Toyota Aygo 1.0 VVT-i x (2019) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Aygo 1.0 VVT-i x |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2019 |
Jaar van aanschaf | 2019 |
KM-stand laatst | 8.312 km |
Goedkoop van A naar B
- 8.312 km
De achtergrond van de aanschaf:
Tijd voor mijn eerste auto! Na jarenlang gebruik te hebben gemaakt van de auto's van mijn ouders en mijn studenten OV-kaart, werd het tijd om mijn eerste auto te leasen. Technisch gezien lease ik de auto voor 3 jaar sinds juli 2019. Dit is een mooi overzichtelijke periode binnen mijn priveleven, waarin ik prima vooruit kan met een kleine auto.
Een suggestie van mijn Toyota dealer was om een grote aanbetaling te doen. Hiermee wordt het maandelijkse leasebedrag lager (meer dan de aanbetaling over de totale contracttermijn). Met een aanbetaling van 2800 euro bespaar ik 260 euro over de totale contracttermijn omdat ik hiermee in een lagere financiële risicocategorie val.
(Ter verheldering: Zonder aanbetaling zouden de kosten als volgt zijn over 3 jaar; totale contractprijs: 36 * €203,99 = €7343,64. Met aanbetaling zijn de kosten als volgt: €2800,- + (36 * €119,-) = €7084,-). Hierbij staat 36 voor de hoeveelheid maanden, €2800,- voor de aanbetaling, en de bedragen €203,99 en €119,- voor de maandelijkse kosten).
Mijn eerdere rijervaring:
Over de loop van de afgelopen 7 jaar vermoed ik dat ik ongeveer 20.000-30.000km met iedere van de volgende auto's heb gereden:
*) Toyota Carina E 1.6 GTSI (1994; handmatig)
*) Toyota Yaris 1.0 VVT-I (2001; Linea Terra; handmatig)
*) Audi A6 AVANT 2.4 5V (2004; S-line; CVT)
Uiteindelijk hebben de positieve ervaringen met de betrouwbaarheid van de twee Toyota's, en het beperkte financiële risico van private lease ten opzichte van een tweedehands auto (wat met mijn budget een goedkope en mogelijk risicovolle auto zou kunnen zijn of worden qua kosten) een belangrijke rol gespeeld om voor Toyota te gaan.
Uiterlijk en interieur:
Ik ben voor de fire-red kleurvariant gegaan. Ik vond deze kleur zelf mooi bij het sportievere uiterlijk van de auto. De rode lak aan de binnenkant van de auto in dezelfde kleur als de buitenkant geeft een mooi accent. De ruimte is zoals verwacht klein, maar vier personen zijn prima te vervoeren. In de kofferbak is er genoeg ruimte voor drie goed gevulde boodschappentassen.
Voor de rest is de auto zo kaal als het maar kan (er zit géén radio in, wat ik maar heb opgelost met een draagbare bluetooth speaker en een Spotify abonnement. Ook de airco ontbreekt). De stoelen zitten lekker stevig, en zijn handmatig te verstellen. De ventilator koelt in principe vrij goed en voor mijzelf toereikend (hoewel temperaturen boven de 30 graden niet meer comfortabel zijn). De verwarming lijkt ondanks dat ik deze nog niet zoveel heb hoeven uitproberen prima. Het is vrij overeenkomstig met wat ik kende uit de Toyota Yaris.
Een minpunt is dat er soms kleine stukjes van bladeren door de ventilator naar binnen komen, vooral bij een hardere blaasstand. Laten we dit maar als een optie beschouwen om 'de natuur te proeven' als de ventilator op je gezicht gericht staat.
Kortom, lekker basic. De €30,- euro per maand die ik uitspaar is mooi meegenomen ten opzichte van de variant met airco en radio, daar deze €30,- per maand méér relatief veel zou zijn ten opzichte van het huidige leasebedrag van €120,- per maand.
Motorgeluid en versnellingen:
Ik heb een aantal keer gereden met een Aygo uit 2008. Een van mijn grootste ergernissen ten opzichte van deze nieuwe Aygo uit 2019 was het 'koffiemolen-geluid' dat de oude Aygo maakte bij het accelereren. Dit scheen te horen bij de 3-cillinder destijds. Hierdoor was ik nieuwsgierig of ik dit geluid nog hoorde in de nieuwe Aygo met tevens een 3-cillinder met een motorinhoud van 1.0L. Gelukkig bleek dit typische geluid veel minder aanwezig te zijn bij de Aygo en pas te horen bij hogere toeren (Hoeveel? Dat zou ik niet weten, want de toerenteller was tevens een optie). De 3-cillinder van nu lijkt een veel volwassenere motor te zijn dan die van 10 jaar geleden.
Tevens was een van de ergernissen die ik herkende van de Yaris niet aanwezig bij de nieuwe Aygo. De vijfde versnelling van de Yaris was een erg lange versnelling, waardoor snelheden van 130KM/h gepaard gingen met een hoog toerenaantal en veel geluidsproductie. Dit is veel minder aanwezig bij de nieuw Aygo. Ook op snelheden van 120-130KM/h ervaar ik de auto niet als bijzonder lawaaierig.
Motorprestaties:
Wat geen wonder is gezien de motor, is dat de auto er een stuk sportiever uitziet dan dat hij rijdt. Met een acceleratietijd van 14 seconden naar de 100KM/h is het goed plannen als je wilt inhalen of invoegen op de snelweg. Het is een crime om van de 110KM/h naar de 130KM/h te accelereren; laat staan daarboven. Terugschakelen naar de vierde versnelling is hierbij eigenlijk noodzakelijk om mee te komen met het snelwegverkeer. Ik merk daarnaast een korte vertraging tussen het indrukken van het gaspedaal en de respons, waardoor de auto motorisch gezien niet altijd direct aanvoelt.
Een ramp? Nee; mijn auto is voor business en mijn motor is voor pleasure. De motor van de Aygo loopt rustig en stabiel (ook op hogere snelheden), maar nodigt door de acceleratietijd en respons simpelweg niet uit tot doorrijden en vlot accelereren. De rustige rijder zal hier weinig problemen mee ondervinden.
Wegligging:
De auto compenseert een hoop met zijn goede wegligging en goede respons van het stuur. Vanwege de geringe hoogte en de brede onderkant van de auto ten opzichte van het dak (dat overigens zonder het optionele cabrio-dak een mooie en sportieve vorm heeft) ligt de auto ook bij hogere snelheden goed op de weg.
Het is daarnaast geen probleem om een drempel fatsoenlijk te nemen. De bodemplaat van de Audi A6 AVANT (S-line) heeft menig maal kennis gemaakt met de onderkant van een drempel bij geringe snelheden, dit probleem is bij de Aygo niet aanwezig.
Waar de Yaris uit 2001 en de Carina uit 1994 windvangers waren, heeft de Aygo hier minder last van. Ook op de snelweg in Duitsland was het vrij comfortabel om langere tijd 140-145KM/h te rijden; iets wat ik van de Yaris niet kon zeggen.
Vanwege de goede carrosserie en wegligging verbaasd het mij dat er geen zwaardere motoropties beschikbaar zijn. Een 1.5L zou een heerlijke sportieve auto van de Aygo kunnen maken.
Verbruik:
Na 8312 kilometer is het gemiddelde verbruik 4.6l/100. Hierbij dient te worden aangegeven dat ik gedurende lange tijd 140-145KM/h in Duitsland heb gereden, ik redelijk vlot doortrek bij het stoplicht en eigenlijk altijd de maximaal toegestane (GPS) snelheid rij.
Ik ben deze week begonnen met de uitdaging om dit verbruik omlaag te krijgen, en ik vermoed ik bij een toekomstige update wel wat van de 4.6l afgesnoept heb. De motor is behoorlijk zuinig rond de 80-90KM/h (ongeveer 3.0l/100).
Een interessante optie die zelfs in de meest basis editie van de Aygo zit is het start-stop systeem dat kan worden ingeschakeld bij stoplichten. Dit systeem wordt geactiveerd door de auto in zijn neutraal te zetten en de koppeling niet in te houden (de motor moet een paar minuten gelopen hebben om warm te zijn). Door de koppeling opnieuw in te drukken wordt vervolgens de motor weer geactiveerd. Dit systeem werkt erg goed; de motor start direct. Zelf heb ik echter nog weinig gebruik gemaakt van deze optie (omdat ik er - tot mijn eigen verbazing - pas na ongeveer 5000km achter kwam dat de auto over deze functionaliteit beschikte).
Een andere leuke optie is de snelheidsbegrenzer die ook in de meest basis editie van de Aygo zit. Indien geactiveerd gaat de auto niet sneller dan een ingestelde snelheid als het gaspedaal verder wordt ingedrukt. Hoewel de meest basis editie van de auto niet uitgerust is met cruise-control, rijdt de auto met begrenzer geactiveerd als het ware alsof er cruisecontrol op zit door simpelweg je voet op het gaspedaal te zetten (zonder dat het uitmaakt hoe ver dit pedaal wordt ingedrukt). Deze optie kan tevens helpen het verbruik omlaag te halen.
Conclusie:
De Aygo is een prima auto gebleken en voldoet volledig voor het doel waarvoor ik hem heb aangeschaft. Hij is goedkoop, zuinig, leuk om te zien binnen de prijsklasse, en heeft een behoorlijk goede wegligging. Het interieur en de uitrusting is zeer basic, maar dit vind ik geen probleem. De motor loopt stabiel en is rustig qua geluidsproductie, maar is qua acceleratie en respons niet uitnodigend voor de inhalende automobilist op de snelweg. Voor de rustige, zuinige/milieubewuste rijder zullen dit echter geen punten van betekenis zijn. De 3-cilinder is een volwassenere motor dan dat hij 10 jaar geleden was.
De komende twee/drie jaar zal ik om de tijd mijn review updaten.
(edit: correctie en toelichting toegevoegd m.b.t. contractprijs met/zonder aanbetaling)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.