Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Luna (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Luna |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand bij aanschaf | 8 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Sinds een maand in bezit van deze auto. Heb niet lang getwijfeld wat mijn volgende auto zou worden na drie en een halfjaar een peugeot 307 gereden te hebben. Heb nu (hopelijk) voor betrouwbaarheid gekozen.
Na een proefrit gemaakt te hebben in alle drie de diesels sprong de D-cat versie er toch wel uit, het verschil tussen de 126 pk versie en de 150 pk versie vind ik niet erg groot, maar dat komt natuurlijk mede doordat het koppel bijna gelijk is.
De D-cat versie is lekker schakellui te rijden en heeft altijd voldoende vermogen beschikbaar. Alleen erg oppassen dat je niet ongemerkt veel te hard rijdt in verband met de rust in de auto, motorisch erg stil waardoor je eigenlijk alleen bandengeruis hoort.
Gekozen vooor de kleur platinum silver, zodat dan de donker getinte ruiten en de velgen (die ook iets donker getint zijn) beter uitkomen, in zijn geheel een chique en toch sportief ogende auto.
Opties : parkeersensoren voor en achter, en een afneembare trekhaak, verder is de auto standaard al erg compleet.
Trekhaak in verband met onze caravan. Dit is tevens gelijk het nadeel van de avensis want er mag een aanhanger van maximaal 1300 kg achter de auto. Gelukkig weegt onze caravan ook maximaal 1300 kg, dus voor ons geen probleem. Vergelijkbare auto’s (met lichtere motorisering) mogen vaak een stuk meer trekken, mijn vorige peugeot 307 met 90 pk bijvoorbeeld zelfs 1500 kg.
Update 9 oktober 2007
Inmiddels de 15.000 km gepasseerd, auto bevalt nog steeds goed op een aantal kleine ergernissen na. Volgende week 1e beurt waarin gelijk een aantal problemen bekeken gaan worden. Motor is inmiddels wat ’losser’ verbruik valt tegen ondanks redelijk rustige rijstijl tussen de 6,7 en 7,2 l/100km
Auto heeft zich als caravantrekker inmiddels bewezen, heeft koppel voldoende om ontspannen te kunnen rijden, ook in de bergen. Kan me eigenlijk geen betere caravantrekker wensen op het iets teveel doorzakken van de achterkant na, misschien hiervoor een paar hulpveren toevoegen?
Update 21 februari 2008
Vandaag voor 30.000 (dus grote) beurt naar de garage geweest. Geen tussentijdse problemen te melden. Olieverbruik stabiliseert zich, bij de eerste 15.000 km moest er tussentijds een litertje olie bijgevuld worden, maar was bij de volgende 15.000 km niet meer nodig. Auto verbruikt wel een beetje olie, maar peilstok komt niet in de buurt van het minimum.
Vanaf december tot heden winterbanden gemonteerd, daardoor lijkt achterzijde van de auto iets ’losser’ te worden, maar hinderlijk is het niet. Verbruik blijft aan de hoge kant, maar heb inmiddels vernomen dat dit geen uitzonderlijk verbruik is. Sommigen halen 9,0 l/100km maar dat verbruik heb ik nog nooit gehaald, zelfs niet in Duitsland met 200+
Verder blijft het een erg comfortabele auto, waarin het plezierig lange afstanden overbruggen is. Vooral de rustige en zeer stille loop van de motor blijf ik waarderen en natuurlijk het enorme vermogen wat altijd beschikbaar is.
PROBLEMEN
Parkeersensoren voor reageren (te) gevoelig, in de file staand komt het regelmatig voor dat er een geluidsignaal afgegeven wordt terwijl er niemand in de buurt is. Heb klacht reeds bij de dealer aangegeven maar deze kent dit probleem niet, en sensoren zijn niet af te stellen. Met de dealer afgesproken dat als de problemen zich voor blijven doen, zij de sensoren gaan testen en ze eventueel vervangen.
Update 9 oktober 2007
Auto gaat volgende week voor de eerste beurt waarbij volgende problemen gemeld zijn
Parkeersensoren voorzijde blijven problemen geven, in de file rijden is parkeersensoren uitschakelen anders wordt je gek van het gepiep.
Rammel in middenconsole
Bestuurdersstoel kraakt
Climatecontrol begint na ca half uur rijden koude lucht te blazen en stopt daar uit zichzelf niet meer mee, enige oplossing is om ’auto’ functie uit te schakelen en op stand raam/voeten te zetten en temperatuur een paar graden hoger (23-24 gr.)
Rammel uit motorruimte (ik verdenk het hitteschild van de katalysator)
Soms moeilijk starten met koude motor (tank geen v-power of ultimate)
Update 21 februari 2008
Bij grote beurt nieuwe motormanagementsoftware geladen. Hopen dat hiermee startproblemen helemaal de wereld uit zijn. Heb daar de laatste maanden al nauwelijks meer last van gehad, maar volgens de dealer zou het nu helemaal verholpen zijn.
Kraken van bestuurdersstoel is nog steeds niet helemaal opgelost, is wel veel minder als voorheen.
Blazen van koude lucht is sinds vorige kleine beurt (met softwareupdate)opgelost
Rammel uit motorruimte was na eerste beurt nog niet verholpen, is bij grote beurt opnieuw naar gekeken. Resultaat nog onbekend.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Avensis Wagon 1.8 VVTi Luna Business | Leder + Clima + Stoel verw. nu € 2.975,-!!!
- 2008
- 267.534 km

Toyota Avensis Wagon 2.0 VVTi Executive | Youngtimer | 1e eigenaar | Trekhaak | Dealer Onderhouden |
- 2006
- 230.075 km

Toyota Avensis 2.0 VVTi Executive Business -VOLLEDER-STOELVERWARMING-NAVI-KEYLESS-CRUISE-CLIMA-PDC ACHTER-MEMORY SEAT-DEALER OH!
- 2009
- 164.161 km