Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive (2006)

autoreview

Toyota Avensis
Toyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota Avensis

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2009
KM-stand bij aanschaf125.000 km
KM-stand laatst142.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste indruk

  • 135.000 km

Sinds oktober 2009 in het bezit gekomen van deze fantastische auto, na een jaar of 5 gereden te hebben in een Seat Leon TDI 110pk (getuned naar 140pk).

De auto is aangeschaft bij een handelaar, voor een zeer scherpe prijs, met 125.000 op de teller. Daarom ingecalculeerd dat er mogelijk wat verborgen gebreken en/of achterstallig onderhoud in zouden zitten. Je weet tenslotte maar nooit! Dit is niet nodig gebleken, de eerste grote beurt bij van Gent in Ede is glansrijk doorstaan.

Algemene omschrijving (rekening houden met onze vorige auto!):
Wat een geweldig luxe auto, zeker voor zijn prijs. Beresterke motor en een goede wegligging (voor een station). Hoog afwerkniveau en een prima optie-niveau; alles zit erin.

voordelen:
- stille motor (zeker na warmdraaien nauwelijks nog hoorbaar).
- betrouwbaarheid is tot nu toe prima; geen storingen/mankementen.
- lekkere lederen stoelen; heb rugproblemen dus de stoelen zijn erg belangrijk.
- beenruimte achterbank.
- bluetooth carkit is ook prima; voice gestuurd te bedienen met de knoppen op het stuur. Er zit een geheugen op om ca. 20 telefoonnummers in op te slaan (invoeren is wel lastig; ook voice-gestuurd), deze nummers zijn te draaien door bijv. 'call thuis' te roepen in de auto. Standaard meerdere telefoons te pairen.
- wisselaar voor 6 CD's met MP3 inhoud is ook prima. Niet te vergelijken met het huidige multimedia-geweld, maar voor ons gebruik prima. Informatie op het display is wat karig (je kunt niet tegelijk het tracknummer, tracktitel, artiest en CD laten zien bijvoorbeeld).
- Geluidskwaliteit is voor een af-fabriek installatie perfect te noemen. Stukken beter dan het Seat Sound System wat ik eerder had en ook al een goed geluid gaf voor een af-fabriek installatie.

nadelen:
- hoog verbruik diesel; 1:11 bij vlot rijden, met moeite 1:14 bij 'normaal' gebruik.
- vermogen komt pas na 2000 toeren vrij; wegrijden bij het stoplicht gaat gepaard met een 'wanneer komt ie nou?' gevoel, gevolgd door een fikse duw in de rug rond de 2000 toeren. ook na schakelen bij accelereren op de snelweg duurt het een fractie voordat de motor oppakt
- navigatie heeft standaard een beveiliging waardoor het invoeren van de bestemming tijdens het rijden niet mogelijk is. in onze auto zit gelukkig een schakelaar die dit toch mogelijk maakt; erg handig!
- de elektrische ramen zijn te blokkeren (kinderen!), echter hierbij worden niet alleen de achterruiten geblokkeerd, maar ook die van de bijrijder...
- de elektrisch inklapbare buitenspiegels gaan niet automatisch naar binnen bij uitschakelen motor; schoonheidsfoutje?
- Automatische ruitenwisserinterval is niet lekker afgesteld; hij veegt altijd net iets te laat. Volgens mij ook niet gevoeliger af te stellen?

Overwegingen:
- EGR en inlaatspruitstuk een keer schoonmaken
- Forte Advanced Diesel Fuel Conditioner toevoegen (besteld bij webshop ryachting) om injectoren e.d. van binnenuit te reinigen. Ik heb hier goede ervaringen over gelezen, ben benieuwd.
- bij volbelasting lijkt er iets mee te trillen onder de motorkap..

wordt vervolgd:
- Sinds vandaag een Ventura Tuningskit ingebouwd. Op papier 207pk en 470Nm ;) Voelt ook wel zo aan ja, wat een verschil.. Na testperiode volgt een wat uitgebreider verslag.

update: tuning en vakantie

  • 142.000 km

Ventura tuning
De tuning-kit van Ventura zit nu een paar maanden ingebouwd. Het vermogen went snel moet ik zeggen, maar het blijft toch goed merkbaar. Kort wat voor- en nadelen op een rij:
voordelen:
- Verbruik is licht gedaald, exacte waarde nog niet goed kunnen meten ook door de vakantie; zie verderop..
- Vermogen/koppel vanaf 2000 toeren is flink merkbaar toegenomen
nadelen:
- vermogen onder de 2000 toeren blijft onder de maat; wegtrekken bij een stoplicht is nog steeds geen feestje.

Duurtest; vakantie, 2500km.
Nadat de auto met tuning-kit was ingereden zijn we begin juli bepakt en bezakt afgereisd naar Italië, naar de Adriatische kust. Een rit van 2x1250km. We hebben 3 kinderen, zodat de kofferruimte ondanks de ruime maten te klein was. Daarom hebben we een dakkoffer meegenomen. Ook een fietsdrager mocht niet ontbreken, met één grote fiets en twee kinderfietsen:
Wat een **PAKEZEL** is deze auto....

Ondanks het gewicht en het feit dat de achterwielen daardoor bijna verdwenen in de wielkasten bleef de auto wonderbaarlijk goed bestuurbaar en kwam het vermogen nu echt goed van pas; in Duitsland met grote regelmaat lekker links gereden met 180km/u op de teller. Het rijden bleef hierbij zeer ontspannen, zelfs mijn vrouw heeft (per abuis) een tijdje 180 gereden ;)
We zijn via de Fernpass en de Brenner Autobahn gereden. Met name de Fernpass was een genot om te rijden. Niet alleen door het magnifieke uitzicht, maar zeker ook door de souplesse waarmee we de haarspeldbochten en de hellingen hebben bedwongen.

Er gingen wel de nodige litertjes diesel in (1:11 gemiddeld, nog niet slecht), maar daar krijg je wel wat voor terug... wat een fantastische reis-auto; we stapten zowel op de heenreis (met overnachting) als op de terugreis (in 14 uur teruggereden) steeds fit uit.

En de auto heeft zich aardig bewezen; bij 35 graden bloedhitte en een gigantische belading geen enkel mankement of hapering.

Na de vakantie lijkt de auto overigens wel nog wat zuiniger geworden. Ik moet nog wat tanken leegrijden maar de boordcomputer zit nu steeds vaker rond de 1:16 à 1:17 op de snelweg (bij 120-130 km/u)!

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.