Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Dynamic (2010)

autoreview

Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Dynamic (2010)

Signalement

UitvoeringAuris 1.8 Full Hybrid Dynamic
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst34.000 km
Lezerswaardering: 93%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Kennismaking met de Auris Hybride

Hij staat bij de dealer! En ik heb vandaag kennis gemaakt. Wij behoren tot de groep van 1500 bestellers die al vóór dat de Auris Hybride werkelijk aanwezig was de auto hebben besteld. Na verschillende keren met de Prius en ook met verschillende hybride Lexus modellen te hebben gereden was vandaag eindelijk de mogelijkheid om de Auris Hybride werkelijk te proberen.
En ik ben heel enthousiast. Hij ziet er erg goed uit - met name in het zwart - met de verschillende chroom-accenten en de 17 inch lichtmetalen velgen. Hij voelt ook lekker stevig aan en laat zich heel gemakkelijk rijden. Dat is misschien nog wel het beste van een Toyota hybride: er gebeurt van alles maar je merkt er helemaal niets van. Ik was al besmet met het automaat-virus, maar deze traploze automaat is helemaal geweldig.

Voor iedereen die nog twijfelt over de Hybride auto: ga naar de Toyota dealer en rijd zelf een keer met déze auto. Ik weet zeker dat de Auris Hybride positief gaat verrassen.

Volgende week krijg ik mijn Auris Hybride geleverd en ik zal mijn eerste ervaringen en natuurlijk het werkelijke verbruik hier optekenen.

Toyota Playstation

  • 225 km

Update 225 km
Gisteren hebben we de Toyota Auris Hybride in ontvangst mogen nemen. In zijn zwarte maatkostuum staat hij strak glimmend op ons te wachten. Plichtsgetrouw doorlopen we het afleverprogramma en de laatste uitleg maar eigenlijk willen we alleen maar gaan rijden. De eerste kilometers verlopen precies zoals verwacht. Alles gaat bijna vanzelf. Volgens mij is dit wel de gemakkelijkste auto om in te rijden. Bij welke snelheid je ook gas geeft, er is altijd en direct trekkracht aanwezig. In de ECO-mode gaat dat niet als de brandweer, maar daar koop je deze Hybride ook niet voor. Hoewel... in de power-mode weet hij nog aardig te verrassen. Ik schreef al dat deze Auris Hybride onze Lexus IS 250 automaat heeft opgevolgd. Dat is - zeker qua kracht - een andere klasse. Maar in de power-mode is de souplesse van het hybride systeem in combinatie met de traploze automaat echt verrassend. Dit rijdt eigenlijk gewoon heel erg mooi. En het blijft wonderlijk als het systeem bij een constante, niet te hoge snelheid ineens aangeeft dat hij helemaal niets meer verbruikt. We rijden dan dus volledig electrisch. Daar voel je - afgezien van een lichte vibratie als de benzinemotor inschakelt - overigens helemaal niets van. Volledig electrisch rijden kan tot bijna 60 km/uur.
In de Lexus kwamen we al weinig te kort maar deze dynamic-versie doet daar nog een aardig schepje bovenop. De verlichting en ruitenwissers schakelen vanzelf in bij schemering of nattigheid op de voorruit. En een camera behoedt ons bij het achteruit rijden voor ongewenste intimiteiten. Wat ik zelf ook erg waardeer is het feit dat alle informatie gewoon is af te lezen in de cockpit van de auto. Dit in tegenstelling tot de Toyota Prius waar de systeeminformatie vanuit een groot display (niet zijnde het navigatiescherm) naar je toeschreeuwt. Met deze hybride kun je toch iets anoniemer voor de dag komen. Smaken verschillen maar wat mij betreft is het gewoon een stoere, sportieve auto om te zien. Met alle gadgets en zijn bijzondere machinekamer doet ie me denken aan mijn game-console.
De eerste 225 kilometers vind ik iets te bescheiden om al verbruiksconclusies uit te kunnen trekken maar volgens de board-computer komt deze uit op een gemiddelde van 4,5 liter op 100 km.

Waarom geen Lexus CT200h?

  • 9.000 km

Eigenlijk hoef ik niemand uit te leggen waarom ik na mijn Lexus IS 250 gekozen heb voor de Auris hybride. Toch voel ik vooral de behoefte om deze keuze aan mezelf uit te leggen. En dat blijkt helemaal niet moeilijk te zijn. Eigenlijk heeft de Lexus maar één enkel punt waarop hij beter scoort. Dat is uitstraling. Ten opzichte van Toyota is Lexus natuurlijk het premium merk. Maar als ik heel eerlijk ben dan is dat voordeel heel betrekkelijk. Want - geloof het of niet - de Auris hybride doet verder op geen enkel punt onder voor de Lexus IS. De kwaliteit is gelijk. Op comfort en gek genoeg ook op stuurgedrag scoort de Auris zelfs een paar puntjes meer. En de kracht van de 6-cilinder Lexus compenseert de Auris met zijn heerlijke souplesse.

Natuurlijk is ook onze keuze voor de Auris hybride op de eerste plaats ingegeven door de wens onze autokosten naar beneden te brengen. Maar daarbij wilden wij niet te veel inleveren. Nou daar zijn we prima in geslaagd. Hij doet trouwens ongeveer 1:18.

Maar waarom dan niet de Lexus CT200h?
Toen ik hoorde dat er een compacte full hybride Lexus aan zat te komen was mijn interesse meer dan gewekt: zuiniger, goedkoper én Lexus. Alles zat mee. Tot dat ik de definitieve foto's zag. Smaken verschillen, maar ik vind de auto gewoon niet zo mooi. Ik begrijp heel goed dat Lexus een auto heeft gebouwd die veel mensen kan bedienen maar ik had 'm graag wat sportiever gezien. Met de Prius was er toch al een hybride gezinsauto? Nu hoor ik jullie denken: "en die Auris dan, dat is toch ook een familie auto". Dat klopt, daar zullen heel wat familie's prima mee uit de voeten kunnen maar voor mij heeft ie toch een sportievere uitstraling dan zijn grote zus en neef. En niet onbelangrijk... ik heb met de Auris best een leuk bedrag in mijn pocket gehouden.

Er speelde voor mij nog een heel belangrijke reden mee. Op mijn Lexus was ik te zuinig. Rijden was het probleem niet maar om 'm zomaar ergens te parkeren was een ramp. Het parkeerterrein bij de supermarkt of de parkeergarage.... pfff. En dan krijg je de situatie dat er een Lexus thuis in de garage staat en je meestal met je compacte tweede autootje (Yaris) op weg bent. Dat is met de Auris (voorzien van rubberen stootbanden) verleden tijd. En alleen daarom al ben ik na een halfjaar super tevreden over de Auris.
Inmiddels heb ik het uitgespaarde bedrag toch automotioneel besteed door het compacte boodschappen-autootje in te wisselen voor een compacte cabrio. En daarmee is het fun-gehalte in de garage ook weer hersteld.

Afscheid van een heel fijne auto

  • 34.000 km

Het moment van inruil wordt bepaald door meerdere factoren. Dat de nieuwe Auris in de startblokken staat en mij nu een goede inruilprijs werd geboden heeft de doorslag gegeven. De Hybride Auris is op alle fronten een heel fijne auto gebleken. Dus er komt een nieuwe Auris? Nee, wij hebben anders besloten. De grote kracht van de Auris is wel dat 9 van de 10 mensen er een prima auto aan zullen hebben. De nieuwe ziet er strak uit en hij rijdt echt nog een stuk beter dan de oude. Maar ik wilde graag weer een wat exclusiever, spannendere auto. Die heb ik gevonden in de Subaru XV (luxury plus cvt). Dus even geen hybride meer, maar wel weer cvt. In de Subaru mét flippers. Als ervaren automaat rijder zonder coureursambities, vind ik de cvt nog steeds de fijnste automaat. De cvt was dus juist een pré tov bv de Mazda CX5. En er is echt geen haar op mijn hoofd die een Tsi icm DSG heeft overwogen. Ik zal mijn XV ervaringen hier zsm delen.

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (37)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.