Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive (2007)

autoreview

Toyota Avensis
Toyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota Avensis

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf6 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 7%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Ik heb de afgelopen maanden maar eens de tijd genomen om me breed te oriënteren. Eerder koos ik op de automatische piloot voor Citroën. Ik heb er 19 jaar in gereden en met de laatste wat mindere ervaringen gehad, zie mijn review. Daarna nog een jaar Ford Mondeo TDDI 90pk moeten rijden tot de einddatum van het contract. Omdat we graag kamperen en een grote tent hadden, heb ik lang gekeken in de categorie Ford Galaxy e.d. Inderdaad, ze zijn allemaal flink groot, maar zijn qua rijcomfort vaak minder en ze zijn qua uitrusting lang niet allemaal state of the art. Voorzien van een flinke aanschafprijs zijn ze allemaal, of anders wel van een uitzinnige leaseprijs. Door het verschil in aanschafprijs (lees: bijtelling) wordt de door ons aangeschafte vouwwagen wel zeer snel terugverdiend (en hebben we ook nog wat meer kampeercomfort).

Na uitvoerig wikken en wegen is de keus gevallen op de Avensis Wagon en wel in de volgende uitvoering:

* Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive Business
* kleur zwart Night Sky Black
* bekleding beige leder
* parkeersensoren achter
* afneembare trekhaak 7 polig met vaste stroomdraad

Zwarte metallic lak is bij het bedrijf verplicht en ook nog een zwarte binnenkant is wel wat te veel van het goede. Daarom en omdat ik dat mooi vind heb ik voor beige leder gekozen. Als je de specs van deze auto bekijkt en vergelijkt met anderen in deze (lease) klasse, dan gaat bijna elke vergelijking mank, ook met de nieuwe sterren zoals de nieuwe Mondeo. Als je deze wilt brengen op het uitrustingsniveau van deze Avensis, dan scheelt het enkele duizenden euro´s in aanschaf en geen lagere leaseprijs heb ik ervaren. De Avensis is, zeker in deze Executive Business uitvoering, belachelijk compleet.

Zeker de full map DVD met TMC en de lederen bekleding spreken me erg aan. De voorpret bij een nieuwe auto is eigenlijk al een onderdeel van het rijplezier. Helaas moet ik nog tot midden juni wachten. Na ontvangst zal ik zeker deze review uitbreiden en regelmatig updates schrijven...

De waarderingen zijn gebaseerd op mijn indrukken en wat ik in andere reviews heb gelezen. Deze zullen tzt door de praktijk achterhaald worden !

17 juni 2007
Hè, hè ! Zaterdag 16 juni om 10.30 uur is het dan zover. Hij glimt in het zonnetje en nodigt uit om in weg te rijden.
Mijn allereerste indrukken zijn:
* erg stil en rustig
* een mooi navigatiesysteem dat wat meer studie vergt dan een Tom Tom GO 700
* trekkracht boven 2000 toeren heftig, daaronder iets minder
* aanmerkelijk directere versnellingspook dan in de demo auto (= voordeel)
* prettige vering, ook op minder fraai wegdek.
* mooie grote buitenspiegels met goed zicht

24 augustus 2007
Inmiddels de 10.000 km gepasseerd en er mee op vakantie geweest. Met 4 personen, een grote dakkoffer en een vouwwagen heb je bergop nog ruim vermogen over, zeker als je boven de 2000 toeren blijft. Een prettige gewaarwording. Ook het verbruik valt best mee. In de voornoemde opstelling is het gebruik tussen 1 op 11 en 1 op 13 al naar gelang er meer op minder afstand binnen de bebouwde kom gereden wordt. Ik ben nog steeds zeer tevreden over deze auto. Ik heb de gebruikskosten van 3 naar 4 sterren veranderd.

PROBLEMEN

17 juni 2007
Uiteraard nog niet.

24 augustus 2007
In het zeer droge en zodoende met veel wind zeer stoffige Zuid Frankrijk had de CD speler soms geen zin om verder te spelen. Kan ook een kwestie van temperatuur zijn geweest. Probleem is uit zichzelf verholpen.

27 november 2010
Zo, dat is even geleden dat ik van me heb laten horen.
Inmiddels blijkt deze auto er een te zijn zoals vele anderen, een die ook af en toe een eigen leven lijdt. Vanaf 2008 was er al steeds een lampje dat brandde ten teken van een vervuiling in motor. Volgens meerdere garages was er echter weinig aan de hand. Eind 2009 liep de auto ineens op 3 cilinders en kon ik nog net huis halen, 500 meter verder. In de garage is er een nieuwe motor in gezet, gratis zelfs, want het was een bekend probleem. Leuk dat je daar eerst 105.000 km mee rond mag rijden. Direct daarna nogmaals stil gestaan en afgesleept, volgens de garage een bijkomend probleem bij de nieuwe motor. Niet ernstig, hooguit lastig. Ik ken na circa 10 jaar via dezelfde leasemaatschappij en dus hetzelfde afsleepbedrijf de mensen daar bij naam...

Het verbruik is inmiddels stabiel en is inclusief de nodige caravankilometers 1 op 13,3. Voor een moderne diesel zijn dat geen erg geweldige cijfers, ondanks dat mijn rijstijl rustig te noemen is.

Tijdens de ritten met de caravan is wel duidelijk geworden waarom deze auto maar 1300 kilo mag trekken: het licht zeker niet aan de motor, maar wel aan de vering. Met een normale bepakking en de juiste kogeldruk zitten de wielen mooi verscholen in de kassen en moet je de koplampen zeer flink corrigeren.

6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.