Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D Executive (2007)

autoreview

Toyota Avensis
Toyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota Avensis

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.2 D-4D Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst114.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Valt toch tegen

  • 114.000 km

De Avensis met deze 150 pk sterke diesel is een comfortabele, stille auto. Dit is ook de reden dat ik hem heb uitgezocht. Alle luxe zit erop, van leren bekleding tot een geweldig navigatiesysteem. De spreekwoordelijke betrouwbaarheid is hierbij een belangrijke factor geweest. Ookal is het een leaseauto, je wilt er niet steeds mee naar de garage moeten. Het verbruik is met 5,3 liter per 100 km bijna een liter onder de fabrieksopgave. Mooi zuinig dus, terwijl ik geen slome rijder ben. Bij 2500-3000 toeren opschakelen is het devies, het koppel is al bij zo'n 1800 toeren uitstekend. Met een caravan door de bergen is geen enkel probleem. Het stuurgedrag is in orde met de standaard 17" wielen en Good-Year banden, maar met de 16" Vredestein winterbanden wat zoekerig en zweverig.

Toch zijn er enkele belangrijke minpunten aan het licht gekomen. Allereerst blijkt de ergonomie niet top. De stoelen zijn volledig elektrisch verstelbaar, maar bieden toch niet een optimale zitpositie en het stuur kan ik niet ver genoeg naar me toe halen. Rugklachten zijn hier het gevolg van. Ook vind ik de plaatsing van bepaalde knoppen ronduit onlogisch en is een deel achter het stuur verstopt.

En dan de betrouwbaarheid. Hij heeft me nooit laten staan, maar er zijn al een paar grote reparaties uitgevoerd. Weliswaar onder garantie, maar toch. Vanaf 60.000 km is het regelmatig raak. Om te beginnen een lekke oliekeerring in de versnellingsbak, waardoor koppelingsplaten, drukgroep e.d. vervangen moesten worden. Een vreemd geluid tijdens het sturen bleek uiteindelijk, na lnang zoeken, uit het stuurhuis te komen - ook vervangen dus. Het motormanagement is al tweemaal opnieuw ingelezen, sinds enige tijd zit dat van de Avensis 2009 er in (wel merkbaar meer koppel overigens). Vandaag begon de temperatuurmeter zich vreemd te gedragen, dus maar meteen doorgereden naar de dealer. Diagnose: lekke koppakking, er is 6 liter koelvloeistof verdwenen. Dan meteen maar de door Toyota voorgeschreven vervanging van de zuigerveren om het olieverbruik te drukken (is bij mij trouwens geen issue) en een nieuwe waterpomp (die heeft de te lage druk niet overleefd). De koppakking blijkt een regelmatig voorkomen probleem bij de Toyota-diesels te zijn, dus de dealer stond er niet van te kijken. De hele motor eruit halen en demonteren is voor hun een routineklus!

Na ruim twee jaar heeft de bestuurdersstoel (ik zit meestal alleen in de auto) aan stevigheid en ondersteuning ingeboet. Tot slot vind ik de onderhoudsfrequentie hoog: elke 15.000 km. De bandenslijtage is netjes: ruim 50.000 met de voorbanden, de achterbanden doen bijna het dubbele.

Samengevat: een stille, ruime, confortabele en snelle auto met wat ergonomische minpunten. De reparatiegevoeligheid is hoog. Per saldo weegt het comfort er niet tegen op.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.