Toyota Avensis Wagon 1.8 VVT-i Dynamic (2009)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 1.8 VVT-i Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2009 |
Jaar van aanschaf | 2012 |
KM-stand bij aanschaf | 57.701 km |
KM-stand laatst | 130.000 km |
Eerste indruk Toyota Avensis
- 57.780 km
Na vele jaren, zeer tevreden, Mitsubishi gereden te hebben, bleek in de praktijk dat onze Mitsubishi Lancer 2.0L sport op LPG niet voldoende praktisch was. Dit in het bijzonder mbt de kofferbak omdat deze erg laag is. Dus op zoek naar een andere auto.
Mitsubishi heeft in z'n modellengamma momenteel niet heel erg veel dat voor ons interessant was (bouwjaar circa 2009-2010). De Grandis is te groot en de ASX, naar mijn gevoel, te licht gemotoriseerd als er een behoorlijke aanhanger achter hangt. Diesel is voor ons niet interessant qua gereden km's.
Na het nodige zoekwerk zijn we uitgekomen bij een Toyota Avensis. Prijstechnisch is deze interessanter dan bijv. een Passat, en qua verbruik scoort hij fractioneel beter dan bijvoorbeeld een Mazda 6. En de auto beschikt over een zee aan ruimte in de kofferbak.
De eerste indruk is dat de auto zeer comfortabel en ruim is. We hebben de auto gekocht in de Dynamic uitvoering. Standaard is deze al behoorlijk compleet, maar de vorige eigenaar had een TNS-510 systeem laten inbouwen. Dit betekent, carkit en navigatie. Prima dus.
Het zicht naar achteren is niet zo best, dus heb ik een achteruitrijcamera laten inbouwen. Deze werkt perfect in combinatie met het TNS510 systeem.
Verder is de auto voorzien van veel praktische bakjes (zeer groot vak in het middenconsole) en vakjes.
De stoelen ervaar ik als redelijk. Ik ben zelf niet zo groot (1.74m) en dan lijkt het alsof de bestuurdersstoel niet op alle plaatsen de juiste steun geeft. Maar goed, dit kan ook een kwestie van wennen zijn daar mijn Lancer over, voor mij, uitmuntende (sport)stoelen beschikte.
Het rijden met de auto ervaar ik als zeer soepel en vlot. De 1.8 is voldoende sterk (147pk met 180nm koppel) voor deze auto. Een race-monster is het zeker niet, maar goed met het verkeer meekomen is geen probleem.
--- Update ---
- 59.500 km
Inmiddels zijn de eerste, ruim 1000 km, gereden. De auto bevalt goed. Wat vooral blijft opvallen zijn de rust en ruimte in de auto.
- Problemem -
Eerder schreef ik dat de bestuurdersstoel voor mij niet optimaal zat. Ik heb hierover navraag gedaan bij de Toyota dealer (Driessen in Eindhoven). Zij hebben gekeken en er bleek inderdaad een onderdeel van het frame van de stoel niet orde te zijn. Dit is onder garantie vervangen. Ook zijn de ruitenwissers door de Toyota dealer onder garantie vervangen. Verder zat er een scherpe rand aan een deel van de knop van de versnellingspook. Dit "euvel" bleek bekend te zijn bij Toyota en een modificatie hierop is, ook onder garantie, uitgevoerd door de dealer.
--- Update ---
- 63.000 km
De bestuurdersstoel bleef voor mij toch onvoldoende comfortabel. Ik heb bij een specialist de stoel laten aanpassen. Nu zit ik een stuk beter.
De TNS 510 in de Avensis heeft geen denderende radio-ontvangst. Navraag bij de dealer leert dat ook dit bekend is en aan de voorversterker in de Avensis ligt. Toyota is inmiddels, meermalen op de hoogte gesteld van dit "probleem" maar een modificatie is nog niet beschikbaar.
Verder rijdt de auto uitermate comfortabel en, voor een wagen van dit formaat, zuinig. Een praktijk verbruik van 1 op 14 à 15 is, bij normaal gedrag en redelijk wat snelwegverkeer, prima haalbaar. Ook op winterbanden.
--- Update ---
- 73.200 km
Inmiddels heeft de auto zijn eerste beurt gehad sinds ik eigenaar ben (72000 km). Er waren geen additionele werkzaamheden nodig buiten het reguliere onderhoud. Verder ben ik nog steeds uitermate tevreden over de auto.
Wat wel opvalt is dat de auto erg onoverzichtelijk is. Zowel naar achteren als naar voren. Om die reden worden er op korte termijn rondom parkeersensoren geïnstalleerd.
--Update--
- 86.000 km
Inmiddels is de 86.000 km gepasseerd en onlangs heeft de Avensis een grote beurt gehad. Buiten het regulier onderhoud is er enkel een terugloopklepje van de ruitensproeiers vervangen. Dit zat verstopt waardoor 1 van de 2 sproeiers niet meer goed werkte. Verder geen bijzonderheden.
--Update--
- 92.000 km
Vorige week heb ik de zomerbanden weer onder de auto gezet. Er is wel wat verschil merkbaar in het rolgeluid van de winter (Michelin Alpin A4) banden, ten opzichte van de zomer (Michelin Energy Saver Plus) banden. In rijcomfort maakt het weinig uit. Verder zat er een rammel achter het dashboardkastje. Er was een stukje tape los gegaan rond een kabeltje. Een tie-rap heeft het probleem opgelost en verder is de auto rammelvrij. Overige problemen zijn er niet.
--- update ---
- 104.000 km
Sinds het laatste, reguliere, onderhoud geen bijzonderheden. Bij het onderhoud, afgelopen najaar, is het raammechaniek gesmeerd daar dit wat stroef en hoorbaar liep. Verder geen bijzonderheden.
--- Update ---
- 130.000 km
Inmddels staat de km teller op iets meer dan 130.000 km. De Avensis blijft een trouwe metgezel die braaf doet wat er van verwacht wordt.
Er is sinds de vorige update 1 probleem geweest, namelijk 2 defecte bobines. Dit blijkt een probleem te zijn dat wel eens meer voor komt bij de Avensis. Alle 4 bobines (uit voorzorg allemaal) zijn vervangen. En de auto rijdt sindsdien weer probleemloos.
Daarnaast is de radio vervangen door een aftermarket model met DAB+. Dit is een enorme verbetering, zowel op het gebied van mogelijkheden als radio-ontvangst en smartphone compatibility via BlueTooth.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Toyota Avensis Wagon 2.0 VVT-i Multidrive (2010) - Test
Mazda 6 SportBreak - Renault Laguna Estate - Toyota Avensis Wagon - Volkswagen Passat Variant - Test
Toyota Avensis Wagon 1.8 (2009)
Test: Citroën C5 Tourer - Seat Exeo ST - Toyota Avensis Wagon - Volvo V50
Toyota Avensis (2008) - Test
Lezersreacties (6) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.