Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro (2015) #4

autoreview

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro (2015)

Signalement

UitvoeringAuris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf181.000 km
KM-stand laatst202.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Smart hybrid in alle opzichten

  • 185.000 km

Sinds maart in bezit v.e. gebruikte Auris TS Hybrid Lease Pro na twee BMW's 3 serie touring (E91). Met pijn in mijn hart afscheid genomen van de 320d EDE want diesel rijden particulier in Coronatijd werd me een te dure hobby. De overstap naar een (gebruikte) hybride eerder overwogen maar vond ik in 2017 te kostbaar. Dit voorjaar was het aanbod gebruikte ex-lease Aurissen overweldigend en dat maakte mijn onderhandelingspositie gunstiger. Bewust gekozen voor een luxe variant vanwege de (veel) betere (lees steviger) stoelen van half leer/stof. Ik had proefgereden in de Auris van mijn ouders die stoffen stoelen heeft en die zat matig. Deze versie dus veel beter en verder zitten alle gemakken en veiligheidssystemen die je van een moderne auto mag verwachten. Na een kwartaal rijden en ruim 2.000 km kan ik het melden dat ik het een heerlijk comfortabel en zeer economisch rijdende station vind. Verrassend fijne optie vind ik het glazen panoramadak dat ik altijd open doe en een prettig ruimtelijk gevoel geeft. Mijn volwassen kinderen waarvan de jongste mij heeft ingehaald qua lengte (ca. 1.88 m) stoot zijn hoofd door deze accessoire niet met zijn hoofd tegen de hemel achterin. De Auris 'verleidt' mij continu tot een zuinige rijstijl door allerlei statistische info en de alternatieve 'toerenteller' die ik zoveel mogelijk in het 'Eco' deel probeer te houden. Dit resulteert in een keurig dagelijks gemiddelde van 1:20,5 liter voor wisselende belasting en afstanden. Het enige minpuntje dat ik heb ervaren is de CVT automaat die soms mechanische bijgeluiden maakt bij het in zijn werk zetten. De garage waar ik de auto heb gekocht heeft dit keurig opgepakt en grondig onderzocht maar er zijn geen 'lijken uit de kast' gevallen. Mocht er alsnog iets verkeerd zitten dan nemen ze verantwoordelijkheid en zullen dit me coulance herstellen. Ze vertrouwen hun verkochte occasions als ex-merkdealer en ik verwacht ze niet binnenkort te vereren met een bezoek.

niet gepland onderhoud

  • 193.000 km

bandenspanning monitor ik af en toe maar dat doet de Auris eveneens. Toen ik meermaals een waarschuwing van te lage bandenspanning op dashboard en bijvullen van lucht niet lang genoeg hielp, besloot ik een onderzoekje bij bandenboer in te stellen (optisch geen beschadigingen of obstakels zichtbaar ) Hieruit bleek dat er sprake was van een lek ventiel dat voor 30 euro hersteld is. Sindsdien probleemloos doorrrrr
Gemiddeld verbruik in warmer voorjaar onder 5 l/ 100 km. Wel bekruip mij idee dat hybride accupakket sneller leegloopt dan een jaar geleden: uitsluitend EV modus in parkeergarage is niet (meer) bruikbaar wegens onvoldoende capaciteit. Voor mij echter (nog) geen reden om dure vervanging te overwegen want kosten/baten rechtvaardigen het niet voor mij.

regulier onderhoud

  • 202.000 km

Na ruim 15K was het tijd voor eerste reguliere onderhoud. Ik koos voor een officiële merkgarage omdat ik behoefte had aan een 'health check' van het hybride accupakket. Standaard hybride onderhoudsbeurt incl. certificaat hybride zekerheid controle en 24 maand garantie was 275 euro. De banden waren eveneens aan vervanging toe en dat heb ik in een actie bij Euromaster (4 voor de prijs van 3) laten doen. Gekozen voor Michelin Cross climate banden die niet de goedkoopste waren maar wel imho een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Dat kostte me ruim 500 euro incl. montage. Op het moment van schrijven wordt er meer gereden dan vorig jaar in de winter door mijzelf en familie. Het valt mij op dat verbruik significant hoger ligt in de winter: 5,6-5,8 l/100 km. In de zomer heb ik een liter minder nodig op dezelfde afstand. Verder bevalt deze 'saaie' Toyota goed: onlangs ontdekte ik in Noord Duitsland op provinciale wegen dat de automatische lichtstand ook het groot licht dimt bij nadering van tegenliggers. De el. stoelverwarming is een aangename luxe die wordt gewaardeerd in de winter als de motor nog koud is.

9,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.