Toyota Avensis 2.0 D-4D-F Dynamic Business (2012)

autoreview

Toyota Avensis
Toyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota AvensisToyota Avensis

Signalement

UitvoeringAvensis 2.0 D-4D-F Dynamic Business
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2012
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf12.057 km
KM-stand laatst74.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Grote, zuinige en toch snelle auto

  • 16.500 km

Wat een verschil met mijn vorige auto (Hyundai Tucson). Natuurlijk is het model totaal anders, maar ook de de luxe, het niet trillen, het geluid, het verbruik en de snelheid.

Met mijn tucson had ik er bijna 240.000 km op zitten. Welliswaar zonder noemenswaardige problemen, maar toch. Ik gebruik hem zakelijk en wilde meer zekerheid. En het liefst zuiniger.

Maar zuinig bij hoge snelheden. Niet zo'n 14% autootje of zon dom uitziende prius.
Nee eentje die ook bij hoge snelheden (150) nog zuinig is. Ik rij vaak naar Duitsland voor zaken, dus vandaar.
En een Start-en-Stop systeem.... wat een onzin. Als ik 550Km naar Hamburg rij kom ik 3 stoplichten tegen.

Verbruik

Mijn gemiddeld verbruik na 4000 km is 1 op 16.5. Op de Autobahn heb ik zijn top van 200 op de teller (185 GPS) gereden. Het verbruik was toen 1 op 10.5, maar dat heb ik maar heel kort kunnen volhouden.
Of te wel, ook bij hoge snelheden nog zuinig.
Ik snap so wie so niet dat de standaard verbruikswaarden die de importeurs opgeven niet anders zijn. Zakelijke rijders die grote afstanden rijden willen tegenwoordig ook weten wat het verbruik bij 130 km/uur is lijkt me.

Groot

De wagon is wel heeeeel erg groot. En omdat ik de voorkant niet kan zien en nog niet kan inschatten, heb ik al een paar keer gehad dat ik een halve meter uitstak.

Luxe

Mijn Dynamic Business heeft lederen stoelen met verwarming, en gedacht dat ik dit nooit zou zeggen, dat is best wel lekker.
Ook bluetooth telefoon, en wat ik begreep van de andere kant, konden ze me goed horen.
Zelfs de automatische regensensor bevalt me wel.
De cruise control blijft netjes op tempo, ook heuvel af, heuvel op.
Het geluid is echt veel minder, en ook het trillen is helemaal weg (tov mijn Tucson). Nu kom ik na 550 km relaxed aan.

Tegenvallers

Ach, echte tegenvallers zijn het niet:
- zijwind gevoelig
- beetje vreemde besturing bij zijwind op de snelweg. eigenlijk moet ik dan met 2 handen aan het stuur blijven
- geluid van opspattend water inde wielkasten, die schijnen niet echt super geisoleerd zijn
- voorruit; in de winter 2 x een steentje, en de eerste na 2 dagen een scheur, de 2e meteen een scheur. Gelukkig voor verzekerd.


Nu nog even rubberen vloermatten zoeken, zodat ik na een dag wandelen in de bossen met modderige schoenen de auto in kan.

Wordt vervolgt.

Fijne auto, wel groot

  • 74.000 km

Ik heb de auto nu 2 jaar. Hij was 1 jaar oud toen ik hem kocht bij de dealer. Daarvoor was hij gebruikt als demo wagen.

De 2 liter diesel is voor mij krachtig genoeg. Ik heb hem mede gekocht vanwege het verbruik bij hoge snelheden. Terwijl iedereen op zoek was naar een zo zuinig mogelijke auto, wilde ik er 1 die snel en toch nog zuinig was. Dus niks uitgeknepen motoren.
Ik denk dat als ik 600 km naar ergens in Duitsland rij met 150km/uur, ik zuiniger rijdt dan mening 14% auto.

Nu met 74000 km op de teller heb ik een gemiddeld verbruik van 1:16.7. 1:17.2 is ook haalbaar.
Moet wel zeggen dat ik voornamelijk op de snelweg rijdt, maar wel zo snel mogelijk (zeker 130 GPS kilometers als het mag/kan)
Maar ook in Duitsland met 160 of 170 kmpu redt ik nog 1:12 1:13. Valt mij reuze mee, vergeleken met mijn 2 liter Tucson van hiervoor.

De auto bevalt me goed, op wat irritaties na.

Plus:
krachtige motor. Op de snelweg in zijn 6 even snel inhalen lukt goed.
Ruim, erg ruim, vooral als je de ruimte van het reservewiel benut.

Stoelen zitten redelijk. Stoelverwarming is wel lekker zeg!
Wel lekker leer.

Nadelen/irritaties:
Navigatie wegenkaart is totaal verouderd. Daar heb ik echt helemaal niks aan. Ik heb gewoon mijn telefoon in een houder ernaast. Kan de kaart wel updaten voor 100 Euro, maar twijfel eraan of ik dan de laatste kaart heb.

Navigatie geeft de werkelijke snelheid niet aan. Ook hier biedt de telefoon weer uitkomst. Mag niet zegt de dealer.

Navigatie is niet normaal in nachtstand te krijgen. Deze werkt samen met de verlichting. Als die inschakelt kan je de navigatie in nachtmodus krijgen. Nadeel dat als je overdacht met licht aan rijdt, je navigatie bijna niet te lezen is.

Snelheid op KM teller wijkt ernorm af. Bij 130 rijdt ik op de GPS 123 met zomerbanden en 119 met winterbanden. Aangezien navigatie geen snelheidsmeter heeft, moet ik weer terug vallen op mijn navi op de telefoon.

Als ik bij lage toerentallen een flinke dot gas geef, dan hoor ik een blazend pruttelend geluid. Ben geen expert maar het klinkt (misschien) als een lekke turbo? Dealer kon niks vinden.

Als ik in zijn 1 of 2 (soms ook 3), te langzaam rij en niet genoeg gas geef, dan gaat een normale auto 'stotteren'. Deze valt met een enorme 'kloink' uit.

Als ik ergens aangekomen ben met mijn gezin, de motor afzet en heel even in de auto blijf zitten, dan denkt de auto dat het niet veilig genoeg is en gaan de achterdeuren niet automatisch open als ik mijn deur open doe. Verschrikkelijk irritant. Dealer heeft de kortste tijd ingesteld, maar toch..

De auto is wel heel erg lang. Ik kan precies zien waar ik geparkeerd sta, ik steek altijd uit. Maar dat komt meer doordat ik hem niet goed genoeg naar voren zet.

Geluidsisolatie van de voor wielkasten is erg slecht. Moet mijn radio erg hard zetten om hem te kunnen horen. Is niet erg rustgevend na 500 km snelweg.

Ik zet de 'verwarming' altijd op binnen circulatie (ik woon nabij de Europoort en hoef de dampen niet in mijn auto binnen te krijgen). Het lijkt erop dat de auto het niet fijn vindt dat als het buiten koud is, de binnencirculatie aanstaat, en hij zet hem dan zelf uit.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.