Toyota Avensis Wagon 1.8 VVT-i Panoramic (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 1.8 VVT-i Panoramic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2009 |
KM-stand bij aanschaf | 21 km |
KM-stand laatst | 99.600 km |
eerste ervaringen
- 2.400 km
Inmiddels een aantal weken in het bezit van een nieuwe Avensis Panoramic Business Special, 1.8, kleur zwart, voorzien van het HD-navi-systeem met achteruitrijcamera, opties: lederen bekleding. Op 31-12-2009 besteld en medio februari afgeleverd.
Mijn vorige auto was ook een Avensis. In diverse andere merken proefgereden o.a. Lexus IS250, BMW-3 serie, Mazda 6.
Op rationele gronden uiteindelijk gekozen voor de nieuwe Avensis.
Op de rijkwaliteiten valt weinig aan te merken, bij wat slechter wegdek merk je wel dat er 17 inch banden onder de auto zitten.
Benzineverbruik bij een combinatie van 80% snelweg en 20% stadsverkeer ruim 1:13,5. Dit moet naar mijn idee nog wat zuiniger kunnen.
Het HD-systeem is makkelijk te bedienen, boekwerken zijn niet direct nodig, installeren telefoons via de blue-tooth is vrij gemakkelijk en werkt ook prima. Opslag van cd's op de HD werkt ook voortreffelijk, het is even wat werk om over te zetten, maar uiteindelijk kun je jukebox van ca. 150 cd's creeren.
Navisysteem is niet geheel up-to-date, aangezien af en toe een rotonde ontbreekt die er al ruim een jaar ligt. Hierover loopt nog contact met de dealer.
update
- 3.500 km
inmiddels weer 1000 km verder.
Wacht nog op bericht van de dealer inzake de navi-data.
Constateringen:
Automatisch lichtsensor reageert alleen bij zeer lage lichtintensiteit, hetgeen feitelijk erop neerkomt dat de sensor alleen bij donker functioneert en de verlichting overdag met de hand moet worden bediend. Sensorgevoeligheid laten bijstellen bij de dealer, echter is niet veel beter geworden. Oplossing is afplakken sensor, waardoor deze altijd gaat reageren. Begrijp ook niet waarom Toyota hier net als bij o.a. Volvo voor een vaste in-en uitschakeling heeft gekozen, zodat je er geen omkijken naar hebt.
Bij veel zonlicht is het scherm van de navi minder goed leesbaar
Rijdt verder prima, geen stoplichtsprinter, maar een ideale reisauto.
Achteruitrijcamera is een perfekte aanvulling op spiegels en sensoren en geeft een goed overzicht op de weg bij achteruitrijden.
Benzineverbruik tot dusver 1:13,5 bij 80% snelweg en 20% stad.
Ik heb mijn bedenkingen over de kwaliteit van de gebruikte kunststoffen, met name deurpanelen en dorpelbekleding zijn snel beschadigd. Aanraking met een schoen is voldoende om vegen/krassen te krijgen. Zal dit nog bij de dealer aankaarten.
update
- 12.500 km
inmiddels weer wat km's verder.
Klachten inzake kunststof en navigatie nog niet opgelost, al meerdere keren gerappelleerd, echter nog geen actie van dealer/inporteur vernomen. Slechte aftersales.
Benzineverbruik blijft 1:13,5-14. Iets zuiniger dan het vorige model, maar haalt zeker niet de gepropageerde brandstofbesparing van 20%.
Bij snelheden boven de 150km is de besturing (op droge weg ) ietwat vaag.
Gaat niet altijd gemakkelijk in de achteruit en de pook moet echt even geduwd worden.
Automatisch lichtschakeling werkt alleen vanaf schemering en gaat bij regen, mist etc. niet aan. Laat bij beurt sensor afplakken, want heeft zo weinig nut.
Verder geen bijzonderheden, rijdt verder prima, maar niet echt een uitblinker
update
- 21.000 km
problemen met kunststofdelen inmiddels opgelost, door dealer in opdracht van importeur vervangen. Navigatiesysteem wordt door dealer ge-updated, zodra er een nieuwe versie is, waren meer klachten over.
Rempedaal in kader van recall-actie aangepast. Benzineverbruik ontwikkelt zich niet in positieve zin, gemiddeld verbruik ligt tussen 1:12,5 en 1:13,5. Verder geen problemen.
update
- 30.500 km
Inmiddels de 30.000 km gepasseerd, probleemloos. Geen spannende auto om te rijden wat betreft rijplezier.
Probleem met navigatie nog steeds niet opgelost, toegezegde update is er inmiddels wel, echter apparatuur om te installeren heeft importeur nog niet geleverd, hetgeen niet wordt dan september 2010 ( terwijl probleem al vanaf aflevering in feb. 2009 aanwezig is). Onvoorstelbaar dat een update niet eerder mogelijk is. Dit is m.i. een waardeloze aftersales van de importeur en heb ook niet de indruk dat dealer louwman in groningen enige druk richting importeur zet.
Ik heb dan ook besloten dat dit mijn laatste toyota is en zodra inruil aan de orde is, overgestapt wordt naar een ander merk.
update na 48000 km
- 48.000 km
in november een update gekregen voor de navigatie, ging niet geheel probleemloos, waardoor auto 3 dagen bij de dealer is geweest. Update laat ook nog veel te wensen over en heeft veelfouten, een losse TomTom voldoet veel beter.
In november tevens klacht geuit over loslaten van leer. Hiervan is een foto gemaakt en zou door leerinbouwer DK Schweizer worden opgelost. Aangezien in maart 2011 nog niets was vernomen is contact opgenomen met dealer en probleem is inmiddels verholpen. Probleem met dealer Louwman in Groningen is helaas dat als je een klacht deponeert deze niet spontaan wordt opgelost maar eerst weer diverse malen aktie moet worden ondernomen door klant om de zaak in beweging te krijgen. Kennelijk hebben ze het interne proces niet op orde.
In november heeft de avensis een grote beurt gehad, opvallend is wel dat deze standaardbeurt t.o.v. de vorige avensis ruim € 100 duurder is.
Voor de rest niet zoveelbijzonderheden, er ontstaan wel meer bijgeluiden tijdens het rijden. Automat bestuurder is al versleten, terwijl bij de vorige Avensis deze bij 140.000 er nog goed uitzag. Kunststof interieur blijft kwetsbaar en vertoont al weer de nodige krassen en beschadigingen. Verbruik is niet zuiniger te krijgen dan 1:13,5.
Volgend jaar is de Avensis 3 jaar en dan maar eens kijken naar een ander merk. En elk geval geen Toyota weer.
problemen versnellingsbak
- 55.000 km
Bij gasgeven een bijgeluid geconstateerd, net of een lager stuk is. Bij beoordeling door dealer blijkt sprake te zijn van slijtage in de versnellingsbak, waardoor een as moet worden vervangen. Versnellingsbak moet worden verwijderd on te kunnen vervangen.
Vervanging geschiedt onder garantie.
Probleem schijnt vaker voor te komen bij deze versnellingsbakken.
update
- 75.000 km
na reparatie versnellingsbak weer teruggeweest bij dealer i.v.m. lekkage keerkoppeling die na reparatie was gaan lekken. Prima opgelost, inmiddels auto weer een grote beurt laten geven: geen bijzonderheden of extra kosten.
Over de auto zelf valt verder ook niets bijzonders te melden. Navigatiesysteem zit er nog regelmatig naast en heeft soms moeite met verschil tussen links -en rechtsaf
Laatste update
- 99.600 km
Inmiddels weer 25.000 km verder zonder problemen.
Verbruik is gemiddeld 1:14,5 geweest, met weinig stadsverkeer.
2 voorbanden zijn vervangen
Terugkijkend naar de totale kosten van de gereden 100.000 km,
heb ik aan beurten en vervanging 2 voorbanden totaal €1.623 betaald aan de dealer.
Tevens de laatste update omdat de Avensis volgende week wordt vervangen door een Nissan Qashqai Tekna Premier Edition.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.