Toyota Avensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive (2006)

autoreview

Toyota Avensis
Toyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota Avensis

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.2 D-4D D-CAT Executive
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2006
Jaar van aanschaf2007
KM-stand laatst89.500 km
Lezerswaardering: 87%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

Na een klein jaartje in de Avensis leek het mij tijd om mijn ervaringen in deze auto eens te delen.

Vorig jaar (september 2007) gekocht als tweedehands met 22500 kilometer op de teller en inmiddels al 17.000 zorgeloze kilometers erbij gereden. De auto was door een medewerker van de importeur bereden en moest na 1 jaar ingeruild worden. Gelukkig voor mij.....

Eigenlijk was het afgelopen jaar wel zoals een aantal (onwetende ?) mensen de auto vinden, nl. saai... Ik hoefde alleen maar te tanken en te rijden. De auto rijdt volledig probleemloos, is schoon (milieu), behoorlijk zuinig en heeft ruimschoots voldoende vermogen om mij en mijn gezin snel en veilig van A naar B(eter) te komen ;)

Het vermogen kan netjes gedoseerd op de wielen overgebracht worden als het moet. Het volledig intrappen van het gaspedaal resulteert echter in een soort van lancering. De eerste paar seconden is een beetje gezapig en lijkt de auto moeite te hebben om vooruit te komen. Echter daarna gaat het met gezwinde spoed vooruit. Zonder enige moeite trek je door tot aan zijn top van ca. 200km/h.
Jammer dat Toyota geen automaat levert voor deze uitvoering. Ik denk dat ze daarmee zeker een stuk beter zouden scoren met de verkopen.

Tjongejonge, wat is dit een fijne auto. Ik heb vaak gezegd nooit Toyota te willen rijden omdat ze alleen maar saaie auto's maken. Dit is echter wel een hele mooie auto met alles erop en eraan. Pdc, navigatie, audioinstallatie die klinkt als een concertzaal, ivoorkleurig leder, houtlook accenten, privacyglass, metallic lak (donkerblauw), trekhaak. Wat ben ik nog vergeten ????

Gemiddeld rij ik 1 op 14, ongeveer 50% stad en 50% snelweg. Dat is niet verkeerd voor zoveel auto en vermogen. Het is mogelijk om 1 op 20 te halen, echter dan moet je wel de slipstream van de grote vrachtwagens gebruiken en niet harder dan 90-95 km/h proberen te rijden...... Ik heb het een weekje gedaan voor mijn vakantie om vast te wennen aan de snelheid met caravan.

Ik denk dat ik nog wel een paar jaar plezier van mijn Toyota zal hebben en kan iedereen aanraden om er in ieder geval eens een proefrit in te maken. Qua kwaliteit doet hij in het geheel niet onder bij een Passat, Vectra of Mondeo.

Kleine update 6-8-2008 :

Net terug uit Italie. Met caravan erachter ca. 3.500km erbij gereden.
Door Oostenrijk via de Fernpas en Brennerpas. En eerlijk is eerlijk, ik heb nog niet eerder met zoveel gemak een caravan achter mijn auto gehad. Kwam ik met andere auto's niet boven de 60-70km uit als we tijdens de vorige vakanties omhoog gingen, met deze Toyota kon ik (echt) fluitend 110 zonder volgas te hoeven gaan. Zelfs auto's zonder aanhanger werden zonder veel moeite ingehaald.
Ik heb het gas maar even wat minder ingetrapt want het ging snel richting illegale snelheden.
Ook de duitse Autobahn werd benut een te kijken hoe het versnellen en inhalen ging. En dat alles met de airco aan, 2 kinderen, volle achterbank, volle achterbak uiteraard en ook de caravan die niet een van de lichtste (1300kg) is.

Allemaal van een leie dakje gegaan zogezegd met een gemiddeld verbruik van 1 op 10 en een gemiddelde snelheid van ca. 85km/uur inclusief sanitaire/brandstof stops en twee keer een pontje over het Gardameer.

PROBLEMEN

Echte problemen heb ik nog niet gehad.

Toch een paar kleine puntjes:
-Bij stationair draaien en airco aan klinkt er wat resonantie door in het interieur. Ik denk dat het de koelventilator is. Na mijn vakantie even langs de dealer.

-Soms, op de meest willekeurige momenten wil hij bij het starten wel eens afslaan. Dit gebeurt dan een keer of 4, 5 en daarna niet meer. Het gebeurt in de winter, maar ook in het voorjaar of in de zomer. Zal de dealer hier eens naar vragen.

-Tijdens het achteruitrijden met volle stuuruitslag, vaak op een aflopende straat hoor ik aan het begin een raar geluid linksvoor. Ik denk dat de band iets aanloopt, maar ik kan er geen sporen van vinden en als ik uitstap en mijn vrouw laat rijden gebeurt er natuurlijk niets meer......

-Het lichte leer wordt snel vies uiteraard, is natuurlijk geen Toyota-kwaal en eigenlijk ook niet echt een probleem. Ik heb inmiddels ook vernomen dat je niet met natte/vochtige spijkerbroek op licht leer moet gaan zitten. Iemand ervaring met het schoonmaken ervan ?

Misschien zijn er meer mensen met deze problemen? Ik hoor het graag, ook eventuele oplossingen.

Toch nog meer problemen.....

  • 89.500 km

Vanmorgen is mijn geduld zeer op proef gesteld door Toyota Nederland.

Na ruim 4 jaar kwam er steeds minder licht uit mijn (Xenon)koplampen vandaan. Ik had inmiddels al wat info op internet terug gevonden en daar werd ik niet blij van.
Het gesprek met toyota bevestigde die gevoelens vanmorgen.

De binnenzijde van de koplamp (de reflector dus) is zodanig aangetast dat er bijna geen weerspiegeling meer plaatsvind. Dat is blijkbaar bij een heleboel mensen met dit type auto ook het geval.

Toyota Nederland vergoed 1/3 van de kosten, de dealer ook 1/3 en ik, je raad het al moet ook 1/3 betalen. Zonder garantie dat het niet nog eens gebeurd moet ik €500,- betalen. Ondanks mijn verlengde garantie want die sluit slijtage gevoelige onderdelen uit en daar hebben ze verlichting ook bij gefrommeld.

Ik denk dat ik hem maar gauw verkoop op een mooie zonnige dag. Als dit de Toyota Way is dan is dit mijn eerste en laatste Toyota. Wat een deceptie. Dit merk raakt volgens mij steeds meer klanten kwijt.
En deze ervaring met Toyota is een van de
redenen waarom de klanten weglopen.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.