Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Luna (2006)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Luna |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2006 |
Jaar van aanschaf | 2006 |
KM-stand laatst | 72.000 km |
ERVARINGEN
Waarom een Avenis?
Op zoek naar een nieuwe lease-auto ben ik bij diverse merken geweest en heb een aantal auto’s proefgereden. Ik was op zoek naar een comfortabele, stille en ruime gezinsauto met voldoende power zonder meteen de hoofdprijs te moeten betalen. Eigenlijk stond een Toyota niet op mijn (short)list en al helemaal niet een diesel (met 30.000km per jaar kan ik ook benzine rijden).
Onder het mom van ’laten we maar eens een proefritje maken, dan hebben we dat ook weer gehad....’ ging ik op stap met de Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-cat.
En waar de VW Passat, de Audi A4, de BMW 318i, de Alfa Romeo 157 en nog een paar merken en modellen mij op een of meerdere punten niet konden overtuigen, deed de Toyota alles goed! Lekker comfortabel, erg stil, voldoende ruimte voor de passagiers en de bagage. En die motor, smullen gewoon. En inclusief opties ruim onder de 40.000 euro. En da’s lekker voor de bijtelling.
Opties
Als opties heb ik een afneembare trekhaak (nog niet gebruikt :o), achteruitrij sensoren, metalliclak (zwart) en een Bluetooth carkit.
Jammer dat er later acties waren met de full map navigatie en Xenon. Toen ik deze auto besteld had waren dit belachelijk dure opties. De full map navigatie met TMC had ik een leuke gadget gevonden en de Xenon verlichting mis ik wel (ik had dit wel op mijn vorige auto).
Minder sterke punten....
Tja, je leest het wel meer maar vermogen kost brandstof denk ik dan maar.... maar het verbruik valt mij wel tegen. Na ongeveer 660km moet ik tanken. Ik kan dan ongeveer 50 liter tanken, dus een verbruik van ongeveer 1:13,2 (of 7,5 liter per 100km). Volgens Toyota zit er een 60 liter tank in, maar het reservelampje brand, de brandstofmeter staat op het onderste streepje en de boardcomputer geeft aan dat ik nog een tiental km’ers kan rijden.
Alleen als ik op de snelweg 100km/u rijd op cruise control, dan zie ik waarden van 5 liter per 100km of minder op de boardcomputer verschijnen.
Jammer, met de Laguna reed ik ook 600-700 km in de vakantie op één tank (benzine), alleen moest ik dan wel 57-59 liter tanken.
Ik vind de vering achter erg slap.
De trekhaak zit er achter om eventueel mijn motor op een trailer te vervoeren naar het vakantieadres. Maar als ik zie hoe de auto achter hangt met alleen kinderen en bagage. Toch zie je regelmatig auto’s met veel bagage en caravan rijden dus het zal wel kunnen.
Stand van zaken nu
Ondertussen staat er alweer 45.000km op de teller en ik geniet nog elke dag van de stilte, de ruimte en het vermogen.
PROBLEMEN
Hoewel ik het niet zeker weet, denk ik dat de bluetooth carkit af en toe niet goed functioneert. Er is af en toe een irritant hoge toon vanonder het dashboard en mijn gesprekspartner kan mij af en toe slecht verstaan. Dat laatste kan overigens net zo goed aan de telefoon en/of netwerkprovider liggen. Kortom, moet ik eens naar laten kijken.
Oh ja, een tip: als je een andere taal selecteert voor je carkit dan moet je de contact list opnieuw inspreken!!! Niet doen dus.
Update 4-1-2009
- 72.000 km
Update 4-1-2009
Ervaringen:
Weer een jaar en ongeveer 30.000km verder. Nog steeds een hele fijne auto met een fantastische motor. Geen rammeltjes en nog steeds erg stil. Ik mis nog wel steeds de xenon verlichting.
Het probleem van de bluetooth carkit lag aan de telefoon. Met een nieuwe telefoon is het probleem verholpen.
Verder is het opvallend hoe goed de carkit 'luistert'. Contacten kunnen ook door andere personen worden opgeroepen (d.m.v. het voice command 'dial naam').
Het verbruik is niet toe of afgenomen. Gemiddeld zo'n 660km op een tank met af en toe een uitschieter naar 720km op een tank.
Problemen:
Heb ik weer... een snoer van de Toyota carkit is aan het zwerven gegaan, waardoor ik plotseling bijna niet naar de 1ste en 2de versnelling kon schakelen. Er is van alles aan gedaan, maar nog niet helemaal opgelost. De dealer doet zijn best, maar dit is niet bekend probleem. Omdat het garantie is zal de importeur waarschijnlijk allerlei zaken proberen om te voorkomen dat er een nieuwe versnellingsbak in moet, maar ik ben bang dat er géén ontkomen aan is. Ik heb nu soms moeite om de versnellingsbak in de vrij of de achteruit te krijgen. Maar ja, het is soms... meestal gaat het goed. Vervelend probleem, ook voor de dealer om te constateren.
Conclusie:
Ik ben nog steeds erg tevreden, al mis ik wel een paar zaken.
De eerder genoemde xenon verlichting, ingebouwde zonneschermen in de achterportieren (privacy glas is wel donker maar niet extra zonwerend) en ingebouwde navigatie.
Het meeste is nu wel te koop bij de dealer (tegen een redelijke prijs).
Tja, en nu de nieuwe Avensis (2009). De achterbank heeft beduidend minder hoofdruimte en de nieuwe Avensis is een stuk duurder. Misschien dat de standaard uitrusting ook is uitgebreid, dan zou het nog accceptabel zijn.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren