Abonneer nú met korting

Kies nú voor een abonnement met korting

Navigatie

MENU
AutoWeek

Menu

  • Nieuws
    • Advies Centrum
    • Autonieuws
    • Autotechniek
    • Banden
    • Bestelauto's
    • Campers
    • Classics & Youngtimers
    • Elektrische auto
    • Supercars
    • Verkoopcijfers
    • Podcasts
  • Tests
    • Autoreviews
    • Autotests
    • Nieuwste autovideo's
    • Verbruiksmonitor
    • Zelf testen?
  • Auto's
    • Auto zoeken
    • CarBase Autovergelijker
    • Elektrische auto's
    • Private Lease
    • Nieuwe auto uit voorraad
  • Occasions
    • Occasion zoeken
    • Klassieker zoeken
    • Tweedehands auto
    • Auto importeren
    • Auto onderhoud
    • Dealergids
  • Tools
    • Autobandenvergelijker
    • Autoverzekering vergelijker
    • Bijtelling Calculator
    • BPM Calculator
    • Kentekencheck
    • Kostenberekening
    • Waardebepaling
    • Private Lease Vergelijker
    • Wegenbelasting
  • Forum
    • Forum Index
    • Actieve topics
    • Nieuwste topics
    • Zoeken
    • Uitleg Forum
  • Word nu
    abonnee!
    • AutoWeek
    • AutoWeek Classics
    • AutoWeek Campers
    • AutoWeek GTO
    • Abonnee voordeel
    • Bestel editie
    • Nu in AutoWeek
  • Account
    • Mijn auto's/reviews
    • Mijn occasions
    • Mijn alerts
    • Mijn gegevens
    • Uitloggen
    • Mijn AutoWeek

      Autoweek Account
      • Autoreviews schrijven
      • Brandstofverbruik bijhouden
      • Reageren op berichten
      • Autobrochures downloaden
      • Nieuwsalerts instellen
      • Deelnemen aan het AW Forum

      en nog veel meer..

      Registreren Inloggen
    • Om te kunnen inloggen op Mijn AutoWeek moet u akkoord gaan met onze privacy voorwaarden.

      Meer informatie
  • Zoeken
Sluiten

Zoeken

Op trefwoord

of

Op kenteken

Zoeken

Auto's
Kenteken
AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het
  • Home
  • Autotests
  • Toyota
  • Auris

Toyota Auris 1.6 VVT-i Aspiration (2010)

Serieuze concurrent

6
Toyota Auris 1.6 VVT-i Aspiration (2010)
  • Autotest
30 juli 2011 om 14:42
  • Meer
    • Linkedin
    • Pinterest
    • Print
    • Email
  • Whatsapp
  • Twitter
  • Facebook
Met een facelift en de toevoeging van een hybride-uitvoering moet de Auris zijn tweede leven in. De concurrentie in het bread and butter - segment zit echter niet stil. De vernieuwde Auris komt dus zeker niet terecht in een gespreid bedje.

Zakelijke rijders die op zoek zijn naar een lage bijtelling hebben er met de Auris HSD weer een keuzemogelijkheid bij. De overige Aurissen kunnen nu mooi meeliften op het succes dat de hybride variant heeft, met dank aan de Nederlandse belastingwetgeving ten aanzien van hybrides. En dat kunnen ze goed gebruiken. De 1.6 VVT-i die wij hier testen, heeft namelijk te maken met een grote concurrentie in het bread and butter-segment, de populaire klasse waarin je al gauw gek genoeg bent als je gewoon doet.
De verse Toyota Auris krijgt het dus nog lastig, want waar moet deze auto zich op laten voorstaan? Wellicht op het comfort? Het onderstel van de Toyota doet z'n werk in stilte en dat maakt de auto lekker comfortabel. Op dat onderstel valt sowieso niet veel aan te merken; de Auris ligt prima op de weg. Hij reageert tamelijk neutraal en in snel genomen bochten schuift hij voorspelbaar naar buiten over de voorwielen. Je kunt hem beperkt met het gaspedaal sturen. Ga van het gas af en je voelt de achterkant opkomen. Maar heel even, want meer dan een klein stapje opzij zet de kont van de Toyota niet. Bovendien helt de auto nauwelijks in bochten. Doordat de Japanner vrijwel geen krimp geeft, is hij weliswaar niet zo heel dynamisch, maar maakt hij wel een zeer veilige indruk.

Toeren maken
De 1,6-liter Toyota-krachtbron met variabele kleptiming doet netjes zijn werk. Met zijn 132 pk komt de auto vlot uit de startblokken en ook tijdens inhaalmanoeuvres slaat hij allerminst een modderfiguur. De motor houdt zich op kruissnelheid aangenaam rustig, maar is net te goed hoorbaar wanneer je het tempo opvoert. Het aggregaat draait voldoende soepel, maar dat kan niet verhullen dat de Toyota-motor flink toeren moet maken als er gewerkt moet worden. Dat zorgt ervoor dat de motor niet alleen luidruchtig, maar ook wat dorstig is. Niet voor niets kwamen we in de testperiode niet verder dan een gemiddeld verbruik van 1 op 12,3. Toyota heeft veel aandacht besteed aan de praktische bruikbaarheid van de opgefriste Auris. Dankzij de hoge koets en dito portieren kun je uitstekend instappen. Op de achterbank valt weinig te klagen. De Auris biedt daar namelijk veel hoofd- en beenruimte. De rugleuningen van de achterbank zijn ook nog eens verstelbaar, zodat je als achterpassagier een comfortabele zit kunt instellen.
In de bagageruimte moet je de ruimte vooral in de diepte zoeken. De Japanse kofferbak heeft namelijk een verborgen ruimte voor kleinere spullen. Met de achterbank in normale positie heb je een ruimte van 354 liter tot je beschikking. Leg je de achterbank plat, dan kun je 828 liter aan spullen kwijt. Het dashboard van de Auris is frivool vormgegeven. Het instrumentarium doet wel wat druk aan, vooral doordat er nogal wat kleurtjes in zijn verwerkt. De stoelen zitten op zich prima. Wel zouden we het stuurwiel graag wat verder naar ons toe willen halen. Ook de zit erachter is tamelijk hoog. Voordeel is wel dat je mede daardoor aan boord van de Auris wel veel zicht hebt op wat er om je heen gebeurt.

Signalement

Merk Toyota
Model Auris 1.6 VVT-i Aspiration
Carrosserie 5-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Prijs € 24.310

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 97 kW / 132 pk bij 6.400 tpm
Maximaal koppel 160 Nm bij 4.400 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.245 mm / 1.760 mm / 1.510 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.250 kg
Laadvermogen 500 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.300 kg / 450 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 195 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,2 s (fabrieksopgave: 10,0 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 5,4 s / 7,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,4 s / 16,1 s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot 153 g/km
Uitgebreide specificaties
  • Houd me op de hoogte over de Toyota Auris
Toyota Toyota Auris

Uitgelicht aanbod

    Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Dynamic Navigatie Trekhaak Camera Climate

    Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Dynamic Navigatie Trekhaak Camera Climate

    • 2011
    • 125.243 km

    € 9.945

    Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration Navigatie

    Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration Navigatie

    • 2010
    • 86.498 km

    € 10.351

    Toyota Auris 1.8 Hybrid Aspiration | Camera | Navigatie | Climate Control | Cruise Control | Licht metalen velgen |

    Toyota Auris 1.8 Hybrid Aspiration | Camera | Navigatie | Climate Control | Cruise Control | Licht metalen velgen |

    • 2013
    • 155.759 km

    € 11.945

Meer Toyota Auris occasions

Lezersreacties (6) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kunt u er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

Reactie verwijderen

Weet je het zeker dat je dit bericht wilt verwijderen?

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Bekijk ook

Kopersgids

Zoeken en vergelijken
  • Toyota Auris specificaties
  • Toyota Auris occasions
  • Toyota Auris video's
Advies en informatie
  • Toyota Auris tests
  • Toyota Auris gebruikersreviews
  • Toyota Auris index
PREMIUM
Toyota Auris (2010) - Mazda 3 (2011) - Occasiondubbeltest

Toyota Auris (2010) - Mazda 3 (2011) - Occasiondubbeltest

Al hun kwaliteiten ten spijt, schopten de Toyota Auris en Mazda3 het niet tot ware kaskrakers....

Lees meer

Gerelateerde reviews

  • Gebruikersreview
    Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Executive (2014)

    Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid...

    • 27 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration (2010)

    Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration...

    2
    • 16 mei 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration (2011)

    Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration...

    3
    • 29 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic (2015)

    Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid...

    7
    • 22 januari 2022
  • Gebruikersreview
    Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration (2011)

    Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Aspiration...

    5
    • 20 oktober 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Lease Pro (2015)

    Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid...

    4
    • 7 juli 2021
  • Gebruikersreview
    Toyota Auris 1.8 Hybrid Dynamic (2016)

    Toyota Auris 1.8 Hybrid Dynamic (2016)

    3
    • 6 juli 2021
meer reviews
Toyota Auris Hybrid (2012) vs Mitsubishi Lancer (2014)

Toyota Auris Hybrid (2012) vs Mitsubishi Lancer (2014)

91

De Toyota Auris Hybrid is in Nederland doodgeknuffeld door leaserijders door zijn lage bijtelling....

Gerelateerd

  • Model
  • Merk
Model
Model
  • Toyota Auris 1.8 Hybrid - 2013 - 384.618 km - Klokje Rond

    Toyota Auris 1.8 Hybrid - 2013 - 384.618...

    • 19 oktober 2020
  • PREMIUM
    Toyota Auris (2010) - Mazda 3 (2011) - Occasiondubbeltest

    Toyota Auris (2010) - Mazda 3 (2011) -...

    • 24 juni 2020
  • Nieuws
    Facelift Friday: Toyota Auris

    Facelift Friday: Toyota Auris

    64
    • 3 april 2020
  • Toyota Auris - Occasion aankoopadvies

    Toyota Auris - Occasion aankoopadvies

    110
    • 18 september 2019
  • PREMIUM
    Toyota Auris Touring Sport 1.8 Hybrid Trend - Doorgelicht

    Toyota Auris Touring Sport 1.8 Hybrid Trend...

    • 30 juli 2019
  • Nieuws
    Terugroepactie voor Toyota Auris en Prius

    Terugroepactie voor Toyota Auris en Prius

    154
    • 5 oktober 2018
  • Nieuws
    Nieuwe Toyota Auris TS in beeld

    Nieuwe Toyota Auris TS in beeld

    50
    • 22 maart 2018
Merk
Merk
  • Test: Toyota GR86

    Test: Toyota GR86

    124
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Prijsverhoging Toyota bZ4X

    Prijsverhoging Toyota bZ4X

    152
    • 25 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota Starlet volop in leven en wordt vernieuwd

    Toyota Starlet volop in leven en wordt...

    12
    • 24 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota boekt recordwinst, voorzichtig over komend jaar

    Toyota boekt recordwinst, voorzichtig over...

    109
    • 11 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota Celica (1994) - Liefhebber Gezocht

    Toyota Celica (1994) - Liefhebber Gezocht

    37
    • 10 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota bZ SDN: elektrische sedan vanuit alle hoeken

    Toyota bZ SDN: elektrische sedan vanuit...

    47
    • 9 mei 2022
  • Nieuws
    Toyota GR Supra nu ook met handbak

    Toyota GR Supra nu ook met handbak

    64
    • 28 april 2022

Persoonlijk op de hoogte blijven van autonieuws?

Over AutoWeek

  • Klantenservice
  • Copyright
  • Disclaimer
  • Privacy & Cookiebeleid
  • Cookie instellingen wijzigen
  • Gebruiksvoorwaarden

Volg AutoWeek

  • Facebook
  • Instagram
  • Twitter
  • Youtube
  • Podcasts
  • RSS

Meer AutoWeek

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Contact redactie
  • Colofon
  • Autobrochures
  • Dealergids
  • Klassiekergids

Overig

  • Adverteren
  • AutoWeek LAB
  • Je auto aanmelden
  • Koppel abonnement
  • Partners
  • Alfa Romeo
  • Alpine
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Cadillac
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • DS
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • McLaren
  • Mercedes-Benz
  • MG
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden