Toyota Avensis Wagon 2.0 D-4D-F Business (2011)

autoreview

Toyota Avensis
Toyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota Avensis

Signalement

UitvoeringAvensis Wagon 2.0 D-4D-F Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf10 km
KM-stand laatst37.000 km
Lezerswaardering: 70%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

eerste ervaringen na 10.000 km

  • 12.250 km

De auto is op 5 januari 2011 afgeleverd als leaseauto voor de komende 4 jaar.
Nu na ruim 10000 km kan ik mijn eerste bevindingen doorgeven.

Keuze
Ik heb de auto gekozen na vergelijk met een aantal alternatieven in deze klasse. Even kort: De Passat bluemotion, de Mazda 6 SB en de Insignia waren ook kandidaten. De eisen die ik had waren: soepele aandrijving, comfortabel, stil en natuurlijk value for money (uitrusting). Mazda 6 en Insignia waren in de gewenste motorisatie en opties te duur in de lease. De Insignia heeft door haar hogere gewicht (pfff wat lomp) wel wat meer vermogen nodig was mijn ervaring. Ook kon ik niet fatsoenlijk achter mezelf zitten (1,97 meter) en de kofferruimte was de kleinste van het stel. De Passat verraste me qua leaseprijs. Erg compleet maar helaas het toen nog net oude model. Enfin met 20% was het wel aantrekkelijk.. Proefrit gemaakt en helaas. De motor overtuigde me niet. Door het extreem lange 5e verzet was versnellen op de snelweg niet leuk. Gelet op het feit dat ik jaarlijks ook nog met aanhangsel het buitenland (lees bergen) in ga is deze motor voor mij geen optie.

Avensis Wagon
Dan de Avensis. . Ik vind het een chique verschijning in Dark Blue. In de business uitvoering en zeer ruim uitgerust. Achteruitrijdcamera, zelfdimmende spiegel, 17” lichtmetaal, navigatie, privacy glas, climate control met 2 zones, alle ramen en inklapbare spiegels elektrisch (ja dat is zelfs in deze klasse niet altijd standaard), alles is aanwezig. Genoemde opties dreven de cataloguswaarde en leaseprijs van enkele concurrenten flink omhoog.

Wat in de uiteindelijke keuze ook meewoog is dat je hem niet zo vaak tegenkwam onderweg als de andere opties…

Rijden
Rijden is heerlijk in deze wagen. Met de geleverde Pilot Exalto’s rijdt hij vrij strak. Verder is hij vrij neutraal vindt ik. Niet erg spannend, maar gewoon comfortabel en in alle stilte je kilometers maken. Sommige mensen zijn daarmee erg tevreden…

Interieur
Het uiterlijk van het interieur is niet echt spannend maar lekker non-bullshit uitgevoerd. Wel heb ik gedurende ruim 1000 km een soort rammeltje gehad in het stuurhuis. Alleen te horen bij bepaalde toerentallen en resonanties. Dit is echter spontaan weer verdwenen?! Verder geen piepjes, kraakjes of wat dan ook.

De zitpositie is voor mij ondanks mijn lengte uitstekend. Nog genoeg speling tot het dak en ruim beenruimte voor, moet zelfs het stuur iets naar me toehalen. De lendensteun is heerlijk. Doordat het voorruit vrij ver naar voren is geplaatst heb ik in deze auto meer een gevoel van ruimte dan ik had bij de proefrit in bijv. de Passat.

De klokken vind ik wel erg mooi. De navigatie (TNS510) bevalt prima! Kaarten waren 2010-2011 maar al wel wat verouderd. Geluid van het systeem is neutraal te noemen (een compliment). Echt hard kan hij echter niet vervormingsvrij. De achteruitrijdcamera is erg handig. Het beeld vervormd (groothoek) maar door de trekhaak heb ik een goed referentiepunt. Sensoren zijn voor mij niet nodig naast deze camera maar ik kan me voorstellen dat je dit als vrouw er nog bij zou willen hebben… Met de camera

Motor
Voor de aandrijving gekozen voor de 2.0 D4d. Na proefrit bleek deze meer dan snel genoeg voor mijn wensen. Heerlijk koppel en heerlijk soepel. Stationair en bij acceleratie hoor je hem maar iets in de toeren op de cruisecontrol hoor je alleen je banden en wat wind. Verder is het erg stil aan boord. Ongeveer 2000 toeren bij 125 km/uur in de 6. Op de snelweg dan in de 6 nog ruim acceleratievermogen om even naar de 140 te trekken voor inhalen. Fijn dat je niet telkens terug hoeft te schakelen. Top en acceleratietijd heb ik niet getest maar hij moet in 10 seconden naar de 100 kunnen en gaat daarna door tot 200 echte kilometers. Voor mij ruim voldoende.
Wat nog genoemd mag worden is dat hij niet erg snel uit de startblokken komt. Voor de 10 seconden moet je volgens mij redelijk lomp accelereren. Maar goed, als je je met je diesel wil bewijzen voor het stoplicht (zo jammer..) koop je waarschijnlijk toch geen Toyota…

Verbruik
Met mijn rijstijl (rustig, anticiperend) rijdt ik nu over de afgelopen maanden(inclusief de eerste koude maanden) gemiddeld ruim 1 op 18,5. De laatste paar tankbeurten zit ik structureel boven de 1 op 19. Aan de tank berekent 19,5 liter per 100 km. De BC geeft standaard iets te veel! aan. Zie je niet veel.
Rijd je wat agressiever/sportiever dan zal het je best lukken om niet boven de 1 op 15 te komen, maar dat hoeft dus niet… Ik rijd overigens wel overal de maximaal toegestane snelheid. Keurige waarden voor een auto in deze klasse.
Ter vergelijk: in mijn vorige 1.7 100pk CDTI reed ik ongeveer 1:18 gemiddeld.

Plussen en minnen en waardering
Negatieve zaken:
Het soort kunststof (een aantal delen) is gevoelig voor krassen. Ik pas goed op de auto maar niet alles is te voorkomen. Mijn vorige Astra H was beter!

Lakkwaliteit is niet geweldig. Steenslag bovenop de motorkap en op de a-stijl bijvoorbeeld.. Bumperkleven is daarbij niet echt een hobby van me. Wederom, op de Astra had ik weinig steenslag)

Afdekklep in kofferruimte loopt niet via geleider. Omdat de ramen achter echter donker zijn heb ik hem bijna nooit dicht.

Tijdelijk rammeltje in het stuurhuis.

Onderhoudsinterval 15.000 km


Positief:
Rijden: heerlijk stil en comfortabel

Heerlijke aandrijving

Ruimte aan boord

Uiterlijk (mijn mening)


Waardering op Comfort is zeer goed, presaties zijn gewoon goed, betrouwbaarheid heb ik op goed gehouden,nog geen storingen meegemaakt. Door (spontaal verdwenen) rammeltje nu (nog) 4 sterren.

Kwa kosten lijkt dit me een prima auto. Met als opmerkingen dat de onderhoudsinterval 15.000 km is maar dit voor mij niet meer kost. Verbruik is prima.

update na ruim een jaar

  • 37.000 km

Twee beurten (tja interval 15000 km) en ruim een jaar gebruik verder ben ik nog steeds erg tevreden over de auto. Tijdens de vakantie was ik erg content met de toch wel fijne motor. Altijd genoeg reserves om heerlijk in de 6 te kunnen kruisen met de vouwwagen in Frankrijk. Ook bij120-130 km/h merk je alleen aan de verbruiksmeter dat er iets achter hangt... Met een gemiddeld verbruik van 1:15 mag je dan overigens nog niet klagen.
Het verbruik heb ik verder over alle tankbeurten bijgehouden en ik kom op 1:18.2 gemiddeld over alle tankbeurten. (Opvallend is dat de BC vaak te pessimistisch is). Dit is inclusief het hogere verbruik in de winter en tijdens de vakantieritten. Lijkt me netjes.
Verder zijn er eigenlijk geen bijzonderheden te vermelden. De steenslag waar ik eerder over schreef blijft erger worden, nu ook op de motorkap. Erg jammer dat de lak aan de zachte kant is.

Leuk detail zijn de dorpels/skirts. Tot tweemaal toe eenmaal de bandenboer (bij wissel winterbanden) en eenmaal de garage.... De tweekoloms hefbrug kwam met de balken in de dorpels te staan omdat de steunpunten wat achter de skirts liggen. Gevolg was tot tweemaal toe, (eenmaal op twee plaatsen) een deukje en lakschade aan de skirts. Er moeten daarom klossen tussen zodat de auto niet op de dikke delen van de hef-balken ligt. Beide keren is het netjes hersteld maar je hebt er wel gezeur van..

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (5)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.