Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Comfort (2009)

autoreview

Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Comfort (2009)

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.0 D-4D-F Comfort
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2009
Jaar van aanschaf2009
KM-stand laatst145.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaringen 15K

  • 15.000 km

Ongeveer 4 maand geleden heb ik mijn bedrijfswagen Corolla Wagon ingeruild voor deze Avensis. Van mijn Corolla was ik zeer tevreden, na 230K geen problemen gehad. De Corolla bevindt zich natuurlijk in een ander segment, o.a. motor- en rijgeluiden vielen mij tegen.

Mijn Avensis is eigenlijk een Luna versie. Ik heb er extra nog de DVD-navigatie, parkeersensoren achteraan en USB-aansluiting bijbesteld.

Na 15K kan ik nu wel mijn eerste ervaringen noteren.

DESIGN
Over het design is veel gezegd en geschreven op deze site, smaken verschillen maar toch mijn idee: het profiel en de achterkant vindt ik zeer geslaagd, sportieve lijn met een stoere kont. De voorkant kon mij op de foto's niet overtuigen, in werkelijkheid is het beter maar toch voor verbetering vatbaar.
Het interieur is mooi en degelijk afgewerkt maar geen bling bling of echte design elementen, velen zullen het saai noemen ;-) Alles zit prima op zn plek, bedieningen wijzen zichzelf uit.

RIJDEN
Het rijden dan, het eerste wat opvalt: "......."
Stilte, wat een rustige wagen, ook op de snelweg, een beetje windruis maar je hoeft echt niet luider te praten om elkaar te verstaan.
De wagen rijdt vlot maar is geen racemachine, het schakelen met de 6-bak is wennen, de bak is ingesteld op een zuinig verbruik. Als je langzaam optrekt maant de schakelindicator je op 80km/u al aan om naar zn 5e te gaan.
Je hoeft dat natuurlijk niet te doen ;-).
Optrekken gaat zeer vlot, de hernemingen is wennen, als je op 80 al in zn 5e zit kan je beter naar 3e terugschakelen voor een snelle inhaalbeweging ;-)
Deze wagen is ideaal voor iemand die 50k/jaar doet maar het snedige bochtenwerk is niet echt aan hem besteed, daar staat de vering niet op afgesteld.
Het verbruik bij een vlotte rijstijl is ong. 6,3l (1/16).

COMFORT
Het interieur van de Avensis is zeer comfortabel, de stoelen zitten prima (ben wel niet van de grootste), op de achterbank is er veel plaats en ook de koffer is ruim.
De airco is super, op warme dagen geeft hij de eerste minuut even volgas om dan onhoorbaar zijn taak te doen. Als je de roosters goed instelt heb je nooit het gevoel van een koude wind die in je gezicht, je voeten of waar dan ook blaast.
De regensensor is prima (mn collega die met een 307 rijdt had me nochtans verwittigd dat hij er gek van wordt), ik moet zelden aan mn ruitenwissers rommelen.
De lichtsensor kan beter, slaat mijns inziens iets te laat aan.
De navigatie is zeer goed, ook bluetooth werkt prima met mn oude nokia 6021. Zou me graag een nieuwe Nokia smartphone aanschaffen in de toekomst maar weet niet of deze met het systeem te linken valt, als iemand daarmee ervaring heeft, tips welkom.
Ik heb ook een USB-aansluiting voor mn ipod. De afspeellijsten worden op het scherm als verschillende cd's aangeduid. Dit werkt allemaal prima maar de interface en de mogelijkheden hadden nog beter gekund.
Het automatisch sluiten van de deuren tijdens het rijden is misschien wel veilig maar het enerveert me dikwijls als ik snel iets uit de wagen wil nemen en ik vergeten ben van de deuren te ontgrendelen...
De werking van de electrisch inklapbare spiegels vind ik belachelijk, die werken enkel met de sleutel in het contact. Als ik ze inklap en mn sleutel er afhaal blijven ze halverwege staan, sorry Toyota, daar gaan jullie de mist in.

PROBLEMEN
Het eerste onderhoud is volgende week gepland. Tot nu heb ik nog geen problemen gehad, geen olieverbruik, geen piepjes of kraakjes, dat zou ook niet mogen. Zoals reeds gezegd was de kwaliteit van mijn Corolla onberispelijk maar de reviews over de vorige generatie Avensis tonen aan dat die niet allemaal storingsvrij zijn. Afwachten dus.

Comfort went

  • 32.000 km

De Avensis doet het nog steeds prima, ook het gaspedaal wil nog altijd mee en keert nog steeds mooi terug ;-)
De wagen kreeg onlangs zijn tweede onderhoud, toen heb ik een dagje met een Opel Zafira gereden met 85K op de teller. Echt niet slecht zo'n Zafira, vooral aan de zitpositie zou ik wel kunnen wennen. Toen ik daarna terug in mijn Avensis stapte besefte ik echter wel dat het comfortniveau toch wel wat hoger ligt: geluidscomfort, airco, audio-installatie, wegligging, toch niet te vergelijken vind ik persoonlijk.

De voorbije 15K had ik een gemiddeld verbruik van 6,7l/100km (1:15). Dat valt toch een beetje tegen, misschien ben ik toch nog iets sneller gaan rijden of heeft de winter er veel mee te maken?Ik ben benieuwd naar de volgende 15K.

Waar ik heel veel plezier aan beleef is de combinatie van de dvd-navigatie/radio met de i-pod. De USB-aansluiting heeft echt wel wat voordelen t.o.v. de mini-jack die standaard voorzien is:
* bediening via aanraakscherm en stuur: veranderen van afspeellijst, scrollen door de nummers, random functie
* schakel je het contact uit dan stopt het nummer onmiddelijk en herneemt het daarna zoals bij een klassieke cd-speler. Als je de mini-jack aansluiting hebt mag je niet vergeten van de i-pod apart uit te schakelen, muziek loopt anders verder en je batterijen zijn zo leeg.
* de i-pod ligt steeds uit het zicht en hoef je nergens te bevestigen
* je ziet de titel van het huidige nummer op het scherm verschijnen (af en toe ook wel eens "no title"), helaas voor de liefhebbers, de uitvoerder wordt niet vermeld.

Eén nadeel van het gebruik van zo'n USB-aansluiting: je kan dan wel ontelbare afspeellijsten maken op je i-pod om die daarna te gebruiken maar functies zoals één album of alle nummers van één artiest afspelen zijn niet bruikbaar.

En de Brits-Japanse Kwaliteit?

  • 62.500 km

62.500km staan er nu op de teller.
Zowel de Toyota-liefhebbers, de Toyota-bashers als de neutrale lezers vragen zich dan af, is er al iets stuk gegaan?
Ja, toch wel:
* Twee maal heb ik al een voorruit moeten vervangen, daar kan de wagen niets aan doen, het lag eerder aan de strenge winter en de fantastische kwaliteit van onze Belgische wegen. Doch na een tweede vervanging van de voorruit liet de nauwkeurigheid van de regensensor te wensen over. De ruitenwissers kwamen veel te laat in actie. De sensor werd in garantie vervangen (volgens mij had die wel een tik gekregen).

* Rond de zelfde tijd van de regensensor liet ook de electrische bediening van de buitenspiegels het afweten. De schakelaar werd ook vervangen in garantie.

Voor de rest geen problemen, mijn beoordeling wat betreft de betrouwbaarheid blijft dus dezelfde.
Ik krijg regelmatig nog de opmerking dat die motor toch wel echt stil is, dat is ook zo, een luxe.
Geen kraakjes of piepjes, geen nukkige electronica, geen problemen met pompverstuivers, roetfilter of wat dan ook. Zo hoort het ook, maar toch, ik hoop dat het zo blijft.

Ondertussen heb ik ook een nieuwe telefoon, een Nokia 6700, deze is complementair met de audio-installatie. Alhoewel ik de indruk heb dat de geluidskwaliteit aan de andere kant van "de lijn" soms wel te wensen over laat.

Zorgeloos rijden

  • 97.000 km

97.000 km staan er ondertussen op de teller en ik kan het niet anders verwoorden dan zorgeloos rijden. Sinds mijn laatste review heb ik geen enkel probleembje meer gehad. Onlangs nog een nieuw stel Michelins laten plaatsen, klaar om op vakantie te vertrekken. Daar maak ik me ook geen zorgen over, het is echt genieten, of het nu aan een gezapig tempo is of het al eens wat sneller moet gaan, deze auto doet het prima en ik hoop dat het het volgend jaar zo blijft.
De laatste tijd moet ik al eens meer een aanhangwagen trekken en daaruit blijkt dat de motor ook echt geen kracht tekort komt. Het verbruik stijgt dan wel lekker mee natuurlijk ;-) Over het algemeen blijf ik rond de 6,6l/100km (1/15) met een vlotte rijstijl, als je het iets kalmer aan doet is 6,3l makkelijk haalbaar.

Afscheid met tegenzin

  • 145.000 km

De lease-termijn zit er op. Tijd dus om afscheid te nemen van deze Avensis. Met veel spijt, dat moet ik wel zeggen.
Hoe meer kilometers ik er mee afleg, hoe liever ik er mee rij. Ik betrap me er ook op dat ik door het rijplezier soms ook nog iets meer op het gas duw, het verbruik gaat dus wel steeds naar die 6,7l.
De voorbije 50k heb ik geen enkel probleem gehad. Eindbalans na 145k blijft dus het schakelaartje van de buitenspiegels, mag de betrouwbaarheid dan nog een sterretje omhoog?
Vanaf vandaag ga ik met een 3008 rijden, overname van een ex-collega. Hopelijk valt die mee maar het zal alvast heel wat anders zijn dan deze Avensis. Binnen enkele maanden mag ik dan een nieuwe bestellen, benieuwd of ik dan nog steeds mijn Japanner terug wil...

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (11)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.