Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive (2013)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auris 1.8 Hybrid Executive |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2013 |
Jaar van aanschaf | 2017 |
KM-stand bij aanschaf | 109.806 km |
KM-stand laatst | 126.665 km |
1 jaar Auris Hybrid
- 126.665 km
Na 6 jaar in een Auris 1.6 benzine uit 2007 te hebben gereden, wilden we eens wat anders. Iets zuinigers en een automaat. De Auris was niet heel zuinig (1:13) wat te wijten was aan het ontbreken van een 6e versnelling. Bij 120 km/u draaide de motor maar liefst 3600 toeren p/m en bij 130 km/u zelfs 4000 p/m! Hier begon ik me steeds meer aan te ergeren als ik op de snelweg reed. Temeer omdat de auto verder prima was geïsoleerd tegen geluid van buitenaf, waardoor het motorgeluid extra goed opviel. Ook was de Auris erg zijwindgevoelig. Bij geringe zijwind trok de auto al behoorlijk een kant op. Aangezien ik voor m’n werk in een dienstauto jaarlijks zo’n 20.000 km afleg in een automaat, was ik het schakelen ook wel beu.
Er waren een drietal gegadigden als opvolger van de Auris:
Toyota Auris vanaf 2013
Toyota Prius vanaf 2012
Lexus CT 200h
De CT viel meteen af; beenruimte achterin was aan de krappe kant voor ons gezin met 1 kleuter en sporadisch een volwassene op de achterbank. Ik met mijn 1,77m kon net achter mezelf zitten.
De Prius vonden we qua afwerking interieur en algehele kwaliteitsindruk (geluid bij deuren dicht slaan, rijwind bij portieren en achterklep) een stap terug naar de Toyota’s van eind jaren 90. Mijn Corolla uit 2002 stak beter in elkaar. Het algehele stuur- en rijgedrag vond ik ook stukken minder dan bjj de nieuwe Auris. Eigenlijk is het niet eerlijk om de Prius uit 2012 (dus de gefacelifte 2009 modelserie die weer geëvolueerd is uit de Prius 2 van 2004) te vergelijken met een compleet nieuw ontworpen Auris uit 2012. Op het Toyota hybride forum en in andere reviews op de Autoweek site, heb ik veel negatieve reviews gelezen over rammeltjes aan boord. Als ik ergens niet tegen kan is dat het wel. De pluspunten waren de beenruimte op de achterbank en de grote kofferbak, maar die waren gezien de vele andere minpunten niet doorslaggevend. Ook was de Prius erg comfortabel geveerd, hier zal de 270 cm lange wielbasis zeker aan bijgedragen hebben.
De Auris kwam voor ons het beste uit de bus. Vergeleken met onze Auris en ook met de Prius een strak sturende auto die in de Executive uitvoering een aardige premium indruk maakte. JBL premium sound met subwoofer, bluetooth koppeling met telefoon, full map navigatie, parkeersensoren voor en achter (ideaal i.c.m. de achteruitrijcamera), stoelverwarming voorstoelen, halflederen bekleding, deels met leder bekleed dashboard, dual zone klimaatregeling, automatische licht- en regensensor, SIPA automatisch inparkeersysteem, cruise control, verchroomde sierstrip over de deuren, verchroomde grille, B-stijl in pianolak, privacy glass achter en keyless entry (beide voorportieren én achterklep). De verchroomde accenten contrasteren prachtig met de “Barcelona Red” kleur van de auto.
Qua ruimte op de achterbank en in de kofferbak is het geen Prius, maar wel beduidend ruimer dan de Lexus CT. Voorin is er meer dan voldoende ruimte en de stoelen met goede zijondersteuning zitten als gegoten. Wanneer je met 3 personen op de achterbank zit, zitten de buitenste personen bijna met hun hoofd tegen de zijkant van de overgang deur/dak aan. Gelukkig komt dit bij ons nauwelijks voor, 80% van de tijd rijd ik er alleen in voor woon-werkverkeer.
De auto reed erg fijn en had met z’n 109.000 km betrekkelijk weinig gedraaid voor een hybride. Hij lag als een blok op de weg en was erg stil. Alleen op slecht asfalt en oude ZOAB snelwegen is het bandengeruis het enige wat de cabine binnendringt. Voor onze “oude” Auris kregen we een hele nette prijs zodat een deal snel was bereikt.
Inmiddels zijn we bijna een jaar en 17.000 km verder. Na 1 maand begon ik me te storen aan het stugge onderstel. Na een vakantie in Duitsland met een uitstapje naar België (met erg veel van de befaamde maar beruchte kinderkopjes) was onze onderrug wel genezen van de 17 inch wielen. Terug in Nederland zo snel mogelijk een afspraak met de Toyota dealer gemaakt voor het omruilen van de velgen voor een set 16 inch, afkomstig van het nieuwste type Auris. Dit was een verademing en tot op heden hebben we hier geen spijt van gehad. Hij stuurt wel iets minder strak dan met de 17 inch wielen, maar ligt nog steeds als een blok op de weg. Het onderstel is natuurlijk gelijk gebleven, maar dat ene maatje kleiner heeft er wel voor gezorgd dat korte oneffenheden minder heftig worden doorgegeven naar de stoelen (en onderrug). Neemt echter niet weg dat het een stug afgeveerde auto blijft, die mij toch nog iets te vaak stuitert over korte hobbels. Als de huidige Continentals Premium Contact 2 af zijn, ga ik eens Michelins proberen. Deze zijn van zichzelf nog wat zachter dan de gemiddelde band heb ik me laten vertellen. Wellicht dat dit nog een positieve bijdrage levert aan het veercomfort.
Heb nog wel eens terug gedacht aan de proefrit in de Prius en of het toch niet verstandiger was geweest om voor de Prius te kiezen (ivm de soepelere vering). Onlangs nog een Prius 3 uit 2013 bereden, maar kwam toch weer op dezelfde puntjes van kritiek uit als vorig jaar. Dus dat we vorig jaar de juiste keuze hadden gemaakt, was maar weer eens bevestigd.
De Auris heeft onlangs een grote beurt gehad bij de dealer waar uiteraard niks bijzonders uit voortkwam. Was ook niet anders gewend, dit is in inmiddels mijn 6e Toyota en buiten regulier onderhoud en gebruikelijke slijtage gevoelige onderdelen om, heb ik nog nooit wat gehad met deze auto’s. Kunnen de zogenaamde “degelijke” Duitse merken nog erg veel van leren. Val soms bijna van mijn stoel als ik van collega’s hoor wat ze weer voor astronomisch hoge garagerekening hadden gekregen nadat er weer iets (voor Toyota begrippen zeer ongebruikelijks) kapot was gegaan aan hun Volkswagen Touran (door het werkplaats personeel al gekscherend TouRAMP genoemd). Om maar te zwijgen over de kwaliteit van de Franse merken….
Na 1 jaar de Auris bereden te hebben, kan ik de volgende plus- en minpunten opsommen:
+ Algehele kwaliteitsbeleving
+ CVT automaat (als je weet hoe je ermee om moet gaan, is er niets fijners)
+ rust en stilte aan boord (motor draait bij 120 km/u maar rond de 2250 toeren p/m)
+ zeer fijne en scherp sturende auto
+ de Executive is een zeer complete auto, je mist niks aan luxe
+ ligt erg vast op de weg, totaal geen last van zijwind
-stug onderstel
-hoofdruimte achterin volwassenen
-trillingen in het voertuig die bij Toyota hybrides “schijnen te horen” (zie hier onder)
-bandengeruis op oud asfalt cq zoab
Iets wat ik ook veel lees (zowel op het Toyota Hybride forum als hierin de AW reviews) is dat bij bepaalde snelheden er een resonantie in het voertuig waarneembaar is. Alsof je over een wasbord rijd, terwijl het een strakke gladde asfaltweg is. Navraag bij de chef-werkplaats van een gerenommeerde Toyota dealer gedaan en deze kon mij vertellen dat door de samenwerking van de verschillende componenten in de aandrijflijn (benzinemotor, 2 elektromotoren, cvt) er bij bepaalde toerentallen trillingen in de auto waarneembaar zijn. Dit hoort volgens hem bij de auto en is niet op te lossen. Naast de Auris zou de Prius en de C-HR hier ook last van hebben. In mijn ogen een grote tekortkoming van de pionier van het hybride rijden….
De komende 5 jaar in ieder geval lekker verder rijden met deze auto, dan is hij waarschijnlijk de 2 ton reeds gepasseerd. Wanneer er relevante zaken de revue passeren, zal ik deze toevoegen aan mijn review.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Auris 1.8 Hybrid Aspiration | Wordt binnenkort verwacht |
- 2014
- 177.697 km

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid pro|GARANTIE|NAP|TREKHAAK|PANO|CAMERA|NAVI|CRUISE
- 2015
- 174.836 km

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Exclusive, AUTOMAAT | DEELS LEER | PANORAMADAK | TREKHAAK | STOELVERWARMING
- 2015
- 225.913 km