Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Reviews
  • Toyota
  • Auris

Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive (2013)

autoreview

6
Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive (2013)
RedCloud78
  • RedCloud7810
  • Gebruikersreview
1 juni 2018 om 09:44
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook

Signalement

UitvoeringAuris 1.8 Hybrid Executive
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf109.806 km
KM-stand laatst126.665 km
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media kan niet verantwoordelijk worden gesteld voor de inhoud of eventuele gevolgen ervan. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

1 jaar Auris Hybrid

  • 126.665 km
  • 1 juni 2018

Na 6 jaar in een Auris 1.6 benzine uit 2007 te hebben gereden, wilden we eens wat anders. Iets zuinigers en een automaat. De Auris was niet heel zuinig (1:13) wat te wijten was aan het ontbreken van een 6e versnelling. Bij 120 km/u draaide de motor maar liefst 3600 toeren p/m en bij 130 km/u zelfs 4000 p/m! Hier begon ik me steeds meer aan te ergeren als ik op de snelweg reed. Temeer omdat de auto verder prima was geïsoleerd tegen geluid van buitenaf, waardoor het motorgeluid extra goed opviel. Ook was de Auris erg zijwindgevoelig. Bij geringe zijwind trok de auto al behoorlijk een kant op. Aangezien ik voor m’n werk in een dienstauto jaarlijks zo’n 20.000 km afleg in een automaat, was ik het schakelen ook wel beu.

Er waren een drietal gegadigden als opvolger van de Auris:

Toyota Auris vanaf 2013
Toyota Prius vanaf 2012
Lexus CT 200h

De CT viel meteen af; beenruimte achterin was aan de krappe kant voor ons gezin met 1 kleuter en sporadisch een volwassene op de achterbank. Ik met mijn 1,77m kon net achter mezelf zitten.

De Prius vonden we qua afwerking interieur en algehele kwaliteitsindruk (geluid bij deuren dicht slaan, rijwind bij portieren en achterklep) een stap terug naar de Toyota’s van eind jaren 90. Mijn Corolla uit 2002 stak beter in elkaar. Het algehele stuur- en rijgedrag vond ik ook stukken minder dan bjj de nieuwe Auris. Eigenlijk is het niet eerlijk om de Prius uit 2012 (dus de gefacelifte 2009 modelserie die weer geëvolueerd is uit de Prius 2 van 2004) te vergelijken met een compleet nieuw ontworpen Auris uit 2012. Op het Toyota hybride forum en in andere reviews op de Autoweek site, heb ik veel negatieve reviews gelezen over rammeltjes aan boord. Als ik ergens niet tegen kan is dat het wel. De pluspunten waren de beenruimte op de achterbank en de grote kofferbak, maar die waren gezien de vele andere minpunten niet doorslaggevend. Ook was de Prius erg comfortabel geveerd, hier zal de 270 cm lange wielbasis zeker aan bijgedragen hebben.

De Auris kwam voor ons het beste uit de bus. Vergeleken met onze Auris en ook met de Prius een strak sturende auto die in de Executive uitvoering een aardige premium indruk maakte. JBL premium sound met subwoofer, bluetooth koppeling met telefoon, full map navigatie, parkeersensoren voor en achter (ideaal i.c.m. de achteruitrijcamera), stoelverwarming voorstoelen, halflederen bekleding, deels met leder bekleed dashboard, dual zone klimaatregeling, automatische licht- en regensensor, SIPA automatisch inparkeersysteem, cruise control, verchroomde sierstrip over de deuren, verchroomde grille, B-stijl in pianolak, privacy glass achter en keyless entry (beide voorportieren én achterklep). De verchroomde accenten contrasteren prachtig met de “Barcelona Red” kleur van de auto.
Qua ruimte op de achterbank en in de kofferbak is het geen Prius, maar wel beduidend ruimer dan de Lexus CT. Voorin is er meer dan voldoende ruimte en de stoelen met goede zijondersteuning zitten als gegoten. Wanneer je met 3 personen op de achterbank zit, zitten de buitenste personen bijna met hun hoofd tegen de zijkant van de overgang deur/dak aan. Gelukkig komt dit bij ons nauwelijks voor, 80% van de tijd rijd ik er alleen in voor woon-werkverkeer.
De auto reed erg fijn en had met z’n 109.000 km betrekkelijk weinig gedraaid voor een hybride. Hij lag als een blok op de weg en was erg stil. Alleen op slecht asfalt en oude ZOAB snelwegen is het bandengeruis het enige wat de cabine binnendringt. Voor onze “oude” Auris kregen we een hele nette prijs zodat een deal snel was bereikt.

Inmiddels zijn we bijna een jaar en 17.000 km verder. Na 1 maand begon ik me te storen aan het stugge onderstel. Na een vakantie in Duitsland met een uitstapje naar België (met erg veel van de befaamde maar beruchte kinderkopjes) was onze onderrug wel genezen van de 17 inch wielen. Terug in Nederland zo snel mogelijk een afspraak met de Toyota dealer gemaakt voor het omruilen van de velgen voor een set 16 inch, afkomstig van het nieuwste type Auris. Dit was een verademing en tot op heden hebben we hier geen spijt van gehad. Hij stuurt wel iets minder strak dan met de 17 inch wielen, maar ligt nog steeds als een blok op de weg. Het onderstel is natuurlijk gelijk gebleven, maar dat ene maatje kleiner heeft er wel voor gezorgd dat korte oneffenheden minder heftig worden doorgegeven naar de stoelen (en onderrug). Neemt echter niet weg dat het een stug afgeveerde auto blijft, die mij toch nog iets te vaak stuitert over korte hobbels. Als de huidige Continentals Premium Contact 2 af zijn, ga ik eens Michelins proberen. Deze zijn van zichzelf nog wat zachter dan de gemiddelde band heb ik me laten vertellen. Wellicht dat dit nog een positieve bijdrage levert aan het veercomfort.
Heb nog wel eens terug gedacht aan de proefrit in de Prius en of het toch niet verstandiger was geweest om voor de Prius te kiezen (ivm de soepelere vering). Onlangs nog een Prius 3 uit 2013 bereden, maar kwam toch weer op dezelfde puntjes van kritiek uit als vorig jaar. Dus dat we vorig jaar de juiste keuze hadden gemaakt, was maar weer eens bevestigd.

De Auris heeft onlangs een grote beurt gehad bij de dealer waar uiteraard niks bijzonders uit voortkwam. Was ook niet anders gewend, dit is in inmiddels mijn 6e Toyota en buiten regulier onderhoud en gebruikelijke slijtage gevoelige onderdelen om, heb ik nog nooit wat gehad met deze auto’s. Kunnen de zogenaamde “degelijke” Duitse merken nog erg veel van leren. Val soms bijna van mijn stoel als ik van collega’s hoor wat ze weer voor astronomisch hoge garagerekening hadden gekregen nadat er weer iets (voor Toyota begrippen zeer ongebruikelijks) kapot was gegaan aan hun Volkswagen Touran (door het werkplaats personeel al gekscherend TouRAMP genoemd). Om maar te zwijgen over de kwaliteit van de Franse merken….

Na 1 jaar de Auris bereden te hebben, kan ik de volgende plus- en minpunten opsommen:

+ Algehele kwaliteitsbeleving
+ CVT automaat (als je weet hoe je ermee om moet gaan, is er niets fijners)
+ rust en stilte aan boord (motor draait bij 120 km/u maar rond de 2250 toeren p/m)
+ zeer fijne en scherp sturende auto
+ de Executive is een zeer complete auto, je mist niks aan luxe
+ ligt erg vast op de weg, totaal geen last van zijwind

-stug onderstel
-hoofdruimte achterin volwassenen
-trillingen in het voertuig die bij Toyota hybrides “schijnen te horen” (zie hier onder)
-bandengeruis op oud asfalt cq zoab

Iets wat ik ook veel lees (zowel op het Toyota Hybride forum als hierin de AW reviews) is dat bij bepaalde snelheden er een resonantie in het voertuig waarneembaar is. Alsof je over een wasbord rijd, terwijl het een strakke gladde asfaltweg is. Navraag bij de chef-werkplaats van een gerenommeerde Toyota dealer gedaan en deze kon mij vertellen dat door de samenwerking van de verschillende componenten in de aandrijflijn (benzinemotor, 2 elektromotoren, cvt) er bij bepaalde toerentallen trillingen in de auto waarneembaar zijn. Dit hoort volgens hem bij de auto en is niet op te lossen. Naast de Auris zou de Prius en de C-HR hier ook last van hebben. In mijn ogen een grote tekortkoming van de pionier van het hybride rijden….

De komende 5 jaar in ieder geval lekker verder rijden met deze auto, dan is hij waarschijnlijk de 2 ton reeds gepasseerd. Wanneer er relevante zaken de revue passeren, zal ik deze toevoegen aan mijn review.


3,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    2
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
  • Rijd je zelf met een Toyota Auris? Start je eigen gebruikersreview en deel je ervaringen
 
  • Houd me op de hoogte over de Toyota Auris
  • Rapporteer deze review

Beoordeel deze review

Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.

  • slecht
  • onvoldoende
  • voldoende
  • goed
  • uitstekend

Uitgelicht aanbod

    Toyota Auris 1.8 Hybrid Lease Pro, Navi, Trekhaak, Pano

    Toyota Auris 1.8 Hybrid Lease Pro, Navi, Trekhaak, Pano

    • 2013
    • 127.015 km

    € 13.851

    Toyota Auris 1.8 Hybrid Aspiration Navi-Clima-Camera

    Toyota Auris 1.8 Hybrid Aspiration Navi-Clima-Camera

    • 2013
    • 202.408 km

    € 10.400

    Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Panoramadak - Navigatie - Camera - Climate Control - Trekhaak

    Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Panoramadak - Navigatie - Camera - Climate Control - Trekhaak

    • 2014
    • 100.515 km

    € 14.450

Meer Toyota Auris occasions

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Toyota Auris specificaties
  • Toyota Auris occasions
  • Toyota Auris video's
Advies en informatie
  • Toyota Auris tests
  • Toyota Auris gebruikersreviews
  • Toyota Auris index
PREMIUM
Nissan Pulsar - Kia Cee'd - Toyota Auris

Nissan Pulsar - Kia Cee'd - Toyota Auris

De Pulsar is de nieuwe ster van Nissan. Voor het eerst sinds jaren doet het merk weer mee in...

Lees meer
 

Toyota Auris reviews

  • Gebruikersreview
    Toyota Auris 1.8 Hybrid Lease Pro (2013)

    Toyota Auris 1.8 Hybrid Lease Pro (2013)

    2
    • 23 juni 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive (2013)

    Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive (2013)

    1
    • 27 mei 2020
  • Gebruikersreview
    Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive (2015)

    Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive (2015)

    3
    • 18 september 2019
  • Gebruikersreview
    Toyota Auris 1.8 Hybrid Aspiration (2013)

    Toyota Auris 1.8 Hybrid Aspiration (2013)

    5
    • 23 december 2018
  • Gebruikersreview
    Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive (2013)

    Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive (2013)

    6
    • 1 juni 2018
  • Gebruikersreview
    Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive (2013)

    Toyota Auris 1.8 Hybrid Executive (2013)

    7
    • 8 februari 2018
  • Gebruikersreview
    Toyota Auris 1.8 Hybrid Aspiration (2013)

    Toyota Auris 1.8 Hybrid Aspiration (2013)

    • 7 juli 2017
meer reviews
Toyota Auris - Occasion aankoopadvies

Toyota Auris - Occasion aankoopadvies

110

Nee, een Toyota Auris wordt natuurlijk nooit een spannende auto. Maar wie zoekt dat nu eigenlijk?...

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Gebruikersreview
    Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration (2010)

    Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration...

    1
    • 16 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration (2011)

    Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration...

    3
    • 29 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic (2015)

    Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid...

    7
    • 22 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration (2011)

    Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration...

    5
    • 20 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro (2015)

    Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid...

    4
    • 7 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota Auris 1.8 Hybrid Dynamic (2016)

    Toyota Auris 1.8 Hybrid Dynamic (2016)

    3
    • 6 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota Auris 1.8 Hybrid Lease Pro (2013)

    Toyota Auris 1.8 Hybrid Lease Pro (2013)

    2
    • 23 juni 2021
Merk
Merk
  • Gebruikersreview
    Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration (2010)

    Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration...

    1
    • 16 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive (2016)

    Toyota C-HR 1.8 Hybrid Executive (2016)

    • 12 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid Executive Business (2012)

    Toyota Prius 1.8 Plug-in Hybrid Executive...

    3
    • 12 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota boekt recordwinst, voorzichtig over komend jaar

    Toyota boekt recordwinst, voorzichtig over...

    109
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota Celica (1994) - Liefhebber Gezocht

    Toyota Celica (1994) - Liefhebber Gezocht

    37
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota bZ SDN: elektrische sedan vanuit alle hoeken

    Toyota bZ SDN: elektrische sedan vanuit...

    47
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota GR Supra nu ook met handbak

    Toyota GR Supra nu ook met handbak

    64
    • 28 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden