Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Exclusive (2015) #2
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Exclusive |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2021 |
KM-stand bij aanschaf | 110.000 km |
KM-stand laatst | 149.000 km |
Ontdekken
- 110.000 km
Na 20 jaar Volkswagen nu over naar Toyota.
Tijdens mijn Volkswagen ervaringen zijn er een aantal Volkswagen de revue gepasseerd. Voornamelijk polo's en een golf 1983 diesel in de juiste wegenbelasting periode. (Een genot om zo'n oerdegelijke 1.6D te rijden)
De laatste 10 jaar heeft een Polo 1.9 TDI (2008) dienst gedaan die me 215.000 km probleemloos heeft verplaatst. Voornamelijk snelweg kilometers wat aan veel zaken ook goed te merken was oa:
- koppeling pas bij 260.000 vervangen
- 1 set remblokken icm schijven in al die jaren
- 0.0L olie verbruik
- 1 setje achter schokbrekers ivm rammeltje
Netjes warm rijden, 1x per jaar een beurt met longlife olie en cruisen maar. Met de huidige 100kmh regel deed hij 1:21 gemiddeld. Met 130kmh was dit 1:18
Meer dan lof voor deze generatie TDI motoren.
Waarom dan een andere auto kopen?
De polo kreeg wat onderhoud die net iets duurder was dan de standaard beurt. Toen heb ik de afweging gemaakt, gaan we er nog een keer 5 jaar voor, met mogelijk nog wat problemen die zich dan gaan voordoen (wat geen schande zou zijn). Of toch na 10 jaar maar eens wat anders.
Zoektocht:
- grotere auto
- betrouwbaar
- zuinig
- zo laag mogelijk in de kosten
- het liefst automaat
Eerst kwam de V40 diesel R-design in beeld. 2017 / 2018 ex-lease leuk aanbod in mijn zoekrange met km-standen rond de 100.000km. De gedachte was, die kan dan weer 10 jaar mee. Na wat rekenwerk vielen de kosten me wat tegen.
- mwa het is een ruimere auto (hoewel ik de kofferruimte matig vind)
- ja betrouwbaar (afgaand op de ervaringen)
- ja mooie wagen
- ja relatief zuinig (1:20 was zeker haalbaar)
- nee kosten vallen tegen (met name de wegenbelasting)
Toen zag ik klokje rond waar een Toyota Auris Hybrid in zat.
Model stond me meteen aan en ben me toen direct gaan verdiepen.
Mijn conclusie was vrij snel dat er aan de hybride techniek niks mankeert. Sterker nog het is zelfs zeer betrouwbaar!
Dat vind Toyota zelf ook, (logisch) maar dat vertaald zich in 2 jaar garantie op een hybride occasion jonger dan 8 jaar met minder dan 150.000km op de teller. Op een standaard occasion van Toyota is dit maar 1 jaar.
Voor mij een extra detail om nog meer vertrouwen te krijgen in de hybride techniek.
Ik had me nooit verdiept in de hybride auto's omdat een Prius me echt niet aan staat.
Na wat zoeken een Auris gevonden bij een dealer, mooie inruilprijs voor mijn polo gekregen (meer dan gehoopt) afleverpakket van €599,- erbij genomen en daarmee dus 2 jaar garantie. (mits de beurten bij de dealer gebeuren) Maar die kosten zijn niet heel hoog heb ik al gezien.
De kosten afgezet tegen mijn polo, zijn voor de Auris net zo hoog maandelijks. Berekend op 25.000km per jaar. Een V40 diesel was in de belasting fors hoger en ook de verzekeringspremie scheelde toch wel 10 á 15 euro maandelijks tov de Auris. Terwijl de restwaarde van de Auris hoger blijft dan bij een V40 diesel.
Heb nu 3 weken de Toyota Auris:
- ja grote auto
- ja betrouwbaar (kan ik na 1 jaar meer over zeggen)
- ja mooie wagen (smaak)
- ja zuinig (1320kg 1:19)
- lage kosten JA (30 euro minder wegenbelasting dan de Polo, 6 euro minder verzekering dan de polo, tanken over de grens)
Het rijdt heerlijk!
De kracht zit hem in de combinatie elektromotor en brandstofmotor. Vooral op 60 / 80 wegen zal dit het best tot zijn recht komen omdat hij dan meer gebruik kan maken van de elektromotor. Maar ook op de snelweg vind ik 1:19 niet slecht. Dit zal nog beter worden gok ik, want heb bij de eerste tank best veel korte stukjes gereden. Maar bij de berekening voor de aanschaf ging ik uit van 1:18.
Ik ben een rustige rijder die anticipeert op het verkeer.
- ruimte tot voorganger houden
- gas los ipv op het laatst remmen
- rustig maar niet hinderlijk langzaam accelereren
De Auris zoeft over de weg. Als je bij 100kmh de cruise control aanzet op een vers stukje zoab hoor je de auto gewoon nagenoeg niet.
Maar dan die hinderlijke CVT versnellingsbak!!
Dit las ik in enkele reviews terug, dus was heel benieuwd wat ik daar van vond. Nou als je uit een Polo TDI stapt dan maakt die CVT niet zoveel herrie.
Ja tuurlijk hoor je hem loeien als je het gas intrapt, maar dat is niks vergeleken met het geluid van mijn oude TDI.
Als de auto in ECO modus staat dan is het acceleratie gevoel tov het CVT geluid niet in verhouding. Het maakt "lawaai" maar er gebeurt in verhouding niet genoeg. Als je de power modus gebruikt, dan is het acceleratie gevoel tov het CVT geluid prima. Het maakt dan "lawaai" maar er gebeurt ook iets.
Qua accelereren is de Auris denk ik gelijk aan mijn oude Polo. Door de CVT (traploze automaat) mogelijk nog wel sneller iig vloeiender.
De executive uitvoering biedt voldoende luxe! Een lease pro uitvoering is ongeveer hetzelfde. De aspiration uitvoering vond ik echt te karig. En qua aanschaf waarde scheelt het niet heel veel.
Ik had voor de aanschaf meerdere monteurs gesproken en ze zeiden eigenlijk allemaal hetzelfde. Een hybride kan je blind kopen. ANWB geeft ook nauwelijks aandachtspunten. Wat ik gevonden heb is dat de remmen nog wel eens vast gaan zitten omdat er weinig geremd wordt en de waterpomp zou nog wel eens lekkage willen veroorzaken.
Het accupakket kan met een hybridecheck worden gecontroleerd. Na iedere check wordt de garantie met een jaar verlengd door Toyota tot 15 jaar. Als het dan eens kapot gaat zijn er voldoende experts op de markt die revisie pakketen aanbieden voor een prijs waar je geen turbo voor koopt.
Het interieur is naar mijn smaak prima in orde. Waar een Toyota vroeger plastic oogde is dat bij de Auris zeker niet!
Tot zo ver.
Zal na een tijdje nog eens wat ervaringen delen.
Update
- 127.000 km
5 maanden verder en nog steeds positief! De eerste beurt inclusief hybridecheck is reeds alweer uitgevoerd zonder bijzonderheden! Waar ik eerder het onderhoud zelf deed ben ik daar een beetje klaar mee. Dus ben nu voornemens bij de Toyota dealer te blijven. De hybridecheck staat me wel aan en ik vind de prijzen wel meevallen.
Over het comfort ben ik dik tevreden
De auto ligt goed / normaal op de weg.
Verbruik: 21.61km per 1liter gemiddeld geeft mijn verbruiksmonitor aan. Ik stop met tanken telkens bij de eerste keer afslaan.
Moet wel aangeven dat ik vanaf april tot heden 310km per dag aan snelweg kilometers maak waarbij de cruisecontrol op 105/ 110 erop gaat. Maar dan is hij ook echt zuinig! Vandaag weer 1:22.6 gemeten aan de pomp.
De auto nodigt je dan ook uit om zuinig te rijden.
Heb ik nadelen? De ruimte achter mijn stoel is met mijn 1.90m wat krap. Maar een keer een langere rit wat minder ruimte is totaal geen probleem voor me!
Voor de rest zeer tevreden. Qua kosten en betrouwbaarheid tov een diesel is het gewoon een hele goede en fijne auto!
Wat moeten we er van zeggen...
- 149.000 km
11 maanden verder niks bijzonders te melden. Auto doet wat hij moet doen en dat is mij dagelijks 120km verplaatsen.
Toyota heeft mij er nog een paar jaar garantie bij gegeven. 10 jaar garantie op Toyota mits het onderhoudsplan klopt.
Voor mij een teken dat ze zeker zijn van hun zaak bij Toyota.
Onderhoud bij de dealer valt mij qua prijs heel erg mee.
Verbruik gemiddeld na 48 tankbeurt 1:21 prima resultaat!
Het is gewoon een saaie, degelijke en betrouwbare auto. Perfect voor mij!
Hoewel een Lexus IS300H mij ook zou kunnen bevallen....
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.