Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration (2011) #4

autoreview

Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration (2011)

Signalement

UitvoeringAuris 1.8 Full Hybrid Aspiration
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2019
KM-stand bij aanschaf146.777 km
KM-stand laatst164.248 km
Lezerswaardering: 66%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

We zijn al even onderweg

  • 164.248 km

We zijn ruim 2 jaar en bijna 20.000 km verder. Het leek mij dus wel eens tijd worden om een uitgebreide review te schrijven.

In de zomer van 2019 ben ik op zoek gegaan naar een vervanger voor mijn Ford Focus 1.6 3-deurs uit 2009. Ik miste de 2 achterportieren en ik wilde graag een automaat. Toentertijd reed ik nog zo’n 15.000 km per jaar. Vandaar dat deze Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration in beeld kwam. Dat was bij dit jaarkilometrage de meest voordelige optie. Helaas ben ik vlak daarna een stuk minder gaan rijden, te weten zo’n 8000 km per jaar. Daardoor is deze hybride niet per sé de meest voordelige keuze, mede door de hoge mrb in verhouding tot het formaat auto. Dit met het wat tegenvallende verbruik maakt het niet een super goedkope auto om te rijden, maar daarover later meer..

Exterieur
Om te beginnen; ik vind het niet een super mooie auto. Om het samen te vatten; het is een grijze Toyota, in de meest letterlijke zin van het woord. Het is zeker geen lelijke auto om te zien, maar hij is ook niet super spannend vormgegeven of zeer uitgesproken.. Zeker met de standaard 15” velgen is het gewoon geen spannende auto om te zien.
De reden dat ze er nog onder zitten is simpel; bij aanschaf zijn er 4 nieuwe banden onder gekomen, en ik heb er geen geld voor over om andere (grotere) velgen en andere banden te monteren.

Interieur
Het interieur voelt ruim en degelijk aan. Alles zit prima in elkaar, en de materialen zijn oké.
Inmiddels zitten er wel wat kraakjes in het plastic, maar dat is vrij normaal bij een auto van 11 jaar oud. Nadeel is wel dat het zilverkleurige plastic bij de handrem snel krast. Daardoor zitten er nu een aantal lelijke krassen op, terwijl er niet onvoorzichtig met de auto wordt omgesprongen.
Ideaal is de zwevende middenconsole (afgekeken bij Volvo, foei!) met daaronder een vakje voor portemonnee en autosleutels. (Want keyless go)
De radio die er in zit is oké. Het geluid is prima, maar ook niet meer dan dat. Er zit bluetooth op dus dat is zeer aangenaam.
De navigatie die er op zit is hopeloos verouderd. Ik heb het idee dat deze sinds 2011 nooit is geüpdate.. Ik ga dat nu ook niet meer doen, want het is duur en via de telefoon navigeren werkt een stuk sneller, en dan heb ik gelijk live file-informatie.
De ruimte op de achterbank en vooral de kofferbak vallen tegen. Qua breedte is de achterbank prima te doen, de beenruimte is voldoende. Bereikbaarheid is wel prima door de 2 achterportieren.
De kofferruimte valt tegen voor het formaat auto. De HV accu zit namelijk onder de achterbank. Daardoor blijft er maar weinig hoogte over. Samen met de vrij schuin staande rugleuning én schuine achterruit is het maar een krappe bedoening. Ik heb het idee dat mijn Focus 3-deurs van binnen ruimer was, terwijl die een stuk kleiner leek.

Prestaties
De Auris rijdt als een Toyota. Prima, maar blinkt nergens in uit. Ik ben natuurlijk verwend door 2 jaar Focus rijden, die zijn toch een stuk sportiever. Het is een zeer comfortabele auto, zowel op mijn 195/65R15 zomerbanden (Vredestein Sportrac 5) als mijn 205/55R16 winterbanden (Continental WinterContact TS860). In de stad is de auto lekker vlot. Door de CVT heb je geen schokken in de aandrijflijn door schakelmomenten, want die zijn er niet. Ik was redelijk snel aan het CVT-geluid gewend bij accelereren. Het typische keel opzetten is aanwezig, maar is nooit heel irritant.
Op de buitenweg merk je dat het een relatief zware auto is. Bochten moeten niet te vlot genomen worden en snelle lastwisselingen houdt de auto ook niet van. Hij trekt vlot op en accelereert netjes door tot de begrensde 180 km/h (195 km/h op de teller)

Dan het verbruik.. Ondanks dat het een zuinige auto is, valt het verbruik wel een beetje tegen. Dat ik de opgegeven 1 op 26,3 nooit ging halen wist ik natuurlijk wel. Maar ik had 1 op 20/21 toch wel gehoopt. Ik rij vaak in de stad, daar waar deze auto toch flink zuinig zou moeten zijn. Met gemiddeld 1 op 19 (zie verbruiksmonitor, gemeten aan de pomp) heb ik niks te klagen hoor, maar ik had iets beter gehoopt. Je merkt ‘s winters wel dat het verbruik hoger ligt door de mindere accucapaciteit en het feit dat de motor minder snel opwarmt. Ook het feit dat mijn winterbanden breder zijn zal daar vast aan bijdragen. Op een buitenweg met 80 zit het actuele verbruik meestal rond de 1 op 22, maar ik merk wel dat de boordcomputer wel wat optimistisch is. Overigens tank ik altijd V-power of PB Ultimate, omdat ik geen E10 wil tanken.
De hogere mrb (want zwaar door accu) en het toch wat hogere verbruik maken dat ik ook net zo goed een gewone benzineauto van dit formaat had kunnen rijden, dan was ik ongeveer hetzelfde kwijt geweest per maand, aangezien ik weinig kms maak.

Aanpassingen
Ik heb wat kleine dingen aangepast. Ik heb 16” velgen gekocht van een nieuwe type Auris voor de winterbanden die ik ook onder de Focus had. Passende bandenmaat, nog lang niet versleten, dus zonde om weer nieuwe aan te schaffen. Gevolg is wel dat nu mijn wintervelgen beter onder de auto staan dan mijn zomerset. Maargoed ik heb deze auto niet gekocht omdat ie nou zo mooi is..

Ik heb alle halogeenverlichting aan de voorkant vervangen door LED. Dus zowel dim- als grootlicht en ook het mistlicht zijn nu LED. Ik vind het wit-blauwe licht een stuk fijner dan het halogeen-geel. En daarbij is de lichtopbrengst een stuk beter.

Onheil
Hier kan ik natuurlijk kort over zijn. Het is een Toyota, dus super betrouwbaar. Ondanks dat ik weinig rijdt nog nooit met een lege accu gestaan.

Het enige wat ik er aan gehad heb is vlak na aanschaf een reservewielkuip vol water. Bleek het kofferkleprubber te zijn. Netjes onder garantie vervangen en sindsdien geen overtollig vocht meer in de auto.
En op een gegeven moment had ik bij een bepaald toerental een vervelende rammel. Bleek een doorgeroest uitlaatsteuntje te zijn. Deze verwijderd want ik had geen zin om te lassen en hij hangt nog aan genoeg andere punten.

Samenvattend
Conclusie: De Auris 1.8 Full Hybrid is een prima no-nonse auto. Doet wat ie moet doen, blinkt nergens echt in uit en spannend is het allemaal niet. Wel is het een betrouwbaar en comfortabel metgezel.

Toekomst
Mijn volgende auto wordt waarschijnlijk geen Toyota meer, maar dan meer vanwege het feit dat we een trekhaak met trekgewicht willen. Een Rav4 is te duur en de kleinere hybridemodellen van Toyota mogen amper een kroket van de tafel trekken… Eerst maar even sparen voor een andere auto. Voorlopig blijft de Auris nog wel even.

4,5
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    4
  • Comfort
    5
  • Kosten
    4
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Lezersreacties (4)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens