Toyota Avensis Wagon 2.0 D4-D Linea Sol (2000)

autoreview

Toyota Avensis Wagon
Toyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis WagonToyota Avensis - interieurToyota Avensis - interieur

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.0 D4-D Linea Sol
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2000
Jaar van aanschaf2007
KM-stand bij aanschaf185.000 km
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 91%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

De belangrijkste reden waarom mensen hun Toyota ooit inruilen is volgens mij gewoon omdat zij
hem zat zijn, en niet omdat de auto een lawine van defecten begint te vertonen bij een bepaalde
leeftijd. Zo ook mijn inmiddels 13 jaar oude Carina E XLi 1,6 met 360.000 kilometer op de teller:
met remmen schudde het een en ander, en op benzine per maand 2000 km woon-werk verkeer
verstoken werd ook wel begrotelijk.

Via een kennis had ik in mei 2007 een Avensis Wagon D4D aangeschaft uit februari 2000. 110 pk,
en met H7 verlichting.

De binnenruimte is krapper dan van de wat vierkante Carina als gevolg van de wat dikkere deuren,
en het feit dat de auto naar boven toe smal toeloopt. Voor 40 euro een tweedehandse toyota
allesdrager gekocht, ook hier is te merken dat het dak zeker zo’n 15..25 cm smaller is dan bij de
Carina het geval was. Evengoed lukt het prima om 4 fietsen mee te nemen op vakantie. Lang leve
de 100 kg maximale dakbelasting.

Het is een heerlijke reiswagen. Het geluidsniveau is laag, en de airco met climate control is
genieten als het wat warmer is. De compressor van de airco is van het traploze type: in
tegenstelling tot bijvoorbeeld wat oudere Fords merk je niets van het in- en uitschakelen als je
langzaam rijdt. De stoelen zitten redelijk. Hoofdsteunen voor alle zitplaatsen, en er is ruim
voldoende ruimte om kaarten kwijt te kunnen (opslagvak in rugleuning passagiersstoel) en kleine
dingetjes (vakken in deuren, vakjes in de handgrepen van deuren).

Meteen een oorspronkelijk Toyota - net gekocht om de bagageruimte te scheiden van de
passagiersruimte tijdens de vakantie. Het kost wel wat (rond de 180 euro) maar het is in een
ommezien bevestigd, ziet er verzorgd uit (dit in tegenstelling tot de hondenrekken), en is zeer
robuust uitgevoerd. De bagageruimte is ruim, en in de ruimte voor het reservewiel (thuisbrenger -
minpunt!) kunnen startkabels, sleepkabel, flesje motorolie en wat gereedschap eenvoudig worden
opgeslagen.

De motor is even wennen voor een benzinerijder. Bij de Carina gebeurde er niet zoveel tot 3000
omw/min, daarna nam het koppel gestaag toe. Dus je rijdt op de autobahn 120, je geeft gas, en
de auto accelereert tamelijk vlot tot zo’n 170 kilometer per uur. Prima. Je trekt een caravan (1300
kg beladen), bij 80 km/u en windstil weer in z’n 5e versnelling is het te hoog gegrepen. 90 km/u
is er al iets meer koppel en dan lukt het net...

Zoniet de D4D. Onder de 2000 omw/min trekt de motor duidelijk harder dan een Carina met een
1,6 liter motor. Bij 2100 omw/min neemt het koppel explosief toe - om weer af te nemen bij 3100
omw/min. Dus op de autobahn hard rijden, het kan, maar een lichte tegenzin is te bespeuren
vanaf 140..150 kilometer per uur. Nu de caravan aankoppelen. In een woord: magnifiek. Voer de
snelheid op tot 90 km per uur (=83 echte kilometers) en je kan in de 5e versnelling zelfs lichte
hellingen aan.

De afmetingen zijn -voor ons althans - precies goed. Qua laadruimte zit de toyota tussen een
focus en een mondeo in. De achterkant zakt diep door bij het aanhaken van een caravan, maar niet
dusdanig dat hulpveren nodig zijn.

De auto is heerlijk zuinig (gemiddeld 1:19 to 1:20, filerijdend over de A12), en met caravan (kip
Shuttle) rijd je ongeveer 1 op 11/ 1 op 12. Onlangs pilot Xenon verlichting voor het dimlicht laten
monteren. Iets minder scherp afgebakend lichtbeeld, maar een zee van licht. Aanrader.

Een tweede accesoire zie ik maar vanaf: chiptunen. Heb bij een collega in een iets jongere avensis
gereden (116 pk) die voorzien was van een TTE powerbox (dus: 145 of 150 pk). Dag en nacht
verschil, de auto rijdt een stuk feller - zij het dat er een soort aan/uit effect lijkt te zijn. Leuk in je
eentje - minder leuk voor de passagiers. En bovendien: Wanneer gebruik ik het volle koppel?: op
vakantie, en het lijkt mij een slechte zaak als ik bijvoorbeeld tegen een helling op rij, en
gedurende langere tijd op het nieuwe maximum koppel ga vertrouwen met alle gevolgen qua
thermische belasting en mechanische slijtage van dien.

PROBLEMEN

Bij aanschaf: Qua constructie is de zonnebril houder zwak uitgevoerd: de scharnieren van de klap zijn afgebroken.

Startmotor defect (195.000) - schijnt een bekende kwaal te zijn.

Bij 200.000 km: bij het optrekken was een licht rateltje hoorbaar bij 1700 omw/min. Rond de 215.000 km begon de motor soms in te houden boven de 3000 omw/min, en het motormanagement lampje begon te branden. (Remedie: langzamer dan 120 km/u rijden). Het verbruik nam iets toe.

Diagnose bij Terlouw in Mijnsheerenland wees uit dat de druk op de common rail af en toe wegviel, als gevolg van defecte regelkleppen achteraan de HD pomp. Kosten 600 Euro. Onmiddelijk effect: de oude verbruikscijfers kwamen weer terug (1:23..1:25 bij 120 km/u), en zijdezacht motorgedrag.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (0)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.