Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 5.000 km |
Eerste week in nieuwe Auris
- 520 km
Nu een week in het bezit van het nieuwste model Auris TS Hybrid Lease Pro.
Heb even geduld moeten oefenen omdat deze in februari al was besteld.
De eerste vraag die mensen mij stelden was, waarom ruil je een uiterst comfortabele reiswagen als de Saab 95 in voor een auto uit een lager segment.
Daarvoor zijn verschillende redenen: Na 25 jaar Saab rijden toe aan iets anders. De behoefte aan een grote auto is minder nu de kinderen de deur uit zijn. Het toch wel forse verbruik van de Saab.
Met name de hybride techniek spreekt mij enorm aan en het feit dat ik toch uiteindelijk een automaat wilde.
De eerste week is mij enorm goed bevallen. Wat een fijne auto. Comfortabele wegligging en ook bij hogere snelheden benadert hij het comfort van de Saab. De stoelen zitten in elk geval uitstekend. Het dashboard met z'n grote scherm oogt rustig en overzichtelijk.
Nog weinig ervaring met de navigatie en de safety sense opties maar dat komt in een volgend update.
Hoewel nog maar 500 km gereden zit ik op een gemeten verbruik van 1 op 23,5. De eerste tankbeurt moet echter nog komen, evenals de echt lange snelweg ritten.
Ik moet wel zeggen dat ik een zuinige rijder ben die er een beetje een sport van maakt om het verbruik zo laag mogelijk te houden.
Bij een volgende update zal ik ook eigen foto's plaatsen.
Ervaringen na 5000 km
- 5.000 km
Inmiddels de vakantie in Frankrijk achter de rug met veel snelweg kilometers en veel stijgen en dalen.
Qua verbruik blijf ik positief verrast. Volgens de boordcomputer een verbruik van 1 op 20.5. Volgens mijn eigen meting via de tankbeurten 1 op 19,9.
Zoals ik al eerder zei, het is geen Saab maar toch uiterst comfortabel op de langere afstanden.
Het navigatiesysteem valt wat tegen qua bediening maar is wel accuraat. Jammer dat er zo'n mechanische computerstem is ingebouwd. Wat dat betreft doet TomTom het een stuk beter.
Ook het safetysense systeem heeft bewezen dat het werkt. Toen het opeens voor mij stil kwam te staan op de snelweg gingen gelijk met mijn reactie alle alarmbellen af en zorgde het systeem met extra remkracht dat we keurig op tijd stilstonden.
Klein minpuntje is dat de automatische verlichting soms te snel reageert, ondanks dat ik de gevoeligheid minimaal heb gezet. Springt af en toe aan bij een viaduct en vlak daarna weer uit. Automobilisten kunnen dan denken dat je met je lichten seint of plotseling remt.
Het automatisch inparkeren heb ik nog niet kunnen testen. Zodra de gelegenheid zich voordoet ga ik dat doen en zal ik verslag doen hoe dit in de praktijk bevalt.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.