Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive (2007)

autoreview

Toyota Avensis
Toyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota Avensis

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2007
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst0 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Begin november heb ik m’n Avensis Wagon besteld en rekende op 4 maanden levertijd. De lange levertijd zou worden veroorzaakt door het breedbeeld navigatie systeem, aldus de verkoper. Halverwege december ben ik gebeld dat de auto al binnen was gekomen en dat deze in week 1 van 2007 klaargemaakt zou worden. Uiteindelijke afleverdatum is 15 januari geweest.

Het is een mooie zwarte Avensis geworden in Executive uitvoering met beige leder, PDC voor en achter, afkoppelbare trekhaak, privacy glas (standaard), stootstrips in kleur, TTE verlagingsset, Bleu-tooth telefoon aansluiting, Full-Map navigatie, Alarm installatie inclusief hellinghoek detector en nog wat kleine zaken.

Ik ben een verwend BMW rijder en heb toch de gok gewaagd een Avensis te kopen. Al is het jammer dat er geen automaat leverbaar is. Aangezien ik in mijn vorige auto niet te klagen had over vermogen en ik van een sociale vlotte rijstijl hou heb ik voor de 177 pk gekozen. Ik heb natuurlijk nog niet zoveel kilometers gereden dus die rijervaringen post ik na een paar duizend kilometer rijervaring nog wel. Mijn eerste indruk is wel erg positief. De auto is erg stil en niet te stug. Daar was ik wel een beetje huiverig voor. Mijn vorige auto (BMW530DTouring) had een M-onderstel dus was vrij hard geveerd. Ik heb de Toyota dealer gevraagd de standaard veren mee te leveren voor het geval de auto toch te ’hard’ zou aanvoelen. In tegendeel. Zeer comfortabel en staat stoer.

Tijdens de aankoop heb ik gevraagd een TMC module (optie) mee te leveren met het Full-map navigatie systeem. De week dat de dealer de auto gereed aan het maken was ben ik gebeld dat deze TMC module niet is aan te sluiten op het Full-Map systeem.
Belachelijk. De goedkope versie is wél uitbreidbaar met TMC. Dus, je betaald ruim 2500 Euro extra voor Full-Map terwijl de mogelijkheden ervan zeer beperkt zijn. De verkoper had dit natuurlijk moeten weten en had mij juist moeten informeren. Helaas.

PROBLEMEN

Er vallen mij een paar dingen op. Mijn instructieboekje (I-boekje) geeft op één van de eerste paginas aan ergens in 2005 gedrukt te zijn. Aangezien mijn model het gefacelifte model betreft was dit het eerste dat mij opviel.

Na het lezen van het I-boekje en wat ervaring in de auto blijkt dat bijvoorbeeld mijn type audio/radio niet wordt beschreven en ook het simpel verstellen van het digitale klokje als onderdeel van de boordcomputer komt nergens voor in het I-boekje. Zo zijn er nog een aantal afwijkende eigenschappen ten opzichte van het I-boekje.

Na de aflevering zijn de volgende gebreken of byzonderheden opgevallen; Ik ben benieuwd naar Avensis bezitters met dezelfde opties. Hebben jullie dit ook ?

Een deukje in de motorkap. Wordt binnenkort verholpen.

Mijn auto is afgeleverd met alarm systeem en deze zou uitgevoerd zijn met een uitschakelbare interieur beveiliging. De schakelaar dient dan gemonteerd te zijn op de plafondconsole (bij de binnenspiegel). Deze ontbreekt.

Wanneer ik de achterklep ontgrendel met de afstandsbediening en daarna de achterklep open, gaat spontaan het alarm loeien. Deze hoort dan toch buiten werking te zijn?

De voice-controle (spraaksturing) voor audio en navigatie via een knop op het stuur of bediening bij de handrem werkt totaal niet.

In de brochure staat op bladzijde 38 een vermelding van Touch Screen bediening van het navi-systeem. Deze werkt ook niet. Ook zou de radio middels dit scherm bediend moeten kunnen worden.

Tijdens het rijden (ook al rij je maar 10 km/uur) kan je geen bestemming meer wijzigen in het navigatiesysteem. Das misschien wel erg veilig maar ook erg irritant. Is dit te omzeilen ?

De zoemer met de geluidsproductie van een schreeuwend kind omdat je je gordel nog niet om hebt heeft de dealer op verzoek geblokkeerd. Niet dat ik zonder gordel rij, maar als je even je auto 5 meter verder wilt zetten of je staat geparkeerd met draaiende motor en doet je gordel af, dan wordt je gelijk heel hard gestraft.

Dus;

Met name het Full-Map navigatiescherm valt mij gezien de meerprijs erg tegen. Een onjuiste advisering van de verkoper betreffende TMC, geen Touch-Screen, geen bediening van Audio en geen boordcomputer op het scherm. Ten opzicht van het goedkopere systeem dus alleen maar een kleurenscherm. En dat voor een meerprijs van ruim 2500 Euro ten opzicht van het goedkopere systeem mét TMC.

De auto was erg snel binnen en dus vraag ik me af of de Full-Map wel af-fabriek is ingebouwd. De stuurstand wijkt bij rechtdoor namelijk ook af. Dat betekend dat mijn stuur waarschijnlijk gedémonteerd is geweest. Het niet werken van de spraaksturing en de korte levertijd doet mij twijfelen. Ervaringen ?
Als alles normaal zou werken maakte het mij niet uit of het af-fabriek of achteraf ingebouwd zou zijn. Nu toch een beetje.

Eerdergenoemde punten heb ik ook bij de dealer aangegeven en zij zullen binnenkort aan de slag om e.e.a. te verbeteren. De vraag of e.e.a. achteraf is ingebouwd heb ik trouwens nog niet gesteld.


Ik lijk misschien wel een zeur of een verwende BMW rijder maar waar het mij met name om gaat is of iemand dezelfde ervaringen heeft of suggesties, adviezen heeft.

Binnenkort meer over het Avensis avontuur.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx


Update 23-03-2007

Ondertussen ruim 5000 kilometers afgelegd met de Avensis.
Onder andere een skivakantie naar Oostenrijk met de origineel af-dealer ski-box op de dakdragers. Deze box zorgt voor verrassende cijfers qua brandstof verbruik. In negatieve zin helaas. 1:8 met een constante snelheid van zo’n 150 km/uur.

Het brandstofverbruik in het algemeen (in Nederland met normale snelheden) valt sowiezo wat tegen. Met moeite een 1:12. Dat haalde mijn vorige auto ook (zie voorgaande tekst).

Motorvermogen is er voldoende. Bij (bijna) alle toeren is er wel een pk’tje thuis die zorgt voor een rappe versnelling. Een nadeel is dat bij accelereren vanaf stilstand een turbogat moet worden overbrugd. Pas vanaf 2000 toeren trekt ie als een bezetene. Wil je dus een keer een stoplicht printje doen zal je dat moeten doen met aardig wat slip op de koppeling tot de 2000 toeren. Daarna moet je al heel snel naar z’n twee.

Ondanks de verlagingset vind ik de auto deinerig op een golvende weg. Ook de rechtuit stabiliteit (met een beetje zijwind) vind ik onrustig. Hierdoor wordt je gedwongen continu bij te sturen. De voorwielen volgen ook graag de sporen in de weg.

Qua ruimte voldoet de Avensis prima. Je kan veel meestouwen. Een nadeeltje van de voorover geklapte achterbank is dat de hoofdsteunen eerst moeten worden verwijdert.
Om de cremekleurige binnenbekleding te beschermen heb ik een kunststof laadvloerbescherming achterin leggen. Dat is een aanrader voor deze interieurkleur.
De kinderen vinden een prima plek op de achterbank en de 12V aansluiting is een uitkomst voor de DVD speler.

Echt irritant is de ingebouwde alarminstallatie met veel te fanatieke startonderbreking. Als je de motor afzet en de auto verlaat zonder de deuren te vergrendelen en je komt 2 minuten later terug om de motor te starten dan gebeurt er helemaal niets. Dan moet je de sleutel uit het contactslot halen, de deuren vergrendelen met de afstandbediening, wachten op de blieb!, dan weer ontgrendelen, wachten op de blieb!, de sleutel in het contactslot steken en je kan pas weer starten. Deze startonderbreker zou toch gewoon in de sleutel moeten zitten en herkend moeten worden door de computer ? Dit gebeurt me zo’n 15 keer in de week. (ja ik ben misschien wel een beetje dom maar dat went echt NOOIT. Ook het met de afstandbediening ontgrendelen van de kofferbak en het openen van de klep zorgt voor het afgaan van het alarm. Mijn inziens moet na het drukken op de ontgrendelknop het alarm automatisch voor de kofferruimte worden uitgeschakeld.

Qua betrouwbaarheid heeft de Toyota me gelukkig nog niet in de steek gelaten. Dat zou ook niet best zijn.

De problemen met betrekking tot de spraakbediening v/h navigatiesysteem, touch-screen bediening en TMC module zijn nog niet opgelost. Er is momenteel contact met de importeur.

Resumé; nog niet helemaal tevreden en ik denk nog (weer) regelmatig aan de (een)geweldige 5 serie.

7,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee

Lezersreacties (10)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.