Toyota Avensis 2.0 16v VVT-i D4 Executive (2005)

autoreview

Toyota Avensis

Signalement

UitvoeringAvensis 2.0 16v VVT-i D4 Executive
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2005
Jaar van aanschaf2005
KM-stand bij aanschaf7 km
KM-stand laatst101.000 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

ERVARINGEN

  • 101.000 km

In december 2005 heb ik een nieuwe Toyota Avensis Liftback 2.0 (Benzine) Executive gekocht.

De keuze voor dit type Avensis is een gevolg van de volgende eisen die ik aan de auto heb gesteld: Benzine, handgeschakeld, Cruise-control en een goed instelbare stoel.

De electrisch instelbare stoel van de executive uitvoering heeft meer instelmogelijkheden en zit beter dan de handingestelde stoelen van de andere uitvoeringen. Daarnaast heeft de Executive ook mooie leren bekleding zodat ik voor deze uitvoering gekozen heb ondanks de meerprijs. Bij de benzine modellen zijn alleen de 2.0 en 2.4L leverbaar als executive. Aangezien de 2.4 Liter een automaat is viel deze af. Op de 1.6 en 1.8 uitvoeringen ontbreekt de cruise control zodat ik voor een 2 liter benzine ben gegaan.

Een stationwagon vind ik qua model minder mooi en viel ook af. De Sedan en Liftback lijken veel op elkaar. Ik heb proefgereden in een sedan. De auto stond geparkeerd en het had geregend. Bij het achteruitrijden was het zicht als gevolg van regendruppels matig. De Liftback heeft in tegenstelling tot de sedan een achterruitenwisser waardoor je wel altijd goed zicht naar achteren hebt.

Als opties op de toch al complete uitrusting van de executive heb ik genomen:
- Achteruitrij sensoren
- CD-wisselaar in het dashbord (De stereo kan helaas geen MP3’s afspelen)
- Stootlijstenset (maakt het model slanker en mooier)

De auto is stil ook bij snelheden boven de 120 km/u. Bij in Nederland legale snelheden hoor je alleen de banden en eventueel de wind als het stormt. De regensensoren en cruise control zijn een genot. Je hoeft zo ongeveer alleen nog maar te sturen op de autosnelweg.

Verbruik:
Toyota geeft op 8 liter per 100 km gemiddeld. Ik ben een zuinige rijder. In de winter verbruikte ik 7,5 (als ik echt mijn best deed om zuinig te rijden) tot 8 liter. In de lente met hogere temperaturen zit ik tussen de 7 en 7,5 liter per 100 km. Op zich best netjes voor een auto van het formaat van de Avensis. Alleen het verbruik dat de boordcomputer aangeeft klopt niet. Als de boordcomputer 1:15 aangeeft en je rekent zelf het verbruik na en dit blijkt 1:14 te zijn dan maakt toch enige teleurstelling zich van je meester. De boordcomputer is stelselmatig te optimistisch en geeft altijd een halve tot een hele km per liter te veel aan. Dit zou toch wel nauwkeuriger moeten kunnen!

Als je in de 2e en 3e versnelling doortrekt tot even boven de 4000 toeren dan schiet de Avensis vooruit. Als je op de buitenweg 80 “tuffelt” in de 5 (2000 toeren) en wilt versnellen dan is de auto tam. (een 1.6 Corolla is feller). Aan de andere kant: als je geen haast heb dan kun je in de stad zonder problemen 50 in de 4 rijden. Ondanks dat de motor dan maar ongeveer 1500 toeren maakt.

De Airco is automatisch. Alleen jammer dat je in de automatische stand behalve de temperatuur helemaal niets kunt instellen. Dus ook niet de plaats waar de lucht de auto inkomt. Zo wil de voorruit bij vochtig weer beslaan omdat de airco bepaalt dat de lucht uit de zijventilatie openingen komt. Als je handmatig de wind op de voorruit zet dan slaat de automatische airco helemaal af. Zet je hem weer op automatisch dan komt de lucht weer op de verkeerde plaats het interieur in. Je kunt wel de stand “ruiten ontwasemen” instellen maar dan komt weer zoveel wind (en herrie) dat het niet meer comfortabel is. Irritant. Behalve bij enkele vochtige dagen in de winter heb ik daarna overigens geen last meer gehad van het beslaan van de ruiten.

De leren bekleding ziet mooi uit. Ik vraag me alleen af hoe de duurzaamheid is want na een half jaar vertoont de bestuurders stoel al een begin van slijtage bij het zitvlak.

De auto heeft helaas maar 1 bekerhouder. Zolang je alleen rijdt geen probleem, maar bij een lange trip met een tweede passagier een beperking. De asbak is voor verbetering vatbaar. Als je deze openmaakt vallen de al aanwezige snoeppapiertjes er namelijk soms weer uit.

De kofferbak is groot. Jammer vind ik wel dat bij de wielkasten een kleine versmalling is waardoor je koffers niet optimaal kunt aanschuiven tegen de zijkant. Aan de andere kant: De kofferbak is zo groot, ik heb bij alle reizen plaats over gehad, dat dit niet storend is.

De Achterruitenwisser kun je niet opklappen. (slechts een paar cm) Dit schijnt normaal te zijn bij de Liftback. Ik ben bij de garage geweest en zij hebben een pinnetje weggehaald zodat ik de ruitenwisser nu verder kan opklappen (maar nog altijd niet helemaal). In de bevestiging van de voorruit- ruitenwissers valt in de winter sneeuw. Problemen heeft dit verder niet opgeleverd.

Winterbanden:
Ik heb bij aanschaf van de auto meteen een tweede set velgen (16inch lichtmetaal 205/55) gekocht en hier winterbanden opgelegd. De Avensis rijdt met deze 16 inch banden heerlijk comfortabel. De winterbanden geven ook bij sneeuw voldoende grip.

Zomerbanden:
Standaard staat de 2.0 L Avensis op 17 inch velgen (215/45). De auto stuurt daarmee strakker door de bochten maar heeft als nadeel dat hij onrustiger is in het stuur en gevoeliger is voor trillingen. Ik heb de banden 2 keer moeten laten uitbalanceren voordat het trillen weg was. De auto bleef wel onrustiger in het stuur dan bij de 16 inch velgen.
Na ongeveer duizend kilometer met de zomerbanden werd dit minder tot ik de velgen op een dag schoonmaakte. Daarna was het onrustige in het stuur even (een paar kilometer) terug. Kortom, de 17 inch velgen zijn erg gevoelig voor ook maar de minste of geringste onbalans. 16 inch velgen is in mijn ogen daarom de betere keus voor de Avensis.

De auto is tot dusverre kraakvrij. Gelukkig maar, want als ik ergens niet tegen kan dan zijn het krakende geluiden. Enige wat ik incidenteel hoor is de gordel van de bijrijder die tegen de relatief harde deurstijl tikt.

Samengevat:
Ondanks de bovengenoemde kleine minpuntjes is de Avensis is een hele fijne, comfortabele auto waarin ik met veel plezier rij.

Update 2011:
Inmiddels is de auto ruim 5 jaar oud. De auto is nog altijd kraakvrij. De leren bekleding houdt zich goed. Benzine verbruik is gemiddeld 7,5 liter, waarbij dient te worden opgemerkt dat ik veel op snelwegen rijd.

Bij het parkeren merk je dat het een behoorlijk grote auto is. Zo zou van mij de draaicirkel wat kleiner mogen zijn.

Als de motor op toeren is trekt hij goed door. Helaas is motor bij lage toeren niet zo pittig. Dat betekent kiezen tussen lekker doorrijden met motorgeluid of rustig rijden in een stille auto. Beide tegelijk zit er niet in. Op constante snelheid ben ik dik tevreden over lage geluidsnivo. De auto rijd het fijnste (op de Duitse Autobahn) met 150-160 op de teller.

PROBLEMEN

  • 101.000 km

De preciese kilometer standen weet ik niet meer maar de problemen die ik in de eerste 5 jaar gehad heb waren:

1) Gecupte achterbanden bij de 17" velgen met zomerbanden.
Deze Michelin banden hadden een 40000 km gelopen. Ik heb bij het verwisselen van zomer en winterbanden ieder jaar de voorbanden voor en de achterbanden achter gelegd. Dat had ik beter niet kunnen doen..... Ik heb 2 nieuwe banden gekocht en sindsdien wissel ik voor en achter ieder jaar. Daarmee zou ik geen last meer moeten hebben van gecupte banden.

2) (soms) inhouden bij koude motor onder 2500 toeren.
Toen de auto nog nieuw was deed dit probleem zich heel incidenteel voor. Met het verstrijken van de jaren werd het frequenter. De oplossing was de software van de motorcomputer te updaten. Sindsdien geen last meer gehad van inhouden bij koude motor.

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.