Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive (2010) #3

Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive (2010)
Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive (2010)Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive (2010)Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive (2010)Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive (2010)Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive (2010)

UitvoeringAuris 1.8 Full Hybrid Executive
Bouwjaar2010

Comfortabel, zuinig en betrouwbaar!

Na de afgelopen 2 jaar meer als 3,5k tegen mijn BMW F31 aangesmeten te hebben, was ik het gezeur goed zat. Begrijp me niet verkeerd het was een fantastische auto, het reed geweldig en zag er werelds uit! Maar de kosten schoten echt de pan uit. Bij elk geluidje wat ik begon te horen kreeg ik al lichte paniek omdat ik de rekening al voor me zag. Ook worden diesels steeds minder waard en dacht ik minder te gaan rijden, dus leek me het het juiste moment of afscheid te nemen van mijn prachtige bloeddruk verhogende wagen.

Ik kwam destijds bij de BMW uit omdat ik drie hoofdpunten had voor mijn wagen. Ik wilde voornamelijk zuinig rijden. Daarnaast wil ik comfortabel en betrouwbaar rijden. Een automaat is voor mij persoonlijk een noodzakelijk onderdeel van het begrip comfort. Na enig overwegen over wat dat dan moest worden, kom je op benzine al gauw bij een Hybrid uit. Ik zocht een wagen voor onder de 10.000 euro. Voor dat bedrag kom je al gauw bij de Auris uit. Ook waren er enkele oudere Priusen, en Honda Insight's te koop. Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik persoonlijk de Prius een best gave wagen vind. Maar dat mag je natuurlijk als vent niet hardop zeggen. De Insight werd in vele reviews blikkerig en lawaaierig omschreven dus ben ik naar de Auris gaan kijken.

Ik had al eens eerder in een Lexus CT200h en in een Toyota C-HR gereden, zowel de 2.0 als de 1.8, dus ik wist wel ongeveer wat ik kon verwachten. Als je ervaring hebt met Toyota Hybrids hoef je eigenlijk niet te gaan proefrijden om te weten hoe het rijd. Gewoon, goed...

Deze specifieke occaision stond te koop bij de Toyota dealer in Assen. Het betreft een Dynamic Edition. Mijn specifieke auto is beter uitgerust dan je zou denken voor een 13 jaar oude Toyota. Zo heb ik een bruin lederen interieur, dat is natuurlijk subjectief maar in mijn ogen geeft het de auto net even iets exrta's. Die bruine (nep)leren stoelen zijn de reden dat mijn ogen op deze auto vielen.

Ik ben gaan proefrijden en twee weken later heb ik mijn BMW F31 er op ingeruild. De Auris stond destijds te koop voor 9,995 incl luxe afleverpakket. Dat hield in dat hij professioneel gepoetst zou worden, een volledige grote beurt, Hybride en accu certificaten, en 2 jaar garantie zou krijgen. Al met al een best royaal aanbod van de dealer! Nu kun je natuurlijk op een Auris best met een gerust hart garantie geven, maar 2 jaar geeft toch wel iets van rust. Al is het maar voor het idee. Nodig ga je het waarschijnlijk toch niet hebben....

Ik rijd nu zo'n maandje met de Auris rond. Ik rijd ongeveer +/- 100km per dag voor woon/werk verkeer. Hierin zitten provinciale wegen, een stukje door de stad en stukje snelweg. Hierin zijn als "ex-dikke bmw rijder" een aantal dingen opgevallen.

De Auris is ECHT zuinig. Ik heb helaas niet al mijn tankbeurten bijgehouden voor de verbruiksmonitor, maar ik reken het altijd uit bij de pomp. (trip counter km stand delen door getankte liters tot volle tank). Ik tank hem altijd tot het randje zichtbaar vol. Zo weet ik zeker dat mijn berekening zo accuraat mogelijk is. Tot nu toe heb ik 3x getankt en ben ik niet onder de 1:21 gekomen!

Ook is de Auris best wel comfortabel. Hij deelt het platform met de Lexus CT200h. Echter is hij merkbaar comfortabeler dan zijn neefje van Lexus. Die was in mijn ervaring (overbodig) stug afgesteld. Kennelijk had dit de Lexus wat sportiever moeten doen overkomen, Echter vond ik er weinig sportief aan, In een hatchback van 1400kg, 136pk en een CVT… Hij werd er enkel oncomfortabeler van. De Auris was voor comfort dus echt de juiste keuze.

Ik denk misschien wel dat ik met 23 jaar en zon 40 jonger minder dan de gemiddelde, de jongste Auris rijder van Nederland ben.
Even een grapje tussendoor, maar het is wel een beetje een ‘ouwelullenbak’, aldus mijn vrienden. Dat is misschien ook wel een beetje zo. Sterker nog, waar ik woon lijden wij aan betaald parkeren. Om dit te omzeilen zet ik hem altijd op het privé parkeerterrein van het 50+ appartementencomplex aan de overkant. Met zijn saaie zwarte lak en bruin (nep)lederen stoelen gaat hij daar perfect op in het decor. Het gaat daarom tot nu toe ook altijd goed!
Eerlijk gezegd vind ik het helemaal geen onaardige auto om te zien. Nee, sportief of spannend is hij niet, maar het heeft wel iets, ofso?

Als ex BMW rijder viel het mij meteen op dat je voor je gevoel redelijk hoog en rechtop zit. Ik merkte echt dat ik mijn scherpe stuur en bochten gedrag direct moest afleren omdat ik haast het gevoel had dat de Auris om zou vallen. Dat is natuurlijk overdreven maar hij heeft echt de rijdynamiek van een natte dweil en spreekt ook ongeveer net zo veel vertrouwen uit in de bochten.
Dat is ook eigenlijk helemaal niet erg voor een auto als deze.
Verder vangt hij oneffenheden goed op, zelfs als deze wat abrupter zijn zoals drempels of gaten.
Overigens rijd de auto ook op de snelweg goed. Het wind en banden geruis valt me echt reuze mee. Ook in combinatie met de stille aandrijflijn is dat erg prettig. Door het gewicht van de auto, samen met het formaat, maakt het voor een prettige snelweg auto. Je hebt best wat auto om je heen en je hebt absoluut niet het idee dat je in een blikje zit of dat je wegwaait tussen de vrachtwagens.

Als je geen ervaring hebt met een CVT automaat, is dat wellicht even wennen. Het feit dat hij geen versnellingen heeft en dus niet schakelt vind ik persoonlijk toevoegen aan het rijcomfort. De overbrenging is dus heel geleidelijk en rijd gewoon top.

Ik ga hier niet in detail uitleggen hoe precies de hoed en de rand van de Hybrid Synergy Drive aandrijflijn in elkaar steken. Maar in het kort, ja, het is een hybride. Een Full-Hybrid om precies te zijn. Dat wil zeggen dat de auto zowel op benzine als volledig elektrisch kan rijden zonder dat je hem zelf hoeft op te laden met een stekker.
De computer regelt alles. Zo bepaalt hij zelf wanneer hij op elektrisch rijd, wanneer op benzine en wanneer op beide. Zo rijd ik in de bebouwde kom volledig elektrisch het dorp uit.
Zodra ik dan de provinciale weg op draai springt de benzine motor tot leven en doen ze het gedeeltelijk samen. Je hoeft dus ook alleen benzine te tanken. De auto bepaald zelf wanneer hij accu gebruikt ter ondersteuning van de motor en wanneer de motor de accu oplaad ect. Overigens laad hij ook op bij het remmen of als je het gaspedaal loslaat.
Het doet mij een beetje denken de dynamo die je vroeger op je fiets had. Al met al is het echt een briljante aandrijflijn. Hij is voldoende vlot, super zuinig, super betrouwbaar, comfortabel, en onderhoudsarm.

Kwa prestaties is er niet zo veel spannends over de Auris te vertellen. Een systeem vermogen van 136pk zorgt dat de auto niet te traag is. Je kunt goed met het verkeer meekomen. Ook is inhalen op de snelweg goed te doen. Een stuk beter dan je zou verwachten eerlijk gezegd.
Het enige nadeel wat ik tot nu toe heb ervaren was bij een korte invoegstrook op de snelweg.
Je moet hem dan wel redelijk in de toeren trappen om in te voegen. Dan komt er echt best wel wat herrie van de motor af. Dat klinkt in mijn optiek niet echt lekker.

De auto is wel leuk uitgerust voor de leeftijd. Hij heeft een achteruitrij camera, die het beeld projecteert in de achteruitkijkspiegel op het moment dat je de auto in [R] zet. Dit is een leuke toevoeging.
Echter vind ik het een van de mindere systemen die ik tot nu toe heb mogen ervaren. Het beeld lijkt wat vertekend door de 'fish-eye' lens en vind ik het lastig om hem te vertrouwen. Op het beeld lijkt het vaak alsof ik nog een zee van ruimte heb maar in de spiegel zie ik het tegendeel. Ook zit de camera relatief laag op de achterklep en heeft geen sproeier, hij is dus vaak vies en nat. Ook als het alleen maar geregend heeft is het beeld volledig onder gesmeerd. Ook is het beeld niet heel erg fel omdat het een projectie in de spiegel is. Op een goed zonnige dag neemt dat ook van de zichtbaarheid af.
Standaard op de hybride zijn in ieder geval (automatische) Xenon koplampen, LED dagrijverlichting, automatische ruitenwissers met regensensor en 4x full-auto ruiten. Kleine dingen maar toch erg prettig. Dat maakte de overstap van een grote, dure, luxe auto naar deze toch minder groot.

Mijn Auris is in een zee van grijze en zwarte Auris'ssen wel uniek. Dat komt omdat die van mij stoelverwarming heeft. Als je op bijvoorbeeld autoscout zoek naar een eerste generatie Auris met stoelverwarming krijg je letterlijk 0 resultaten. Daar heb ik dus ontzettend geluk mee gehad.
Overigens is wel te merken dat het een oud, en vermoedelijk geen luxe systeem is. Het duurt wel even voordat ze op gang komen en worden ook niet loei heet, maar wel voldoende.
Daarnaast heeft de standaard radio ook bluetooth voor muziek en telefoon. De kwaliteit was verassend goed. Ik heb ondertussen wel zelf een unit ingebouwd voor android auto en apple carplay.

Is het dan alleen maar zonneschijn en regenbogen?
Nou, het is er niet zo gek ver vandaan. Natuurlijk zijn er wel een paar kleine dingetjes,

Houd er bijvoorbeeld rekening met de kofferbak. Omdat de Auris met zijn facelift in 2010 de optie voor Hybride in een bestaande auto kreeg, betekend dat dat de accu's ergens ingepropt moesten worden.
Hier zitten ze tussen de achterbank en de kofferbak. Hierdoor gaat aanzienlijk wat kofferbak ruimte verloren. Mij stoort het persoonlijk niet, maar mocht je echt je ruimte nodig hebben is dat wel iets om rekening mee te houden.

Ook lijd mijn Auris aan diverse interieur rammeltjes. Die zijn wel redelijk aanwezig. Je gaat ze vanzelf wegfilteren maar als je van asfalt een klinker weg opdraait is het wel echt storend.

Misschien ook goed om te weten dat desondanks hij een (afneembare) trekhaak heeft, het echt niet de bedoeling is om er iets achter te hangen.
Het is meer bedoeld voor een fietsen drager of voor de ski's of zo iets dergelijks. Theoretisch heb je een trekgewicht van ongeveer 345kg. Ik zou het persoonlijk niet eens proberen want de kans dat je daar overheen gaat is groot, met het risico dat je de elektromotor beschadigd.

Het enige wat ik jammer vind is dat er geen 2.0 Hybride variant is van de Auris. Ik kan uit ervaring zeggen dat die alleen nog maar meer van het goede van bied zonder merkbaar verbruik in te leveren. Helaas zijn die er pas vanaf bouwjaar 2018 en dat is is écht ander budget.

Al met al ben ik erg tevreden met mijn aankoop en had ik voor dit bedrag geen prettigere auto kunnen wensen. Het is alles wat ik er van wilde. Zuinig, comfortabel, stil en voornamelijk betrouwbaar. Het geeft een zee van rust om te weten dat er een Toyota op de stoep staat die altijd start en me niet snel in de steek zal laten. Met een auto als dit kom je niet snel voor grote, vervelende verassingen te staan. En daarmee kijk ik met een positieve blik uit naar mijn toekomst met de Auris.