Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive (2007)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2007 |
Jaar van aanschaf | 2007 |
KM-stand laatst | 110.000 km |
ERVARINGEN
Na 5 maanden wachten mijn Toyota Avensis 2.2 DCAT (177PK) Executive opgehaald. Levertijd viel tegen door wat bestelde opties (door Xenon en wat logistieke problemen). Voordeel was dat tussentijds de business edition werd geïntroduceerd. De bestelde simpele navigatie werd daardoor zonder meerprijs vervangen door een zoveel inch kleuren navigatie, welke eerst voor een belachelijke meerprijs werd aangeboden. Mazzeltje.
De Executive business zit vol met allerlei luxe zaken (alles elektrisch, leer, etc). Twee zaken die mijns inziens wel bij het pakket hadden mogen horen waren PDC en een geheugen op de elektrisch verstelbare stoel. PDC heb als optie gekozen. Mijn vrouw en ik verschillen nogal qua postuur dus bij het wegrijden zit je eerst weer een tijd te prutsen om de (overigens uitstekend zittende) stoelen te verzetten.
Ik heb gekozen voor de kleur blauw omdat ik dit simpelweg een zeer chique kleur vindt. In combinatie met de DCAT velgen, privacy glass en het aanwezige chrome ziet het er gelikt uit. Ik heb nog getwijfeld over de montage van de TTE dubbele uitlaat, maar op een of andere manier vind ik deze een beetje shabby onder de auto staan. Wel mooi links en rechts, maar niet geïntegreerd in de bumper, zoals bijvoorbeeld in bij Audi’s.
Waarom de Toyota... keuze zoals gezegd gemaakt in december 06. Goede prijs-kwaliteitsverhouding en een beest van een motor waren op dat moment doorslaggevend. Op dit moment zou de mondeo misschien een optie zijn geweest (wel mooi, maar motorisch?!) en de nieuwe Laguna ziet er ook niet onaantrekkelijk uit, maar mijn Laguna moest uit de lease, dus al te lang wachten zal er niet in.
Begin mei 2007 de auto opgehaald en direct verslaafd aan de power. In de 1e en 2e versnelling voel je weinig van de 177 PK, vanaf de 3e versnelling begin je een idee te krijgen en in zijn 4 en 5 trek je zo door dat je in no-time op 160+ zit. In een rechte lijn is de Toyota door comfort en power dan ook zeker vergelijkbaar met de Duitse premium merken. In de bochten merk je wel een verschil, maar de Avensis ligt aanmerkelijk beter dan bijvoorbeeld een Laguna. Het mooie is verder dat deze auto niet uitdaagt tot scheuren, maar het wel kan. Bij inhaalmaneuvres is het bovendien veilig. De Toyota is daarmee geschikt voor zowel het verplaatsen van mezelf en het gezin (behoefte 1) en het plezier hebben in het autorijden (behoefte 2).
Zoveel power is echter verslavend. de DCAT motor kan worden gechipt, maar ik vraag me af wat de toenamen van het vermogen in de praktijk meebrengt of wat het effect op het gebruik is. Ik hoor het graag als iemand hier ervaring mee heeft.
Sterke punten van de auto:
- powerrrrrrrrr
- comfort / uitrusting
- ruimte (uimte, uimte). Ook de beenruimte achterin is prima. Een bekende met een V50 heb ik recentelijk hierom nog vriendelijk toegelachen. Bagageruimte is ook enorm, dit heeft zijn nut bij de IKEA al eens bewezen.
Wat minder is aan de Avensis, is de DCAT motor wel een hoog gebruik kent. Dit is niet nieuw (zie dit forum), maar ook met een rustige rijstijl kan je de 1:15 wel op je buik schrijven. Met de 60 l tank moet ik nu wel 2x in de week tanken. Schande ;)
Paar kleine missertjes:
- geheugen bij de elektrische stoelverstelling ontbreekt (zie eerder)
- bediening audio op het stuur (als ik ’m zacht wil zetten verzet ik het kanaal, erfenis van de volgorde in mijn vorige auto)
- felle dashboardverlichting overdag (zal ik wel kunnen verstellen, even boekje lezen)
Waar de auto niets aan kan doen maar wat ik zelf irritant vind is de automatische inschakeling van de lampen. Bij naderende regen heb je als bestuurder de neiging om je lichten aan te zetten, maar de sensor denkt er anders over. Verder is het aan-en uitgaan in tunnels irritant. Ik geef deze optie nog enkele weken anders ga ik weer op handbediening over.
Gebruikskosten staan tot nu toe op voldoende, dit puur door het brandstofverbruik.
PROBLEMEN
Bij aflevering was het boekje voor de navigatie niet meegeleverd. Bij een uitgebreid systeem als dit was dat even minder handig, maar niet onoverkomelijk.
Populaire auto ?!
- 110.000 km
Na ruim drie jaar vrijwel probleemloze kilometers (losgesloten slang van de turbo) begon ik langzaam te kijken wat ik na de leaseperiode ging doen. Nog een jaartje, en dan...
Het in prive overnemen van deze auto was zeker een optie. Je wordt wat ouder en spreekt het vermogen niet altijd meer aan, maar toch. Lekker luxe, voor af en toe die power. Lekker hoor.
Totdat je op een ochtend buitenkomt en... waar istie... zeg schat, ben jij nog weggeweest... nee... dan ben ik bang dat....gejat...
Vaarwel blauwe D-Cat. Mocht u 'm zien, doe hem de groeten. Herkenbaar aan een verticaal deukje in de achterklep, rechts van de ruitenwisser.
Ik ben alleen bang dat ie nu als vele losse stukjes dienst doet in Toyo's in Oost Europa...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.