Toyota Aygo 1.0 12v VVT-i Now (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Aygo 1.0 12v VVT-i Now |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2013 |
KM-stand laatst | 95.000 km |
Het doet wat het moet doen en dat doet het goed
- 10.000 km
Ik heb de aygo nu 7 maanden in mijn bezit, en ben zeker niet ontevreden. Deze auto was aangeschaft als weekendauto, om wat meer comfort te geven dan de trein en leenauto. Bij het 1x per week gebruik maken van de auto, in combinatie met kouder weer en inrijperiode, is te merken dat hij het niet heel leuk vindt. De balans tussen koppelen en gas was supergevoelig, en er is kans dat de auto af en toe af slaat bij wegrijden. Wanneer de auto warm is, of de volgende dag weer gebruikt wordt, is dit probleem weer afwezig.
Na 4 maanden veranderde de situatie behoorlijk. Vanwege werk moet wordt er nu ongeveer 2 uur per dag in de aygo gereden, en ik moet zeggen, het valt me niet tegen. Natuurlijk valt er, mede wanneer gekeken wordt naar de prijs, niet heel veel te verwachten, en is het comfort niet heel hoog. Zo is de auto op snelwegsnelheid vrij windgevoelig, en bij bepaalde soorten oneffenheden in de weg kan hij behoorlijk stuiteren. Maar wanneer de wind onder de windkracht 5 is, en de weg van redelijke kwaliteit, kan er probleemloos 140 gereden worden met een goed comfort. Verder zitten de stoelen ook niet slecht, en is er genoeg ruimte voor iemand van 1 meter 90, iets wat je niet direct verwacht in zo'n kleine auto. Koppeling en pedalen gaan zeer soepel, net als het sturen. De versnellingsbak kan heel soms wat zoekend zijn, vooral vanuit hogere versnellingen naar 1. Verwacht overigens ook geen wonderen van de airco. Hij werkt prima, maar is beperkter dan in veel luxere auto's, of, wanneer hij voluit wordt gezet, heeft een vrij dramatisch effect op het rijgedrag van de auto.
Wat ook op valt is het verbruik. Uitgezonderd dagen met veel files, kan de aygo makkelijk 1:20 houden, en in combinatie met Shell Fuelsave zelfs makkelijk boven de 1:21. Dit op een traject waar ongeveer 10% stad, 10% provinciale weg, 30% 100 km weg en 50% 120 snelweg is (waar ik meestal rond de 115 rijdt, en bij inhalen overig verkeer iets boven de 120 op de niet veel afwijkende teller).
Kortom. Je koopt een basisauto, en krijgt een uitstekende basisauto er voor terug. Weliswaar zijn er kleine nadelen, zoals in sommige gevallen de vering, windgevoeligheid en versnellingsbak, maar over de gehele linie scoort de auto een ruime voldoende, en dat voor een zeer zachte prijs. Persoonlijk vind ik de auto op zeer vergelijkbaar niveau met de UP, welke iets meer ruimte heeft, en iets meer comfort, maar weer minder pit heeft en toch weer een stapje duurder is, en veel beter dan de Picanto, welke bijna aangetrapt moet worden, en welke voor mij als lang persoon niet echt comfortabel zit (ik heb in beide auto's gereden).
Heuvelachtig landschap
- 21.500 km
Tot nu toe weinig bijzonderheden. De auto is een stuk soepeler gaan rijden. Heel soms gaat de auto wel iets lastiger in zijn achteruit. Verder werken de ruitenwissers soms niet helemaal perfect, maar dit moet makkelijk te verhelpen zijn (al is het de vorige keer niet helemaal goed verholpen nog).
Verder is de Aygo zeer matig in bergachtig gebied. Op vakantie in Luxemburg had de auto het zwaar. Met een grote aanloop zijn de meeste heuvels goed te nemen, maar een aantal keer, onder andere op een stuk van 2 km 8% met haarspeldbochten, kwam hij na de haarspeldbochten niet meer boven de 50 in zn twee (en dat ging ook met enorm veel moeite). Een ritje door de bergen, bijvoorbeeld door de alpen, kan ik iedereen afraden die een aygo heeft.
Afscheid
- 95.000 km
Na 95.000 km is het tijd om afscheid te nemen van de aygo. Hij heeft in de 3 jaar dat hij in mijn bezit was geen enkel noemenswaardig probleem gehad (alleen de ruitenwisser stuiters soms op snelwegsnelheid met harde tegenwind, wat een irritant geluid geeft). Ook merk je dat hij, zeker met zijwind, soms erg zoekend is op de weg. Dit betekent dat een actieve rijstijl is vereist.
Je merkt ook dat de initiele technologie achter dit type aygo al meer dan 10 jaar oud is, en altijd van basiskwaliteit is geweest. Het voldoet, maar niet meer dan dat. Lange afstanden rijden, zeker met 130, is niet altijd een pretje. Daarom heb ik het comfort terug gebracht naar 3 sterren.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.