Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration (2011) #3

autoreview

Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration (2011)

Signalement

UitvoeringAuris 1.8 Full Hybrid Aspiration
Versnellingen1, Sequentiële Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2021
KM-stand bij aanschaf133.000 km
KM-stand laatst165.000 km
Lezerswaardering: 50%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de gedragsregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

De eerste ritjes

  • 133.000 km

Gisteren na een snelle zoektocht een Toyota Auris uit 2011 op kunnen halen bij Oostendorp Toyota in Helmond.
Na 3 jaar in een Opel Karl, werd het tijd voor wat groters. Toch wilde ik niet inleveren op brandstofverbruik, vooral met de huidige brandstofprijzen. Zo kwam ik dus bij mijn allereerste hybride.

Ik heb een proefrit gemaakt in deze Auris en in een Prius. Mij sprak de Auris meer aan door zijn sportievere uiterlijk en ik had het idee dat ik in de Auris veel meer overzicht had over wat er om de auto heen gebeurde.

Zowel de proefrit als de rit naar huis waren heerlijk. Wat een rust in de auto. De CVT loopt heel soepel en maakt alleen even wat geluid als het nodig is. Dit heb je compleet zelf in de hand (of rechtervoet). Zodra je het gas wat loslaat, is het weer stil. De elektromotor is vanzelfsprekend muisstil, welke het overneemt bij steady snelheden en bij langzaam optrekken.

De auto zit voor mij (1.74m) perfect. Meer dan genoeg ruimte aan alle kanten. Ik kan me wel voorstellen dat wat langere mensen niet helemaal lekker kunnen zitten, maar daar heb ik gelukkig geen last van.

Gemiddeld verbruik vanaf Helmond naar Vlijmen: 3,9l / 100km. Perfect! Moet wel eerlijk toegeven dat het laatste stuk binnendoor voornamelijk elektrisch was en de accu dus zo goed als leeg was toen ik thuis aankwam. Ook stond er wat file onderweg, waar de auto dus zijn accu optimaal kon benutten. Al met al, nóg zuiniger dan de Karl.

Top eerste ritjes gehad en heel benieuwd naar de rest!

Bijna een jaartje verder

  • 165.000 km

We zijn ondertussen bijna een jaar bij elkaar, die Auris en ik.
Buiten een kusje met de spiegel van de Audi van de buurman, totaal geen problemen gehad. Zelf heb ik het uiterlijk wat aangepast met wat zwarte logos, ledlampen voorop en geblindeerde ramen. Maakt hem toch iets minder "auto van opa" en iets meer "sportief" (voor zover een Auris sportief kan worden natuurlijk).

Zijn eerste beurt heeft hij gehad bij de Toyota garage. Kostenplaatje: €560. Best prijskaartje, maar hierbij hoorde dus wel een nieuwe spiegel, hybride check en een jaar pechhulp door een uitstekend rapport. Trots op hem.

Qua rijcomfort blijft het een heel degelijke auto. De stoelen zitten prima voor lange ritten, al zou ik richting vakantiebestemming iets vaker een pauze pakken dan met bijvoorbeeld een luxe Duitser.
Benzineverbruik blijft relatief laag met een gemiddelde van 4,6l/100km. Uitstekend dus, vooral met mijn (door vriendin beoordeelde) "aggressieve" rijstijl.

Na de erg positieve ervaring het eerste jaar is de verwachting dat ik deze auto blijf rijden tot hij "op" is. Tijd om te sparen etc etc. Ik heb voor mijn gebruik ruim voldoende bergruimte in de auto, het rijdt erg goed en zuinig genoeg om mee te blijven nemen, al zijn de benzineprijzen enorm gestegen.

Zijn er dan ook negatieve punten? Ja, maar daarvoor ga ik wel een beetje muggenziften. Het geluid uit de CVT matcht vaak niet aan de snelheid, waardoor er een "vreemd" gevoel ontstaat. Op de een of andere manier kan ik daar niet helemaal aan wennen. Het brede middenconsole kan ook wel eens in de weg zitten, vooral als je met lange ritten wat onderuit zakt. De auto kan ook wel eens een beetje "saai" aanvoelen. Dit kan natuurlijk ook komen doordat ik altijd schakelautos heb gereden en ik soms ff dat "terugtikken naar z'n 3" mis.

4,8
  • Betrouwbaarheid
    5
  • Prestaties
    5
  • Comfort
    4
  • Kosten
    5
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens