Toyota Avensis Wagon 1.8 VVT-i Dynamic Business (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Avensis Wagon 1.8 VVT-i Dynamic Business |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2018 |
KM-stand bij aanschaf | 78.000 km |
KM-stand laatst | 166.000 km |
stijlvol en betrouwbaar
- 102.500 km
Toen ik vorig jaar bij mijn Toyotadealer kwam voor een 160000 beurt voor mijn 2.0 Avensis uit 2003, moest ik even wachten. Zoals gebruikelijk loop ik dan door de showroom om me te verlekkeren aan nieuw en tweedehands. Daar stond toen een bijzonder mooie Avensis station uit 2012, ex Belgie, in 2014 op NL kenteken. Mooi grijs met en lichtgrijs leren interieur. en automaat. Mijn oude Avensis was ook een automaat, mijn eerste en ik wil niet meer terug. Schakelen is overbodig geworden. De verkoper zag dat ik geïnteresseerd was en vroeg of ik een proefrit wilde maken. We waren nog niet van plan om een andere Toyota te kopen, want onze 2.0 reed nog voortreffelijk. Ik vertelde hem dat ik dan direct verkocht zou zijn, dus nee. Maar maak maar eens een prijs als ik mijn oude Avensis inruil. Die prijs was dermate interesssant dat ik de volgende dag teruggegaan ben voor een proefrit. Die proefrit was geen succes. Ik vond de auto erg rumoerig, mijn oude Avensis was veel stiller. Na een paar kilometer kwam ik er achter dat de CVT bak in de sportstand stond. Deze uitgezet werd het al wat beter in de auto. Maar de auto was erg hard geveerd, maakte veel bandgeruis. Eenmaal terug in de garage werd de deal beklonken, maar de 18" velgen wilde ik eraf en daar moesten 16" voor terugkomen. Ik houd niet van lage banden, vind het gewoon niet mooi en het rijdt beroerd. Een week later de auto opgehaald en wat een genot met die 16". De auto zoeft over de weg. Wij rijden gemiddeld 20-22 dznd km per jaar en hebben ook een caravan waar we mee op vakantie gaan. In de meivakantie met de auto en caravan op pad. Ik kon mijn ogen bijna niet geloven toen ik zag dat het verbruik 1:9 bleek te zijn. De oude twee liter had meestal na elke 6,5 km al weer zin in een nieuwe liter. Ook zonder caravan is het verbruik heel erg netjes. Het schommelt tussen 1:12 in de stad en 1:15 op de snelweg. Ik ben geen sportieve hardrijder: rijd meestal op cruisecontrol 10km harder dan aangegeven op de borden. Ik tank zoveel mogelijk E10. De oude avensis had toch meer dorst: met voorzichtig rijden haalde ik de 1:10.
Het interieur vind ik prachtig, mooi licht gekleurd, de stoelen zitten prima, al zijn de zittingen aan de korte kant (typisch Japans), maar de elektrische (en verwarmbare) stoelen en het stuur zijn dermate goed instelbaar dat het heerlijk cruisen is. Het panoramisch dak is ook magnifiek, maakt het nog lichter in de auto. Tot op heden zijn er geen kosten geweest aan de auto, anders dan de beurt. (afgezien van een ongeluk met een fietser die door rood reed en op mijn motorkap n voorruit belandde, maar daar konden de Toyota en ik niets aan doen). Ook de automatische xenonlampen met dagrijverlichting zijn super. Gaan aan wanneer het moet, hoef je niks voor te regelen. Handel in standje "auto" en rijden maar. Nadeel is dat de achterlichten niet aan gaan. Mijn vrouw is al en keer in het donker weggereden met alleen de ledlichten voor aan, omdat één van onze kinderen na afloop van een ritje de lampen netjes uit had gedaan.
De radio is in ieder geval een stuk beter dan in mijn vorige Toyota's: daar kraakte het altijd en is het nooit gelukt om storingsvrij door Frankrijk of Duitsland te rijden. Het ingebouwde navi syteem is uit 2012 en ik mis dus nog wel eens nieuwe wegen of rotondes. maar dan gebruik ik wel mijn telefoon. Upgraden schijnt nogal prijzig te zijn. maar misschien ga ik het toch eens doen. Het systeem geeft wel de file- en wegwerkzaamheden door via TMS.
In reviews lees ik vaak dat de CVT-bak nogal loeit. dat klopt, zeker als je de cruisecontrol gebruikt en de auto bereikt een helling waar de snelheid iets terugloopt, dan gaat de bak echt als en dolle tekeer. Dat klinkt echt niet leuk. Dan maakt de auto zoveel toeren! dat zou toch beter geregeld moeten kunnen worden. maar als je gewoon rustig rijdt is het en hele fijne stille bak. Ik gebruik de schakelflippers zelden. Hooguit in bergachtig gebied waar je een pas afrijdt. Dan moet je zelf regelmatig remmen omdat de auto door wil blijven rollen. Dan gebruik ik de flippers om de auto in een vaste "versnelling" te houden. Verder ben ik niet zo kapot van de airco. Ik vind dat hij de temperatuur niet erg subtiel regelt. Is de ingestelde temperatuur eenmaal bereikt, dat vind ik het koud worden in de auto. Net alsof de airco dan een tijdlang niks doet. Maar dat had ik ook in vorige Toyota's ook. Dat is een punt van aandacht voor Toyota. ook heb ik het keyless entry uitgezet. Het systeem is dermate makkelijk te hacken, dat ik geen zin heb om mijn sleutels steeds in een blikje te moeten doen. Je moet trouwens ook een heel goed sluitend blikje hebben, anders gaat de auto gewoon open. Ik heb een paar maanden lopen hannesen met dat systeem, maar ik gebruik nu weer gewoon de afstandbediening. Nadeel is dan wel dat je het sleutelblokje tegen de startknop moet houden. maar goed, daar wen je aan. Al met al een van mijn fijnste en zeker mijn mooiste Toyota tot nu toe. ( ik rijd al vanaf '86 toyota's). Ik ga hier nog heel veel plezierige kilometers mee maken.
afscheid van een formidabele reisgenoot
- 166.000 km
Na 90.000 km is er een eind gekomen aan het Avensis tijdperk voor me. Deze week overgestapt op een Corolla Touring Sport 1.2T uit 2019. In precies 4 jaar zijn deze 90.000km probleemloos over het asfalt weggerold. Meestal rijdt ik auto's tot zo'n 150-200K om daarna weer iets nieuwers op te zoeken. Dat is nu dus een Corolla geworden. (Meer over deze auto wanneer ik wat meer kilometers heb afgelegd. Ook de beweegredenen om dezeoverstap te maken, zal ik dan toelichten.) Maar nu de laatste loftrompet over de Avensis in Executive uitvoering.
Wat heb ik genoten van deze auto! Zo'n ontzettend fijne en comfortabele auto. Gedurende die 90.000km die ik heb afgelegd, heb ik geen problemen gehad. Gewoon op tijd zijn beurten, bij de Toyota dealer hier in Almelo. Bij 108.000 zijn er 4 nieuwe banden ondergekomen en bij 118.00 zijn de remmen en de schijven voor vervangen. Er is 1 lampje vervangen en een keer nieuwe ruitewissers. That's it!
Die bijna 90.000km hebben we kunnen afleggen dankzij de ca 6800 liter E10. Ik lees hier weleens dat sommigen alleen premium benzine tanken, maar ik geloof daar niet in. De Avensis heeft het nooit slecht gedaan op E10 en als men als autofabrikant beweert dat E10 prima kan voor auto's vanaf een bepaald bouwjaar, dan neem ik dat gewoon aan. De E10 heeft in die 4 jaar meer dan 10 mille gekost, waarom nog meer uitgeven aan duurder spul? Het gemiddelde benzineverbruik is over die 90.000km 1 op 12,66. Vooral de kilometers met de caravan erachter waren dorstig. 1 op 6,5 was de slechtste score met de sleurhut. Daar staat tegenover dat 100 rijden op de cruiscontrol beloond werd met 1 op 14,5. De beste score ooit was 1 op 16. Als ik de caravankilometers niet meereken, dan was het gemiddelde verbruik zo'n 1 op 13,5 -14.
Wat maakte deze Avensis nu tot zo'n fijne toerer? Vooral het comfort en de stilte. 100 km op de snelweg of 80 op binnenwegen zorgden ervoor dat het rustig was in het interieur. Ook na 166k rammelde er niks in het interieur, geen piepjes of kraakjes, geen geklapper in het vooronder, zelfs niet als je bijvoorbeeld in Belgie het stuk autobaan reed bij Moeskroen, wat toch echt een van de belabberdste stukken autobaan is die je in west-Europa kunt vinden. Het is ook vooral een auto die je rustig moet rijden. Dan doet de CVT wat ie moet doen. In reviews of tests wordt altijd gezeurd over het loeien van de CVT. Als je weet hoe je een CVT moet bedienen, heb je daar geen last van. Dan is het relaxt cruisen. Maar je moet het niet vergelijken met een automatische bak, dat is andere techniek en vraagt een andere rijstijl. Als de CVT loeit, ligt dat aan je rechtervoet, niet aan de CVT. Het is een beetje alsof je volkorenbrood test en dan klaagt over de pitjes. eet dan lekker witbrood. Heb ik dan geen enkele klacht over de CVT? Jawel ik vind dat de CVT met de cruisecontrol niet zo fijn samenwerkt. Op een helling als de CC aangeeft dat er "gas bijmoet", dan loeit ie. Ik loste dat op door bij hellingen zelf het commando over te nemen en zelf gas te geven. Vooral met een sleurhut erachter, greep ik vaak zelf in. Een ander nadeel van de CVT openbaart zich in de afdalingen in de bergen: dan moet je zelf veel bijremmen, want anders rolt de auto gewoon lekker door en doet de zwaartekracht zijn werk en loopt de snelheid op. De laatste reis naar Z.Frankrijk bracht dat weer duidelijk aan het licht. Je kunt met de schakelflippers wel net doen als je een handbak hebt, maar het is niet ideaal. Verder, de Avensis is zeker geen snelle auto, de CVT in SPORT levert wel wat extra pit op, maar het zet niet echt zoden aan de dijk.
Een ander punt van kritiek is de airco. Het is in mijn 1e review al benoemd, maar ik wil het nogmaals aanstippen. Het lijkt als of de airco alleen maar koude lucht in de cabine blaast als de temperatuur bereikt is. De lucht uit de roosters heeft nooit de temperatuur die je wilt, maar is altijd kouder of warmer dan ingesteld. Bij verwarmen is dat niet zo erg, maar bij koelen wordt het hinderlijk. Altijd koude voeten.
Verder vond ik de lichtopbrengst voor wel wat tegenvallen. Het had van mij wel wat feller gemogen en ook iets verder voor de auto mogen schijnen. De bundel vond ik wat kort. Leuke gadget was wel dat de lampen meedraaiden met het stuur.
Aan accessoires had deze Executive ook geen gebrek. Een prachtig panoramadak met zonwering. Vooral in de donkere jaargetijden gaf dat dak een hoop extra licht in het interieur. Het interieur vond ik sowieso een plaatje. lichtgrijs leer met aluminiumlook afwerking, maakte het binnenste van deze Avensis tot een genot om te betreden. Prima stoelen, misschien iets te korte zittingen, maar volop elekrische verstelmogelijkheden. Ook het stuur was elektrisch te verstellen. Bij aan- en uitzetten van de auto schoof het stuur in of kwam het naar je toe. Leuke gadget, maar als je niet het postuur hebt van een gemiddelde amerikaan, dan had je er verder ook niets aan. Keyless entry heb ik ook uitgezet.
Ook de kwaliteit van het geluid was erg goed. De boxen gaven een heerlijk geluid. ik ben geen audiofiel, maar het klonk voor mij uitstekend. Zeker met die rust aan boord van de auto zelf.
Je merkte wel dat het infotainmentsysteem nog uit een nader tijdperk kwam. Kaarten verouderd, radio simpel, maar het voldeed, zeker met spotify via bluetooth en kaarten van waze op de telefoon.
Maar hij is nu ingeruild, vlak voor de meivakantie was de kogel door kerk en werd het een Corolla. Maar ik moest er nog mee op vakantie naar zuid-frankrijk. Het leek alsof de Avensis doorhad, dat ie na de vakantie wegmoest: wat waren dat toch nog 3500 heerlijke kilometers! Stil, comfortabel, kortom een genot. Ik heb zelfs nog even overwogen: zal ik de garage bellen en zeggen dat de koop niet doorgaat? Ik hou 'm gewoon nog even. Maar met twee fietsen achterop en 120-130 op de franse snelwegen, ging het verbruik naar de 1 op 10-11. Dan wordt het toch best wel weer vaak tanken. en een van de overwegingen om een ander auto aan te schaffen, was ook een economische: iets beter verbruik.
Ik rijd nu een week in de Corolla en heb zeker geen spijt, maar ik weet wel wat ik ga missen: Het heerlijk lichte interieur (nu zwart), de rust en stilte in de auto (nu toch meer bandengeluid en windgeruis). Maar vooral het gevoel van rustig aan, het hoeft niet zo snel, we komen er wel, take it easy of zoals we hier in Twente zeggen: Heanig an!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.