Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease (2015)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 25.000 km |
Auris opgehaald bij de dealer
- 9 km
Daar is ie dan, de nieuwe Auris TS Hybrid modeljaar 2015. De verwachte levering was augustus/september, maar dit werd dus al juni! Vandaag naar Louwman in Groningen, korte instructie van de auto, flesje wijn meegekregen en toen een kort stukje terug naar kantoor gereden.
Wat opvalt; interieur. Het interieur is vele malen beter dan de proefrit in het oudere modeljaar waar ik in april mee heb gereden. Gebruikte materialen zijn zachter, electronica een stuk moderner en het kleurgebruik is ook wat donkerder wat luxer overkomt. Prima leren stuur met stuurwielbediening wat goed in de hand ligt.
Op dit moment nog weinig ervaringen behalve het eerste gevoel en dat is dus goed. Veel meer auto dan de Prius, maar wel dezelfde Hybrid techniek :-).
Binnenkort meer...
1,5 tankbeurt verder
- 910 km
We zitten nu bijna op de eerste 1000 kilometer. Vorige review was wat kort, dus in deze review geef ik wat meer details. Ik vergelijk de auto met name met de Golf VI 1.4 TSI DSG die ik 3 jaar heb gereden.
Interieur; gelukkig heb ik het model na de facelift genomen. Bij de proefrit in het vorige model vond ik het interieur echt ouderwets Japans, dat kon eigenlijk niet meer. Het nieuwe interieur is vele malen beter, met name het mediasysteem en het led-display tussen de klokken achter het stuur. Dit zijn moderne units met goede graphics. Het gebruik van de materialen op het dashboard is ook een stuk beter dan het vorige model. Dit is vrijwel hetzelfde, danwel iets minder dan in de Golf.
De zitpositie is goed, stoel zit goed, best zacht en kan ver genoeg naar beneden en geeft aardige zijdelingse steun. Het lederen, voorgevormde stuur ligt lekker in de hand en de snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging doet z'n werk goed. Ook de armsteun is lang en hoog genoeg. Hij is niet in hoogte verstelbaar, maar dat is ook niet nodig tot nu toe.
Wat wel opvalt is de bergruimte. Ik leg altijd m'n huissleutels en telefoon ergens in de auto. Dit kan nu alleen in de middenconsole in een bekerhouder. Aangezien de sleutel van de auto niet in een contactslot gaat, leg je die ook snel in die bekerhouder, maar dat zit dan best snel vol ;-). De snel bereikbare opbergvakjes houden dus niet over...
Het mediasysteem bevalt tot nu toe prima. Ik gebruik de navi nog niet zoveel, meer radio, bellen en bluetooth streaming. Het switchen tussen menu's gaat niet heel snel, ik begrijp niet dat dit niet sneller kan als je kijkt wat de huidige smartphones/tablets wel kunnen.
Rijden; de auto rijdt lekker. Toch merk je wel dat het (nog) niet zo rijdt als een uitgedachte Golf. De Auris lijkt wat soepeler geveerd, dat merk je bij remmen. De auto helt meer voorover bij het remmen. Daarnaast is de demping dan wat stugger lijkt het, want oneffenheden voel je allemaal in het interieur. Waar een Golf meer vlak op de weg ligt, rijdt de Auris wat schokkeriger.
De Hybride techniek zorgt voor een nieuwe rijbeleving. Ik merk dat ik zuiniger wil rijden door de info die je krijgt via de verbruiksmeter. Je gaat daardoor ook minder hard rijden, maar merkt dan ook dat het harder optrekken/rijden weinig zin heeft. Zodra de verbruiksmeter in het Power gebied komt hoor je de motor wat beter. De CVT blijft een ander geluid dan je gewend bent, maar het went. Je moet gewoon als je voelt dat je koppel hebt wat gas terug nemen, dan lijkt het qua rijden en geluid net een oude automaat.
Ik heb tot nu toe 1 snelwegrit gehad van in totaal zo'n 160km. Op de snelweg rijdt de auto prima. 150km/u op de cruise control is relaxed rijden. Ook dan rijdt de Golf toch wat meer als een volwassen auto, maar de Auris komt goed in de buurt. De Auris rijdt stukken beter dan de voorloop Prius (2011) die ik tijdelijk heb gereden voordat ik de Auris kreeg. Met name op de snelweg.
Het verbruik; ik heb dus nog geen 1000km gereden, maar het rijdt nu al een stuk zuiniger dan de Golf. Ik heb 1x op een rit van 40km over provinciale wegen in een treintje achter een camper gezeten, waarbij er rond de 70km/u werd gereden. Toen was het verbruik 3,7l/100km. Voor een auto met, toen, 300km op de teller best netjes. Het zal dus nog wel beter worden. Volgens mij zit ik nu gemiddeld op 4,8L/100km. Ik rij voornamelijk in de stad en provinciale wegen. Als je normaal rijdt in de stad rij ik zo'n 5L/100km.
Overall; blij met de keus voor een Auris hybrid. Het is een complete auto met mooie techniek. Ik snap nu al niet meer dat niet alle auto's hybride zijn. Het rijdt goed, interieur komt luxe en verzorgd over en ik heb aardig wat ruimte in de kofferbak.
Problemen; geen tot nu toe.
Wat ervaringen rijker
- 10.000 km
We zijn wat kilometers verder. Ik heb de Auris geleased om de hybride techniek en de ruimte. Die hybride techniek zou de actieradius moeten vergroten. Dit valt tegen op de snelweg. Tot 100 km/h kun je wel zo'n 1:25 halen, maar je moet dan wel je best doen. Ik haalde met m'n Golf 1.4 TSI DSG met die omstandigheden ook wel 1:18 - 1:20.
Ik begrijp niet waarom de EV knop erop zit. Als je die indrukt is het meestal zo dat je te hard rijdt (40?!) of de accu te leeg is. Als je speelt met het gaspedaal rij je vaker elektrisch dan de auto uit zichzelf doet. Even 60 rijden, gas los en dan weer gas tot de naald bij de ECO streep is, resulteert in overschakelen op elektrisch rijden. Doe je dus niet gas los => rij je gewoon op de motor door.
Problemen
Eigenlijk geen, behalve dat op een dag de bandenspanningslamp aanging in het dashboard. Ik wist niet wat voor lampje het was, maar even opgezocht in het boekje en de spanning gechecked. Die was niet zorgwekkend, dus even langs dealer Louwman in Groningen. Na een half uur was het klaar, blijkt dat die bandenspanningsensor heel miniem staat afgesteld waardoor bij een beetje kou direct het lampje aangaat. Software is aangepast.
Ander issue wat storend is, is de ruitenwisserrubber die niet goed loopt en dus op de ruit schokt. Zijn van die kleine dingen die bij een nieuwe auto irritant zijn, had ik bij de Golf nooit in de 70k km.
Tijdens een rit terug van Berlijn met sneeuw onderweg en dus veel zout, deed de ruitenwissersproeier het op de snelweg ineens niet meer. Er brandde geen lampje, dus gestopt en gecontroleerd hoeveel er nog in het reservoir zat, bleek dat die leeg was. Blijkbaar doet Toyota niet aan dat soort waarschuwingen, mijn oude Mercedes 190 uit 1991 en de Golf doen dat wel...
Onlangs ben ik met de Golf VI van m'n vennoot op wintersport geweest en dan merk je wel dat een Golf toch een stuk beter rijdt dan de Auris. Hij heeft meer power door alleen de brandstoftechniek, wat logisch is, maar qua onderstel is de Golf (voor mij iig) toch een ander, hoger, niveau.
Helemaal na het rijden in de Golf vind ik nu de Auris erg schokkerig in het onderstel. Ik heb het al eerder gezegd, maar de afstemming tussen demping en vering is voor de snelweg wel ok, maar op korte stukjes begint het schokken door de auto me te irriteren. Misschien komt het wel door de winterbanden, maar ik ze mezelf niet nog 3 jaar in deze auto rijden.
Conclusie na 7 maanden en 10k km Auris; onderstel niet plezierig, CVT went niet, mediasysteem is wat traag, gemiddeld iets van 5,8 liter/100km, wel value for money door de MKB superdeal lease constructie.
Auris ingeleverd
- 25.000 km
De Auris is ingeleverd. Ik heb een Mercedes C240 Combi youngtimer gekocht, uit 2001. Conclusie betreffende Auris; prima auto als je niets om auto's geeft. Bovenstaande punten blijf ik bij, nu weer naar een auto met gevoel...
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease pro Incl: Trekhaak, PArkeer camera, PArkeer sensoren achter, LM nelgen, Cruis Control, Climate Control.
- 2015
- 189.069 km

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease pro | Dealer onderhouden | Nette auto |
- 2015
- 91.813 km

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Aspiration | Cruise control | Navigatie |17 Inch Lichtmetalen velgen |
- 2016
- 126.392 km