaat. Inderdaad bij het versnellen hoor je de CVT, maar is het storend? Nee, het is een paar keer per rit dat dit gebeurt en dat is het dan ook. Het zijn vooral snelweg kilometers.
Het verbruik: iedereen kan mijn review van de Kia zien. Ik was dan ook bang om een benzine te kopen die volgens de folder een fantastisch verbruik zou hebben en in de praktijk dat nooit waarmaakte. Kijk ik naar het verbruik aan de pomp, dan is in de zomer ondanks de airco een verbruik van 1:22 tot 1:25 makkelijk te halen. Het verbruik van een diesel. De laatste weken met soms wat meer wind, lampen en ook ruitenwissers aan, is het meer 1:21. De auto staat dan wel op de 18" zomerbanden. Wat het verbruik met de 17" winterbanden (bewust een maat kleiner en Michelins besteld) zal worden, dat is nog even afwachten.
Kwaliteit: kom je uit een Volvo (zelfs de kleinste) dan merk je wel waarom een Volvo wat duurder is. Er is bijvoorbeeld iets minder aan isolatie uit gegeven. Maar doet het verder veel onder. Nee, zeker bij dit type Toyota valt dat mee. De afwerking is zoals het uiterlijk ook bijzonder. Soms is het wat harder kunststof, maar dat zijn dan wel de bijzonder panelen boven de armsteun. Het dashboard zelf is met materiaal wat op leer lijkt bekleed (en gestikt), de navigatie werkt eenvoudig en snel en is thuis te updaten (nog niet gedaan). Het scherm is op een goede manier drukgevoelig. Je hoeft niet te hard, maar ook niet te zacht te drukken. Voor de belangrijke functies is er nog steeds sprake van fysieke knoppen. De knoppen voelen ook niet goedkoop aan. De blauwe binnenverlichting stoort ook niet tijdens het rijden en ziet er goed uit.
Veiligheid: ik gebruik dagelijks de adaptieve cruise controle (er is voor de systemen een terugroepactie, hiervoor en voor de winterbanden gaat de auto vrijdag naar de dealer). Het systeem is prettig om te gebruiken, zeker als het niet al de druk is op de weg. Soms grijpt het wel wat abrupt in. Je kan helaas wat moeilijk voorspellen wanneer dat gebeurt. Van verkeerslicht naar verkeerslicht in de stad, is het wel een fijn systeem. Ook het dode hoeksysteem is erg prettig en goed. Het signaal is niet over het hoofd te zien en het is voor deze auto ook nodig. De dode hoek die in veel reviews op YouTube wordt genoemd is er ook echt. Het privacy glas achterin is dan nog niet eens storend. Het is echt een forse dode hoek. Maar, gelukkig was dat bij de V40 niet echt beter, ben het dus ook wel gewend. Is er ook lol bij de veiligheid? Ja, je kan instellen dat de auto het midden van de baan houdt. Je kan dan korte tijd met de handen van het stuur rijden (gebruik dit nooit maar leuk om even te zien). Autonoom rijden, fase 2. De achteruitrijcamera en de parkeersensoren rondom zorgen er ook voor dat je niet alleen parkeerschade kunt vermijden, maar ook veilig uit kan parkeren en met de overige sensoren dat voetgangers en fietsers op tijd opgemerkt worden. Verder kan je actief groot licht instellen (volgens mij niet nodig bij led verlichting) en kan de auto zowel file parkeren als achterwaarts in parkeren (ook dat nog niet gebruikt). De systemen zorgen daarmee samen voor een veilige auto.
Mijn Volvo kocht ik altijd ook om de stoelen. Tijdens de proefrit viel mij de kwaliteit van de stoelen positief op. Was voor mij ook een dealbreaker geweest. Wat miste ik, de verstelbare zittingshoek. Dat was. zeker in het begin even wennen, maar nu ben ik er voor 98% aan gewend.
Elektrisch rijden: het fijne van deze auto is dat dit ook bij hogere snelheden gebeurt. Ik laat het de auto volledig zelf bepalen en zo kan het zijn dat je bij 100 km/u ineens ziet dat je elektrisch aan het rijden bent. Ook in de stad is het zo lekker rustig. Zeker met het oog op de huidige brandstofprijzen (en dan wil ik het niet hebben over diesel), hebben we tot nu toe een goede keuze gemaakt.
Voor iedereen die zich afvraagt, waarom niet elektrisch. Met ons budget (max. 30.000) en ongeveer een jaar oud, zou een Renault Zoe de optie zijn geweest. Ik heb niets tegen Renault, maar de Zoe en het bereik daarvan, daar werd ik niet blij van. Dit is een persoonlijke mening, maar met mijn woon/werk verkeer (ongeveer 62 kilometer enkele reis) is het niet de auto van mijn keuze (we hebben ze als company car).
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Toyota C-HR
Had je deze auto's al gezien?

Toyota C-HR 1.8 Hybrid 140 Active | Navigatie | Dodehoek detectie | Apple Carplay / Android Auto | Adaptive Cruise | Camera | 17 inch
- 2024
- 31.880 km

Toyota C-HR 1.8 Hybrid 140 Active Automaat 140pk | Apple Carplay/ Android Auto | Dodehoekdetectie | BTW-auto | NL-Auto |
- 2024
- 27.773 km

Toyota C-HR 1.8 Hybrid Dynamic
- 2022
- 52.597 km